Glykolskift

Glykol skifte og montering av dreneringstapp på MD2030.
glykol-skift-2

Vår båt er nærmere 10 år gammel, når jeg ser på hvordan man skal skifte ut all glykol med ny fersk, ser det ut som om eneste løsning er å få ut drenringspluggen som sitter i bunn. Denne dreneringpluggen har samme lakk og fin finish over som resten av motoren, så det ser ikke ut som om noen andre før meg har skiftet glykol, iallefall ikke ordentlig fra bunnpluggen. I følge VP boka, som allerede gir meg grunner for å ikke klare å sovne om natta, sier at denne skal skiftes hvert 2. år. Som alt annet…

glykol-skift-1
Sjekk pluggen. Ikke bare bare å få ut denne!

Husk også å skru løs korken på ekspansjonstanken, slik at det ikke bygger seg opp vacuum inne i tanken, så får du ut alt.

Dette er verktøyet jeg brukte for å få løs den umulige skruen.

Det er en m30 eller m38 nøkkel satt på en motsatt forlenger, i en «vanlig» forlenger, som jeg brukte en stor skiftenøkkel for å få nok moment for å klare å løsne bolten.

glykol-skift-3
Den satt ganske bra, men så hadde jeg en liten halvmeter med diverse koblinger så det var ganske mye fjæring! Alt dette fordi jeg ikke kommer til med en vanlig skalle med en normal pipenøkkel.

glykol-skift-4

Da vi endelig klarte å få løs denne pluggen, var jeg klar over at straks denne kom helt ut ville det komme en god del gammel glykol ut. Dette skal heller ikke være noe særlig for godt for huden heller. Løsningen var å skjære av bunnen på en stor plastflaske og presset denne så langt inn på motoren som mulig. Vi plassterte noen gamle håndklær under for å ta det som evt. dryppet av under .

Da jeg tok ut pluggen helt, havnet sikkert halvparten av glykolen på gulvet. Jeg trøstet meg med at dette er siste gang det skal gjøres på denne måten, samtidig som jeg forbannet med over at ingen av de tidligere eieren har vurdert dette. Hvorfor skal jeg stå med dette her, jeg kjøpte jo en langtur bruktbåt. Dette bør det være noen før meg som har løst.

Men nå blir det løst.

glykol-skift-5

glykol-skift-6
Her ser du alt glykol-væsken som havnet i skutebunn. Det ble akkurat alt for mye for mine håndklær som skulle samle opp det lille som ikke kom i flasken.
glykol-skift-9
Her er det jeg klarte å fange opp i flaska.
glykol-skift-7
Det ble ikke mye, men det som var morsomt å se var fargen på denne.
glykol-skift-8
Green Cola?

Da alt av glykol-væske var drenert ut,  satte jeg hageslangen med ferskvann til toppen av ekspansjons tanken og satte på ferskvannet.

Jeg skrudde inn dreneringspluggen igjen for å fylle hele systemet med ferskvann. Og tømte alt ut igjen via pluggen. Denne prosedyren gjentok jeg nok ganger til at vannet var helt klart og fint.

glykol-skift-14
Den gamle orginale dreneringspluggen for glykolvæsken.
glykol-skift-15
Den nye drenerings-pluggen
glykol-skift-16
Avtappingen gjennom den nye drenerings–pluggen er litt for lang, så jeg måtte klippe av ca. 1 cm pr side for at jeg skal klare å skru denne rundt, uten å treffe oljefilteret.
glykol-skift-10
Den gamle orginale dreneringspluggen for glykolvæsken.
glykol-skift-12
Den gamle orginale dreneringspluggen for glykolvæsken.
glykol-skift-13
Den gamle orginale dreneringspluggen for glykolvæsken.
glykol-skift-11
Den gamle orginale dreneringspluggen for glykolvæsken.

glykol-skift-17

Les også andre populære nyttige artikler:
Rens av varmeveksler
Slik skifter du olje selv på motoren
Montering av SolcellePanel ombord
Skifte impeller i båten
Skife giroljen på seildrevet
Motorrom-isolering

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *