Hvis du vet hvilken olje som allerede ligger i seildrevet, eller har du drenert ut alt gjennom bunnskruen under seildrevet mens båten var på land, og selv fylte på ny olje av kjent merke, er det nå ganske så enkelt å skifte ut oljen i seildrevet, litt lettere nå med båten på vannet.
På mitt 130S seildrev er det ca. 2,8 liter olje. Du klarer nok ikke å skifte ut alt, men ganske mye ved hjelp av den interne sugepinnen som går nesten helt ned i bunnen av drevet.
Dette er en god løsning for å skifte ut oljen mens båten ligger på vannet.
Giret med oljepinnen og sugestussen for seildrevet
Vet du ikke hvilken type olje som er i drevet, bør du tømme dette helt,
les denne artikkelen først. Det er viktig at det byttes eller fylles på av lik type olje!
Fremgangsmåte for å skifte ut giroljen når båten ligger på sjøen
Skru ut peile-pinnen for gir-oljen og dra av korken for sugepinnen.
Bruk en enkel oljeskiftpumpe og putt sugestussen inn i røret. Min biltema manuelle pumpe til 139 kr har litt for tynt rør slik at den ikke blir tett uten noe triksing.
Etter noen runder med elektro-tape blir det tett. Husk at det kun er provosorisk og skal snart av igjen. Pass på å ha tatt av peile-pinnen helt før du begynner å pumpe. Det bygger seg fort opp vakuum i drevet når du pumper ut oljen.
Pump ut gammel olje i en beholder som lar deg kontrollere hvor mye olje du har fått ut etterpå, og ha gjerne en eller to poser under, hvis du er like flink som meg til å søle.
Gir-oljen min er den samme som hovedmotoren (md2030) og det er enkelt å skifte olje på begge disse samtidig. Pass på når du fyller på olje i drevet igjen, området for peile-pinnen er ganske lite, jeg har hatt flere påfyll og utpumping i ren frustrasjon for å klare å rett mengde olje i drevet. Mye av feilen min var at jeg hadde satt i korken for suge-stussen, slik at det bygger seg opp luft som roter det hele til. Pass på at denne er helt av, og mål og hell på litt olje i flere omganger.