Vi har samlet våre beste tips for seiling i Albania (dette er gull verdt å vite på forhånd)

Tipsene er etter vår seilas langs kysten av Albania i 2016

    1. Ta med euro i kontanter. Alle skal ha Euro. Ofte kontant. De fleste minibankene gir deg kun LEK (Albansk myntenhet). I Durres var det èn minibank som gav deg valg om Euro eller LEK uttak. Restaurantene og matbutikkene tar også imot euro. 1 Euro er 135 LEK/ALL (august 2016).
    2. Sett mobiltelefonene på flymodus før du seiler inn i albansk farvann.Albania er ikke med i EU, så prisene fra Onecall for oss var 75 NOK pr. MB. Da er det ikke så lurt å ha på mAIS som sender posisjonen vår via internett. Eller en bakgrunnsapp som «bare» trekker ut noen MB. Kontantkortet vårt ble tømt før vi hadde kommet i første havn!
    3. Kontakt en agent på forhånd før ankomst til Albania. (1-3 dager før på epost). Livet er vanskelig nok fra før. Kontakter du ingen agent før ankomst er nok ikke det så farlig. Du blir tatt imot på havnen av en agent allikevel, som regel. Det er agentene som ordner med alt av papirarbeidet. Det kan være en tålmodighetsprøve, men det er ikke så ofte du er innom her, så det går greit.
      Registreringsbevis, forsikringsbevis, pass på alle ombord og forrige havns «lapp» er de nødvendige dokumentene. Da vi kom fra Corfu til Sarande var det ingen som brydde seg om noe papirer fra Hellas.
    4. Det er lite med gode ankringsplasser langs Albanias kyst. Regn med å ligge i alle (3-4 stykk) havner.
      Generelt seilermessing er det litt kjedelig kyst, med lite øyer og ingen skjærgård. Og vi hadde enten vindstille eller hard vind (opptil 14 m/s fra Nord), så det ble noen lange dager med dieselforbruk. Men det er spennende å komme i havn. Og på vår ferd fra sør til nord, møtte vi på 4 seilbåter totalt på hele turen! Det er lite og ganske stor forskjell fra Corfus flotillaer.
    5. Mange steder i sjøen var/er minelagt. Imrays og Albanske myndigheter sier at det er nå trygt å seile igjennom områdene, men ankring i sjøbunnen må ses på som farlig i visse områder. Vi seilte gjennom minelagte områder i følge Navionics, mens havnepersonellet og andre seilere mente at kartene ikke er blitt oppdaterte ennå, og dermed trygge. Men det er en ganske spesiell følelse. Man seiler og bare venter på ett smell…
    6. Skaff «Port Clearance» så tidlig som mulig! Det som var annerledes fra resten av seilturen vår rundt i Europa var at her i Albania måtte vi ha en «Port Clearance» før vi får lov til å dra fra havnene. Fra Sarande til Vlora er det ca. 60 NM, og vi liker å dra tidlig for å ikke komme frem så altfor sent. Men uten godkjenningen er det ingen ting å gjøre. Så vi ble liggende en time eller to på morgningen å vente på denne lappen. Det er ikke lett å få denne på forkant, men kan være verdt å prøve litt ekstra. Slik ser disse godkjenningene ut
      Port-clearance-1
      Dette er Tillatelsen for å få lov til å seile ut av landet, til Bar i Montenegro.

      Port-clearance-4-1

    7. Havnene i Albania er ikke laget for seilbåter eller fritidsbåter. Havnene er store og du fortøyer ved siden av store fiskebåter. Det er ikke alltid lett å finne god og rett fortøyningspunkt. Men alt går. Orkikum er en marina for fritidsbåter og utviklingen går fremover!
    8. Sikkerheten i havnene er ganske bra. Havnene/marinaen er låst inn med gjerder. Vi låste ned båten i havnene, men ikke i marinaen. Videre vil vi si at det albanske folk er veldige gjestfrie og vennlige. Det er lenge siden vi har møtt noen som er så åpne og hyggelige. Tollvesenet, havnepersonellet, harpunmannen, fiskerne, kelnere, de gamle damene på torget, privatsjåføren og våre agenter var alle hyggelige og vennlige. Også på den lokale Wifi-cafeen hvor vi ikke hadde nok euro for å betale for 1 time wifi tid, fikk vi det gratis av eieren av cafeen. Vi var litt skeptiske til Albania, men det er det ingen grunn til.

Se video av vår reise langs kysten av Albania her
https://youtu.be/8UP0h0edL6I

Sjekk vårt reisebrev fra seiling helt sør til nord i Albania her!
Sjekk artikkelen om båthavnene i Albania her!

Legg igjen en kommentar: