Alt du trenger å vite om slusing og seiling på kanalferden til middelhavet
Vår seilas startet i Oslo, hvor vi seilte sørover med noen stopp på svenskekysten og inn mot København, ned mot Travermunde i Tyskland og så inn i Lubeck.
Denne artikkelen beskriver kanalveien til middelhavet fra Lubeck helt nord i Tyskland, innom Nederland og Belgia, før vi seilte ut i Port Napoleon i Frankrike ved Marseille.
Denne turen tok oss ca. 250 motortimer i 5 knop, 270 sluser og 3 måneder over 1 100 nautiske mil, og vi tok oss god tid.
Leter du etter hvor du skal taste inn passordet? KLIKK HER!
Ved å lese denne artikkelen er du mer forberedt på:
- Utstyret
- Slusing
- Mast og båt-transport
- Båt-heis og båt tunneler
- Båt forsikring i utlandet med våre priser som vi betalte
- Svar på de aller fleste spørsmål knyttet til kanalene
- Tips & Råd
Vi har hørt rykter om at det skal gå på 4-6 uker, men det betyr lange dager motorseiling, så det var ikke noe for oss. Det er jo også ganske mye morro på veien, og det er synd å bare ekspress-seile forbi alt.
Vi har tatt oss fri for å ha og bruke tid, ikke spare tid.
For denne turen måtte vi ta ned masten av seilbåten for å klare å komme under de lave broene, de laveste var på 3,5 meter høyde!
Flere båter seiler med masten liggende horisontalt på båten, billig og greit. Vi valgte luksusutgaven, som betyr at vi sendte masten som spesialtransport ned fra Lübeck, Tyskland til Port Napoleon i Frankrike. Det er noe vi ikke angret på. Vi møtte båter som hadde bøyd masta i slusene…
Tracker bilder og oversikt over vår rute til middelhavet!
European Inland Waterway Network
Visste du blant annet at du ikke skal seile rett ut i Middelhavet?
Det er viktig å svinge av Rhonen, og inn i siste sluse. Vi så en mindre båt gå rett ut og det var store bølger som slo inn mot elvemunningen med sterk strøm gående ut. Det så ut som et vanskelig sted å være med båt!
I håp om å kunne drive bloggen videre og kunne fortsette å dele nyttig informasjon, er vi avhengig av inntekter som dekker direkte utgifter med denne nettsiden.
For kun 89,- får du tilgang til hele kanalveien artikkelen i 60 dager.
Les på nettbrettet, mobilen og pc-en. Koden fungerer på alle formater!
Betal enkelt med VIPPS, så sender vi deg koden så raskt som mulig.
Slik får du tilgang:
- Åpne VIPPS
- Send 89 kroner (Husk å oppgi mobilnummer eller e-post slik at vi får sendt deg koden)
- Oppgi passordet du mottar i boksen nedenfor
Etter at vi har mottatt betalingen sender vi deg koden i løpet av 12 timer.
Leter du etter hvor du skal taste inn passordet? KLIKK HER!
Artikkelen er nå oppdatert i Januar 2022, og inneholder nå over 100 sider med 10,000 ord, tips, råd, kart og bilder!
Bruker du ikke wifi, men mobildata? – Artikkelen er stor, ca. 1 GB (1000 MB). Du bør være på WIFI første gang du skriver inn passordet
Gå direkte til avsnittene
(linkene fungerer etter at du har tastet inn passordet)
- De vanligste spørsmålene om turen
- Dokumentene du bør ha orden på
- Cevni kurs og dokumentasjon
- Våre gode råd før du planlegger kanalturen
- Les om de alle kostnadene for å seile båten ned til Middelhavet på kanalene
- Spar penger med hjelp av vår erfaring!
- Utstyret du bør ha før du ferdes på kanalveien
- Kartene for kanalveien til Middelhavet
- Masten av seilbåten
- Båt-tunnelen på 4 800 meter
- Båt-heisen på 38 meter
- Sikkerheten i kanalene
- Båt-forsikring i utlandet
- På vei mot slusene og trafikklysene
- Fortøyning i slusene
- Ut av slusene
- Landstrøm på kanalene
- Våre egne reisebrev på kanalene
- Kanalveien til Middelhavet gjennom Tyskland
- Kanalveien til Middelhavet gjennom Nederland
- Kanalveien til Middelhavet gjennom Belgia
- Kanalveien til Middelhavet gjennom Frankrike
- Båttransport på lastebil
- Hvordan er det å seile på Rhinen?
- Böbs-Werft
- Port Napoléon
- Atomkraftverk
- Michelin-guiden langs kanalveien i Champagne regionen, Frankrike