Seiling i Hellas

Nå ventet det greske øyriket og vi var spente. Dette har vært målet vårt med å seile i middelhavet og lenge har vi drømt oss bort i krystallklart vann, solen, maten. Vi har vært her mange ganger før, men ikke på sjøen i egen seilbåt. Dette må være toppen av frihet!

Seiling på Korsika

Siste sted vi var innom på Korsika var byen Bonifacia. Innseilingen til byen var mellom høye klipper i klart vann.

Port Napoleon til Toulon

Sjøsatt i hissige 12m/s fra nord, og plutselig så var man sjømann igjen etter 4mnd på land! Stybord er grønn høyre, og hvordan var disse revene i seilet igjen?

Japan, som å komme til fremtiden og fortiden

Hva tenker du når du hører Japan? Sushi, sumo, geisha, templer, snøballkrig, Toyota… Japan har mye å by på og vi skulle bare være der en uke. Vi bestemte oss for å besøke Tokyo som er det mer moderne Japan og så et besøk til Kyoto som er mer det tradisjonelle Japan. Og vi angrer ikke et sekund på at vi reiste hit.

Siem Reap, Kambodsja i Asia

Kambodsja er et fantastisk sted! Vi var her for å ta frem det kulturelle i oss og besøke templene,men Siem Reap har mye mer å by på som du snart for vite.

Tokyo bars in Shinjuku Golden Gai

Det morsomme med dette konseptet er at barene er så små at det kun er plass til 5-8 personer i baren, foruten bartenderen som også ofte er eier av baren. Dette gjør at stemningen i baren blir ganske intim og spesielt.

Thailand med Koh Lanta

Koh lanta hadde mange dykkesentere så her var det bare å velge hvem man likte beste. Vi valgte Andamman dykkesenter som lå på stranden like ved hotellet der vi bodde.

Kapsel Hotell, Tokyo.

Kapselrommene er delt inn i damer og herrer, så Camilla bodde i kapsel 636 (6th floor, capsule 36) og jeg bodde i etasjen over på nummer 736 (7th floor, capsule 36).

Leie bobil i USA

Grunnen til at vi valgte å leie bobil i USA i forhold til å leie bil og bo på hotell var friheten og fleksibiliteten dette gav oss. Sett med fotograf-øyne er det å ha med alt utstyret hele tiden, sove på perfekte soloppgangs-plasser slik at kameraet er klart før skumringen starter. For så å legge seg igjen etter soloppgang, stå opp senere igjen spise frokost og dra videre er ganske herlig.

Chalons en Champagne/Bourgogne

I bøkene står det at det er minste høyde under broene på 3,5 meter. Så det er det vi baserer oss på. Det er det vår bimini, solcellepanel, det rustfrie stativet og antenner skal klare.

Champagne

Vi la oss til i Reims gjestehavn og leide en bil som er nødvendig for å komme seg ut til Housene/vingårdene.

Paris!

Vi tok toget fra Reims til Paris, kan jo nevne at toget gikk i ca 300-400 km/t for meg som bare har sittet på NBS slalåmtog oslo – bergen har det litt imponerende.

Kanalveien med båt gjennom Belgia

Vi seiler inn i Begia, og det skal endelig smakes på skikkelig sjokolade. Landskapet begynner å bli spennende med Ardenne fjellkjeden.
Vi venter også besøk av Frilseth og Søberg.

Kanalveien gjennom Nederland

Vi er ute av Tyskland, og folk snakker noe annet enn kun tysk. Vannet blir klarere og renere. Det blir flere elver og store innsjøer. Windsufringsbrettet tas frem, midt i europa! Det blir mye bading og sol. Vi tar ut batteriet av klokka ombord, og dagene kommer og går…

Vannveien på kanalene til middelhavet starter…

Det begynner å bli varmere, og masten er tatt av. Plutselig må man stole på motoren, det er ikke bare å heise seil hvis det skulle skje noe… Kanskje man skulle tatt det brevkurset i sluseteknikk? Eller lært noe tysk?