bobil-i-praksis-7
Alt er stor i USA, så vi bestilte den nest minste modellen…

Nå var det vår tur til å leie bobil i USA. Det ble en Ford 350 Heavy Duty 25 feet RV 2011 modell. Vi har aldri vært i en bobil før dette. Vi hadde en del spørsmål om hvordan det var å leie bobil i USA som vi ønsket svar på.

Dette var blant annet:

  • -hvordan er det sosiale miljøet
  • – tømming av septik og gråvann
  • – oppkobling av slanger mm på RV parkene
  • – alt teknisk
  • – hvordan er veiene å kjøre på
  • – skilting, og det å kunne svinge til høyre på rødt lys
  • – hvor stor bil kan vi ha lov til å kjøre
  • – international førerkort?
  • – kan man leie en stor bobil uten noen erfaring?
  • – hvor dyrt er det egentlig?

De fleste svarene fikk vi underveis, the hard way.
Les denne artikkelen før du bestiller turen din over. Så sparer du penger og stress.

ødemark-2

Bakgrunnen for valg av bobil som reisemåte i USA

Egentlig så er vi fortsatt båtfolk eller folk i båt, og har fortsatt noen år før vi sikkert går over til bobil som alle andre båtfolk som er lei av sjø, vind og båtpuss. Problemet er at vi ønsker å se mye av USA, og steder som Grand Canyon og Death Valley ligger «midt i landet». Eneste måten å komme seg hit i praksis er ved hjelp av bil. Og siden vi ikke er så glad i for mange hotellovernattinger på rad, først og fremst pga at prisen og andre er inn-sjekk-ut-sjekk, pakke ut av sekker og tilbake i sekker, etterfulgt av restaurantbesøk som tar tid når du egentlig kun ønsker å spise fort å komme deg videre. Det høres og er mer praktisk å ha alt på ett sted. Bobilen gir oss friheter som båten, vi kan dra kjempetidlig en dag, sove ut midt på dagen, og kjøre til vi er lei og stoppe opp for å sove. Dette fungerte stort sett, men ikke alltid. En morgen ble vi vekket av en Ranger, vi hadde kjørt noen timer ut av Las Vegas i masse regn, og bestemte oss for å stoppe og fortsette neste dag. Parkeringsplassen vi stod på var tydeligvis ikke lov å overnatte på for RVs. Og det var like før vi fikk en real bot på X-USD, men vi slapp unna takket være madammens smil…

Friheten med å leie bobil i forhold til å leie en bil og da måtte bo på hotell/motell overalt var grunnet til at vi valgte dette. Sett med fotograf-øyne er det å ha med alt utstyret hele tiden, sove på perfekte soloppgangs-plasser slik at kameraet er klart før skumringen starter. For så å legge seg igjen etter soloppgang, stå opp senere igjen spise frokost og dra videre er ganske herlig.

ødemark-8

Vår erfaring med å leie bobil i USA

Bråket og ristingen i bobilen er noe vi kunne vært uten. Alt rister, og vi var sjeldent over 65 MPH med det store dyret av en bobil vi hadde leid. Cruisekontroll og automatgir hjelper. Og dere som kan dette med bobilen så hadde vi tatt ut risten i ovnen, toppplaten, kun plastbestikk og ellers alt ryddet bort. Vi savnet noe slingreduk/antisklimatte i skuffer og skap som gjorde litt av bråket. En god norsk GPS med forhåndsnedlastet offline kart er kjempenødvendig. Vi hadde appene “HERE” og som reserve “SYGIC”. Begge er fortsatt gratis og gir veiledning uten internett. Begge appene var på 2 telefoner, og USB-ladning via sigarettuttaket holdt GPS`en på 100% batteri hele tiden.

Vi trengte ikke internasjonalt førerkort utsted av NAF, men vårt vanlige førerkort sammen med passet skulle holde i tilfelle kontroll. Vognkortet ligger klart i bilen fra utleiefirmaet. Bilen skal være for tung for oss å kjøre på vanlig B førerkort i Norge, men det er visst OK i USA. Vi sjekket dette med utleiefirmaet på forhånd. Når det gjelder regelen om å kjøre på rødt for å svinge til høyre er dette ganske vanlig, du hører fort noe tute på deg bak hvis du står for lenge å venter på grønt lys. Vi mener det er kun New York som ikke har denne unntaksregelen pr dags dato.

Det å kjøre en stor bobil gikk overraskende greit, med automatgir går det ganske lett. Litt større svingradius en en vanlig bil ellers så er det ganske likt som en vanlig bil i Norge.
Det er lurt å ha en ett lite ark som sier noe om høyden og bredde på bobilen. Vi så en liten lastebil som hadde skrapet opp taket sitt under en betongbro, og det skaper en del kø og mas.

