Kanalveien til middelhavet

Alt du trenger å vite om slusing og seiling på kanalferden til middelhavet

Vår seilas startet i Oslo, hvor vi seilte sørover med noen stopp på svenskekysten og inn mot København, ned mot Travermunde i Tyskland og så inn i Lubeck.
Denne artikkelen beskriver kanalveien til middelhavet fra Lubeck helt nord i Tyskland, innom Nederland og Belgia, før vi seilte ut i Port Napoleon i Frankrike ved Marseille.
Denne turen tok oss ca. 250 motortimer i 5 knop, 270 sluser og 3 måneder over 1 100 nautiske mil, og vi tok oss god tid.

Leter du etter hvor du skal taste inn passordet? KLIKK HER!

Ved å lese denne artikkelen er du mer forberedt på:

  • Utstyret
  • Slusing
  • Mast og båt-transport
  • Båt-heis og båt tunneler
  • Båt forsikring i utlandet med våre priser som vi betalte
  • Svar på de aller fleste spørsmål knyttet til kanalene
  • Tips & Råd

Vi har hørt rykter om at det skal gå på 4-6 uker, men det betyr lange dager motorseiling, så det var ikke noe for oss. Det er jo også ganske mye morro på veien, og det er synd å bare ekspress-seile forbi alt.

Vi har tatt oss fri for å ha og bruke tid, ikke spare tid.
For denne turen måtte vi ta ned masten av seilbåten for å klare å komme under de lave broene, de laveste var på 3,5 meter høyde!

Flere båter seiler med masten liggende horisontalt på båten, billig og greit. Vi valgte luksusutgaven, som betyr at vi sendte masten som spesialtransport ned fra Lübeck, Tyskland til Port Napoleon i Frankrike. Det er noe vi ikke angret på. Vi møtte båter som hadde bøyd masta i slusene…

Tracker bilder og oversikt over vår rute til middelhavet!

Få tilgang til detaljerte bilder av vår tracker rute, hovedhavnene, Bobs verft og Port Napoleon!

European Inland Waterway Network

Last ned gratis en liten godbit av kartet for vannveiene i Europa ved å trykke på bildet!

Visste du blant annet at du ikke skal seile rett ut i Middelhavet?

Det er viktig å svinge av Rhonen, og inn i siste sluse. Vi så en mindre båt gå rett ut og det var store bølger som slo inn mot elvemunningen med sterk strøm gående ut. Det så ut som et vanskelig sted å være med båt!

I håp om å kunne drive bloggen videre og kunne fortsette å dele nyttig informasjon, er vi avhengig av inntekter som dekker direkte utgifter med denne nettsiden.

For kun 89,- får du tilgang til hele kanalveien artikkelen i 60 dager.

Les på nettbrettet, mobilen og pc-en. Koden fungerer på alle formater!

Betal enkelt med VIPPS, så sender vi deg koden så raskt som mulig.

Slik får du tilgang:

  • Åpne VIPPS
  • Send 89 kroner (Husk å oppgi mobilnummer eller e-post slik at vi får sendt deg koden)
  • Oppgi passordet du mottar i boksen nedenfor

Etter at vi har mottatt betalingen sender vi deg koden i løpet av 12 timer.

Har du ikke vipps eller  kommer du fra Sverige og Danmark? Betal gjerne med PayPal
Det er også mulig å betale med kryptovaluta

Leter du etter hvor du skal taste inn passordet? KLIKK HER!

Alt fra megastore sluser til frihet med egen båt på kanalene
Alt fra båttunneller, seiling langs atomkraftverk, nydelige havner og kart og beskrivelser
Med seiling gjennom Champagne regionen
Gode byhavner og seiling på Rhinen
Alt det praktiske rundt å få av og på masten, vinterlagring av båten, båt-transport på lastebil

 

Artikkelen er nå oppdatert i Januar 2022, og inneholder nå over 100 sider med 10,000 ord, tips, råd, kart og bilder!

Bruker du ikke wifi, men mobildata? – Artikkelen er stor, ca. 1 GB (1000 MB). Du bør være på WIFI første gang du skriver inn passordet

Gå direkte til avsnittene
(linkene fungerer etter at du har tastet inn passordet)