Thailand med Koh Lanta

THAILAND

Thailand og har man hørt mye om. Det er varmt, hvite strender og snille mennesker. Det er også billig å oppholde seg både med overnatting, mat og drikke. Thailand har også masse kultur å by på. Så hvor skal man dra? Vi vurderte mye frem og tilbake men begge var enige om at det vi ville mest med vår reise til Thailand var å dykke. Så vi søkte opp hvor det var best å dykke i Thailand så Koh Lanta skulle være noe av det beste, så vi startet her!khanom (7)

Koh Lanta

Koh lanta hadde mange dykkesentere så her var det bare å velge hvem man likte beste. Vi valgte Andaman dykkesenter ( http://andamandiveadventure.com ) som lå på stranden like ved hotellet der vi bodde. Dem tilbød også advance kurs og det lokket veldig så vi ble med på det. Du får en bok som du må lese fem kapitler i og så var det et skriftlig test på det du lest. Jeg må si at strandstolen var ikke det verste stedet jeg har lest opp til eksamen. Etter lesing og skriftlig test skal de fem områdene øves på i praksis, altså dykk. Dette var veldig gøy og inspirerende. Særlig var det gøy å være nede på 30 meter og merke hvordan dydberusen spiller oss ett puss! Ellers er Koh Lanta et rolig og fint sted der vi trivdes veldig godt. Jo visst var det en del turister der men det merkes ikke på samme måte som mange andre steder. Kanskje fordi det ikke er gigant hoteller og stranden var stor og romslig. På kvelden samles det seg folk på stranden for å nyte solnedgangen med en strawberry martini og nyte av riktig god mat på en av strand restaurantene. Det er ganske digg å sitte ved et bord på stranden med føttene i sanden. Lanterner tennes i palmer og trær, det arrangeres flammeshow på kvelden som du kan se en video av lengre nede.

koh lanta (4)koh lanta (3) koh lanta (5) koh lanta (6) koh lanta (7) koh lanta (2)

Tonsai beach/Railay beach

Etter mange dager med lesing innenfor skriftlig test og dykking så vi frem til noen rolige dager på Tonsai beach utenfor Krabi. Her tenkte vi kunne nyte late dager rundt poolen eller på stranden. Området er kjent for sine stein formasjoner i vannet og vi hadde planer om å leie kajakker og padle rundt, men dessverre ble vi syke omtrent hele oppholdet. Ikke gøy å være på et sted der det ikke finnes lege og eneste transportmiddelet er longtailbåter. Longtailbåt virket på bilder som veldig koselig men i virkeligheten skjønner jeg ikke at man klarer kjøre rundt i dem hele dagene. Det bråkte noe forferdelig. Det er en bilmotor som er satt bakerst på en ellers fin trebåt med en lang aksling med en liten propell i enden. Det er ikke koblet på noe eksosanlegg så støyen er enormt. De gjør seg best på bilder! Vår siste dag var vi noenlunde på beina og klarte komme oss ut og ned til stranden for å se på alle klatrere som utfordrer seg selv på klippeveggene. Dette stedet er populært blant klatrerne og det skjønner man når man ser de fantastiske klippene. Mange klatret opp til ulike platåer og satt der for å nyte solnedgangen. Noen gikk skrittet videre og hoppet fallskjerm ned. Når vi var der arrangerte det en felles ryddefest der man på dagtid rydder søppel på stranden og på kvelden beachfest med live musikk, dans, mat og drikke.

tonsai beach (4)tonsai beach (1) tonsai beach (2) tonsai beach (3) tonsai beach (5) tonsai beach (6)

Khanom

Nå skal vi komme til et helt annet Thailand enn Krabi og andre typiske turiststeder, real Thailand. Her møter du vakker natur, rolig landsbyliv og vennlig befolkning. Det er ikke mange turister å se, og det synes jeg er det beste! Spennende med et slik ikke-turist sted er at omtrent ikke noen snakker engelsk så kommunikasjonen skjer på Thai, Engelsk, Norsk, tegnspråk, peking, smil og latter. Selvfølgelig blir det en del missforståelser og plutselig står du med en frosk i hånden som du egentlig ikke har tenkt å kjøpe, men det er bare gøy.khanom (3)

Vi bodde i en leilighet ved stranden der vi på morgonen tok med oss en kaffe ut på balkongen for å se på soloppgangen. Etter frokost gikk vi på den lange stranden og flere ganger var du helt alene på stranden, ikke en turist eller noen å se. For å komme rundt omkring må du leie scooter. Ellers er du låst, her går ingen tuk-tuker eller busser eller taxier. Med scooteren kom du deg til marked der du handlet inn fersk mat som var alt fra sjømat, kjøtt, urter, grønnsaker og frukt. Disse varene er vi vant til fra hjemme men du kunne også kjøpe andre ting som ikke vanligvis ser hjemme på butikken, som flaggermus, frosker, skorpioner og biller. Her var det mange typer markeder du kunde gå på, alle fargerike og jeg tror hele byen samles rundt på markedene, da vi møtte massøren vår og bartenderen vår der?! Du har kveldsmarked, onsdagsmarked, lørdagsmarked og søndagsmarked. Vi var på alle og likte det like godt hver gang.
khanom (1)
khanom (2)

Thailand har fantastiske veier å kjøre på så vi tok ofte en kjøretur rundt omkring i området og så nye plasser, stoppet opp, badet litt før vi kjørte videre igjen. Khanom har mer en bare flotte strender og markeder å by på.Vi kjørt inni jungelen til en grotte, Tham Khao Wang Thong. Den var dyp og skikkelig stilig. Veldig fuktig og inne her bodde det mange flaggermus.

khanom (4)
Vi besøkte en gummiplantage der vi fikk se hvordan de produserer rågummi.

khanom (9)khanom

Det er ikke mange steder i verden du kan se rosa delfiner men her utenfor Khanom farvann kan du se dem.
koh-lanta-pink-dolphin

Er du interessert i slanger så var dette også til å se. En dag låg det en knall grønn, 1,5 meter lang slange på balkongrekkverket og solet seg. Vi så også slanger som lå langs veikanttn og slappet av i solen.

Det finnes ikke typiske barer og restauranter rettet mot turister men på lørdager samles de turistene som er seg på  lørdagsblues hos en thaimann som har en liten bar og scene. Han underholdt med gitar, munnspill og sang både på thai og kjente sanger på engelsk.

khanom (6)

Khao Lak

Det siste stoppet i Thailand var Khao Lak. Der bodde vi ombord på en dykkerbåt i tre netter og fikk da mulighet til å dykke mange dykk om dagen. Vi ble vekket kl 0600 på morgonen for å gjøre oss klare til soloppgang dykk. Etter frokst var det neste dykk og neste dykk og neste dykk før vi avsluttet dagen med solnedgangsdykk eller nattdykk. Spennende opplevelse.

koh lanta (8) koh lanta (1)