Økonomisk sett så kanskje det kan være bedre å leie bobil i USA som hadde vært en litt mindre type, som har bedre kjøreegenskaper? Denne typen har toalett ombord, kjøkken, og dobbeltseng. Billigere å leie, billigere å kjøre.

bobil-i-praksis-8
Less is more?

Å leie bobil i USA i 2 uker kostet oss dette:

Vi kjørte gjennom delstatene Nevada, Arizona og California med 1300 miles-

Bobilen, sluttsummen 1591 USD
Bensin snitt på 0,33 USD pr miles/literpris på 5,5 NOK, 430 USD
Camping/RV parks overnatting, 265 USD
Innganger til National Parker, 70 USD
Mat og drikke i bobilen, 250 USD
———
Så det kostet oss  2.606 USD eller 23 000 Norske Kroner å leie bobil i USA.
Dvs. 1642.- Norske kroner pr dag for 2 personer.

Overnatting

Bobiler, eller RV som det heter i USA, kan dessverre ikke stå hvor som helst. Vi leide denne for å klare og komme oss rundt i USA til national parkene. Vi håpet vi kunne stå mer alene og ikke i disse RV parkene, men det er ganske vanskelig å klare å få stå alene/gratis. Selv de minste byene med 33 innbyggere hadde 1-2 RV-parks, og ønsker alle inn til seg. Dette blir også håndhevet godt av Politiet og Rangere fikk vi erfare. Siden vi ikke har noe erfaring med bobil i Norge så vet vi ikke om det er slik hjemme også. Selv om jeg ikke ser problemet med en RV stående i hjørnet på en rasteplass midt i ingenmannsland, hvor det kjører 1 bil forbi i timen. Strøm har vi nok av ombord, og tenker som båtfolk flest når det gjelder bruk av vann og strøm. En stor forskjell er at dusjvannet og vannet i vasken renner ned i en gråvannstank, som fylles opp og må tømmes, i motsetning til båten hvor dette bare renner rett ut i havet. Jeg skjønner det må i en tank i en bobil, men det gav oss enda større grunn for å spare på vannet ombord i bobilen.
Overnattingsmulighetene er det mange av overalt i Arizona, Nevada og California som vi har kjørt rundt i. Så det å leie bobil i USA er en fin måte å oppleve landet. Rv parks kan gå fra FULL HOOKUP, til PARK ONLY.
Full hookup betyr;

  • at du får en plass som har fast kloakkstilkobling slik at du kan koble en slange fra bobilen og ned i avløpet. (ofte bedre å bruke toalettet ombord enn anlegges fasiliteter.
  • Strøm, 110V / 30Ampere tilkobling fri bruk som regel, RV vår hadde en lang landstrømledning som var ferdig koblet i bobilen og enkelt koblet i strømstanden vår. Pass på at du har med en EU/US adapter for å lade mobil/kamera/pc!

US Adapter fra Clas Ohlson
8950059958302

  • City-water, kobles til bobilen med en slange som kan stå i konstant under besøket. Dette vannet gir konstant trykk i dusj og kranene, slik at vi slipper å bruke vannpumpen ombord. Trykket på dette City-water varierer en del, så vi hoppet over etterhvert å koble oss på dette. Samtidig var overgangen fra slangen til bobilen veldig hard å stramme, så det dryppet vann ned hele tiden.
  • Fresh-water, for å fylle opp vår vanntank ombord.
    Etter at at dette er koblet på ser det ut som om at man blir en stund for det er mange ledninger og rør som stikker ut av bobilen, men det er i allefall praktisk satt opp på høyre side alt sammen.
bobil-i-praksis-3
Avløpet er rett ved plassen du står og det er bare å koble på slangen å la denne stå i under hele oppholdet. Enkelt og greit.

 

Her er bilder av en typisk RV-plass

bobil-i-praksis

bobil-i-praksis-4
Death Valley… Som rett ut av en skrekkfilm

bobil-i-praksis-5

Noen RV-parks er RV-RESORT, disse koster rundt 38 $ – 120 $ pr natt og inkluderer det meste som Wifi, full hookup, pool (innendørs og utendørs), badstue, boblebad, gym og noen steder tennisbaner, golfbaner, linedance-kurs ++ inkludert i prisen. Det er mulig å stå gratis, de dagene du ikke trenger alt ekstra, vanntankene er fulle, septiktanken er tom.

Her er noen bilder fra steder hvor vi har stått ute i ødemarken stille og rolig, og gratis:

bobil-i-praksis-2
Spennende plasser…

bobil-i-praksis-9ødemark-6bobil-i-praksis6

Det er tryggest å stå i en RV-park, her det er mange andre bobiler og campere som også skal overnatte. Det virker som om det er et godt samhold som båtmennesker har seg imellom på brygga i uthavn, noe som gjør det enkelt og trygt.

