Seiling i Italia

Italia er pizza, pasta og vin. Det vulkan rike landet har grønne fjell, blått hav og en herlig atmosfære. Hyggelige og smilende mennesker som prøver kommunisere så godt det går. Vi på engelsk og de på italiensk med stor bruk av hender og ansikts uttrykk, men på noe vis så går det. Vi tenkte egentlig suse igjennom Italia, vi var vel litt skeptisk til møtet med mafiaen i havner og har hørt rykter om at det kan være vanskelig å være i dette landet. Men så ble det ikke, så lenge du har papirene dine i orden er det ikke noe problem, selv ikke i mafia havner, så vi ble i Italia i hele mai. 3 ganger prøvde vi å komme til Sicilia, den første gang fra Sardinia der vinden ikke ville samarbeide med oss og vi endte etter 2 døgn på øya Ponza, mitt mellom Roma og Napoli. Den andre gangen fra der den meldte nord vinden var vestlig mot oss og dermed ny kurs til Tropea. 3 gangen kom vi alt frem. Skal man bruke seil så skal man bruke seil.

La Maddalena

Dette var vårt første stopp i Italia. Øygruppe nord for Sardinia. Masse ankerplasser, klart vann, naturreservat. Her skulle vi sjekke inn i Italia og vi heiste vårt gule flagg og gikk inn i havn der det stod i boken at var port of entry. Kom inn på kontoret og der sa de at vi ikke trengte noen inn-sjekk. Vi ville ikke få noen problemer med dette. Sitatet fra gutta var «easy, nobody will check you…» Usikre godtok vi det vi ble fortalt og gikk videre for å kjøpe oss tillatelse for å ferdes i naturreservatet. 3 ganger prøvde vi kjøpe både på nett og på kontoret men det gikk ikke . Det viste seg at dem ikke hadde startet opp for sesongen. I parkene er det forbudt å ankre opp med eget anker, men de hadde ikke lagt ut sine gule bøyer, så lett ble det ikke. Vi la oss til noen rød bøyer, som tilhører seilforeninger og fikk kjapt høye rop fra land om at vi ikke kunne bruke de, men heller ankre opp i sanden rett ved siden av. Så de reglene om ankerforbud gjelder nok mer i regelboken enn i praksis. Vi hørte også at de fleste italienere ikke bryr seg om reglene her i høy sesongen, det er visst så utrolig mange båter og det blir trangt om plassen. Vi klarte ikke å se for oss at det skulle være trangt her, her vi nå lå alene i hele bukta. Men nå er det også tidlig Mai. Jeg ville ikke vært her i Juli og August.

la-maddalena2

Bare å velge type vin, bare ikke les på vannflaske etiketten. Dette hadde nok ikke mat-tilsynet i Norge godtatt tror jeg!

la-maddalena3

Sjekk, de lager vinen i butikken og selger den ut på tomme vannflasker! Godt smakte det også!

la-maddalena4

la-maddalena

1. forsøk mot Sicilia

Vi seilte fra Arbatax på sardinene og hadde plan at komme frem til Sicilia, men endte på øya Ponza mellom Roma og Napoli. Det var et uvær sør for oss, så vi prøvde å gå rett vest i 20 timer før vi skulle sette en mer S SW kurs mot Sicilia. Så lenge de første timene ikke gikk under 39 grader skulle vi klare oss i 7-8 ms, mot 12-15 ms lengre sør. Etter det første døgnet dreier vinden slik at den kommer rett fra SW, og det blir umulig å gå mot Sicilia, jo vi kan krysse oss nedover mot Tunisia og så mot fastlands Italia før vi kommer frem, men det blir lange kryss og det fristet mer med en skikkelig slør NE mot Roma/Napoli.
Ponza var en vakker øy, flott ankerplass og endelig gikk det an å bade litt, vindsurfe, snorkle, fiske og gå turer.

ponza3

ponza

Store fine grotter, ganske like de på Capri, bare at her er det ingen mennesker!

ponza1

Alene i bukta, perfekt.

ponza2

Isola de Ischia

isola de ischia (1)

isola de ischia (2)

Når vi kommer hjem  skal vi lage oss en skikkelig pizzaovn, med vedfyring. Pizzaen skal se akkurat som den over, masse ost og ingen tomatsaus. Det er nok verdens beste pizza. Og hva koster verdens beste pizza? 7 Euro, nok pizza til 2.

Napoli

napoli

Det ble litt pizza og pasta i Italia, og noe vin.

napoli1

Siden vi også har begynt å sove bak i båten har vi lenge hvert på jakt etter en madrass. Ikea bussen finnes ikke i Napoli, slik at det var 1 time å gå til butikken… Da var det bedre å rote seg inn i de små gater i Napolis bakgård for å finne den lokale madrassmesteren. Ikke et ord engelsk, men glade og fornøyde begge to!
Gatene var av den typen du ikke går i etter 20:00, eller etter 16:00 noen steder 🙂

Pompeii

Vesuvius

Vesuvius (1)

Vesuvius (2)

Noen ganger er man ikke kledd riktig. Varmt som ferskt hvetebrød nede i byen, og kaldt og surt som f på toppen av vulkanen. Hvem hadde trodd at det skulle være temperaturforskjell?

Punta Iscoletti

punta-iscoletti2

punta-iscoletti3

punta-iscoletti

Grotte-turisme

punta-iscoletti1

17 mai feiret vi på her med bading, jordbær grilling og sprudlende vin. Og jo, det kom en sort slange mot oss. Mot oss! Skal ikke de være redde oss? Kim tok dette meget pent, og sjølivet er best. På vannet, uten slanger. Men de svømte rundt på 20 meter under vann i Thailand også…

jordbær-fabula

Accirioli

Cetaro

cetaro

Mulighet 1: I havn, kjempevarmt, knirk i tau og fall, 40 Euro natta.

Mulighet 2 : Ligge til anker rett utenfor, gratis, nærmere butikken, og fortsatt bak moloen. Klart vann og bading.

De fleste valgte nr. 1, og derfor ble valg 2 enda bedre.

cetaro2

cetaro3

Da sola er så lav som dette er det på tide med siste bad for dagen, og ferske ned kroppen i ferskvann. Ferskvann er hellig ombord hos oss.

2. forsøk mot Sicilia

Vi regnet med 17 timer seiling så skulle vi være ved øya Stromboli nord for Sicilia. Vindrettning og styrke ble ikke som meld så vi satte kurs mot Tropea. Tropea var en koselig by oppå en topp (200 trappetrinn opp) med restauranter, barer, butikker og en flott utsikt over havet, vulkanen Stromboli og solnedgangen.
tropea2

tropea

tropea1

Fiskehavn Bagnara Calabra

Denne fiskehavnen hadde noe spesielle båter som vi trodde var turisme. Folk satt i toppen på disse båten og kjørte rundt og rundt. Det er ikke turisme, det er jakt på sverdfisk. Kapteinen sitter der oppe og speider ut over havet på jakt etter sverdfisk som hviler i overflaten, han har både ratt og gass justering i toppen. Fisken skytes med harpun av en matros i baugen.

Bagnara Calabra (2)

Bagnara Calabra (1)

3. forsøk mot Sicilia

Idag nådde vi Sicilia. Vi måtte bare gjennom det beryktede sundet Messina. Båtfolk har hørt om det pga strømmen som kan oppstå mellom sundet, trafikken gjennom og da særlig tungtrafikken og vinden som har en tendens å blåse opp kraftig gjennom sundet. Litt spente og med glede i kroppen gikk vi inn mot dette. Det er litt spesielt å kunne seile igjennom her, jeg har sittet tusen ganger å sett på dette området på google earth og atlas bøkene våre, og nå er vi endelig her! Trafikk fikk vi både fra Nord og Sør. Vi skulle krysse sundet for å komme over til riktig felt men det var ikke så lett siden lasteskipene kommer tett og fort og vi må vike for dem. Vel over i lite eller rettere sagt ingen vind kommer vi nærmere det trangeste punktet. Da blåser det jaggu opp og vi får bølger som slår inn og vind på 12 m/s. Det var meldt 1 m/s på PocketGrib! Fortsatt stor trafikk av ferger , lasteskip, fiskere. Fort går det også når du har 2 knop strøm med deg. Vel gjennom det trangeste satte vi ut vår store genoa og seilte glade til Taormina, en bade by på Sicilia. Vi ankret opp og feiret, med grillmat og vin, at vi endelig på 3 forsøk kom oss til Sicilia.

Sicilia

Vi la oss godt til anker i denne bukta på Taormina. Vi skulle noen dager opp til Corleone, og vurderte å dra inn i havnene i nærheten. Jeg sendte en epost på forhånd for å høre om hva de skulle ha for pris for oss pr natt. I bøkene til Imray står det at havnene ligger på Charge-band 2-3, vel, de skulle ha 80 Euro pr natt for oss. Og da var det avgjort, det ble ankring.
Siden vi skulle dra fra båten over en lengre periode brukte vi en app som heter Anchor Watch, denne la vi igjen på nettbrettet i båten, og hvis alarmen for drifting av plass ville vi få en SMS fra appen automatisk. Jeg vet ankeret sitter bra, men det er fint å ha en liten sikkerhet i bakhånd. Så det vi var mest skeptiske til var å legge igjen jolla på stranden. Sicilia er det stedet hvor flest joller blir stjålet. Med dette i tankene tok vi å låste ned båten og påhengsmotoren, rodde iland og låste jolla så godt vi klarte med wire, men som lett kan klippes over hvis rette person vil…

Leide bil til Corleone, Etna, Savoca som stod på lista. Corleone er Corleone hvis du har sett filmene, Savoca er den restauranten som var med under innspillingene av filmene og Etna er en av verdens hissigste vulkan pr dags dato.
corleone8

corleone9

corleone

corleone1

corleone2

corleone4

corleone5

Ganske fint å kjøre rundt her. Små veier og mange små landsbyer. Jeg kunne se for meg at jeg gikk rundt her permanent når jeg blir 92 år.

corleone6

corleone7

Etna

etna3

Dette er lava, det er det nærmeste vi kom lava. Kim hadde håpet på fersk lava som kan kunne formere å lage ting av. Det finnes 100vis at forskjellige lavaer. Skal man se den røde rennende lavaen må man være på plass under «the eruptions«, som sist var i 2006. Det finnes egne grupper for folk som er litt over middels interessert i vulkaner og lava. Sjekk https://www.volcanodiscovery.com/etna/news.html Her holder du deg løpende oppdatert, og kan bruke ferien din på å dra og se fersk lava. Og ja, Kim har ikke gitt seg med å få se det engang senere…

etna4

etna

etna2

Tidligere utbrudd fra Etna vulkanen.

Savoca

savoca1

savoca2

Har du sett filmen Godfather? De kom opp på ventre side der 🙂

savoca

Frisk vei opp til Savoca.

Ferden videre

Nå ligger Hellas «bare» 250 NM eller 50 timer unna. Vi delte det opp i 2 etapper pga vind som ikke holdt helt ut. Så et stopp i havnen Roccella Ionica før vi igjen gikk ut og seilte hele veien over til havnen Patras i Hellas…. mer om det får du vite i Hellas brevet.