Det er mulig å stå gratis på WALMART, det er en uskreven regel at bobilene kan stå i hjørnene over natten, mot at man ikke hindrer tidlige kunder å parkere og handle. Walmart har også gratis høyhastighets WIFI, som gir 3/6 signaler ute på parkeringsplassen. Vi brukte å handle på WALMART, som kan ses på som en ganske stor COOP OBS i Norge, bare med dekk og verksted itillegg. Parkeringsplassene er store så det er lett å parkere vår bobil, noe de med bobilbuss med en Jeep på slep så ut til å like også! Vi sov aldri over på WALMART, vår “feeling” var at det ikke var så trygt å være etter at butikkene hadde stengt. Det var mange fattige på de Walmartene vi besøkte, og hver gang vi skulle inn for å handle kom det tiggere bort til oss og spurte høflig og vennlig om penger. Det var ganske store kontraster her mellom store RV`s med en stor trooperversjon av en Toyota Supra på slep bak RVen til fattige familier med kuponger til mat og buss/gå hjem. Helt trygt og greit på dagtid, gjerne for å sjekke litt internett etterpå, men ikke for å overnatte. Vi så heller ingen andre bobiler som overnattet på WALMART.
Vi vurderte å overnatte på en WALMART den siste natten vår. Turister inkludert oss, har ikke greie på om man er i ett “dårlig” distrikt. Vi mener det ville vært en unødvendig risiko å overnattet på feil sted i Los Angels, så vi brukte litt tid på å finne % av Crimerate i distriktene på google. Se på denne nettsiden, Crime google map Police reports. Denne siden kan være grei å se på om du er i et belastet område.

Vi likte best å stå alene på en øde vei, uten noen lys, ingen umiddelbar by i sikte som gir lys, som er ganske fantastisk.

Ødemarka – spennende, coyoter uler, det rasler rundt i busker. Og det blir veldig mørkt der ute, og da gjelder det å ikke begynne å tenkte på øksemannen, busemannen eller noen av de amerikanske skrekkfilmene. PS, ikke ha med skrekkfilm ombord, det blir bare dårlig stemning og paranoiaen stiger umerkelig fort…

bobil-mørkt
Stjerneklart!

Noen ganger da vi stod slik, helt øde så kommer det plutselig en bil langt langt der borte. Og da begynner tankene å løpe. Bilen kommer sikkert ikke frem til oss før om noen minutter, og det er litt skumle minutter. De gangene det kom biler forbi har de kjørt rett forbi og kun passet sitt gjøremål, en morgen kom en bil midt i frokosten vår og stoppet opp ved oss, og vi skvatt til, det skjer noen med en da man har vært så lenge uten en annen bil/menneske i sikte. De lurte på om vi trengte veihjelp, og ønsket oss god tur videre i USA. Så alt i alt, ingen problemer, men tankene var verst.
Hadde vi hatt en 4×4 pickup, som hadde hatt camping på planet kunne vi kjørt av de disse veiene og så enda lengre ute alene i ødemarken, men vår tunge bakhjulsdrevne bil klarte ikke den dype sanden særlig bra. En kveld/natt kjørte vi oss fast 2 meter fra asfaltveien, vi skulle prøve å stå på en liten stikkvei til den «hoved-ødeveien» vår. Vi brukte over 2 timer på å grave ut nye spor til bilen, i en svak helling opp ti asfalten og fortsatte da til en ordentlig Rv-park, som vi da måtte betale for overnatting.
Kanskje noe kart som viser «free RV parking in wildness» hadde vært noe søkeord å søke på før avreise. En grei start vil være denne siden. Bobilen blir litt som båtlivet, det er fint i havn, men trives best alene langt ute fra alt og annet mas over tid.

ødemark-4
Ser du bobilen vår?
ødemark-3
Morgenbesøk av Ranger.

 

Veiene i USA

kingman-wash-road

Våre forventninger til veiene i USA var høye. Vi forventet oss lange rette strekninger og god ny asfalt. Veiene innfridde nesten. Det er ganske varierende standard på veiene kan man vel si. Noen steder var det store hull midt i veien, sprekker tvers over veiene hver 5 meter, så det kunne høres ut som om man kjørte tog. Andre steder gikk vi som en drøm og milene raste av sted. Det er imponerende med de utrolige avkjøringrampene som vi kjørte under. Disse kunne ha ha 4 etg med kjørefelt som gikk vest og øst fra både sør og nord. Avkjøringsrampene er også godt merket med nummer, så det er lett å vite hvor lenge det er til man skal svinge av. 4 felt til 6 felt i samme retning er også imponerende.  Noen steder var veien adoptert av private eller organisasjoner som passet på veien. Dette gjelder alt fra vedlikehold av asfalten, plukking av søppel langs veiskulderene til planting av trær. Dette skal visst være en stor suksess i California. Les mer om programmet her

leie bobil i usa

Det var ganske stilig å kjøre alene på de lange rette strekningene, men vi fikk ofte sjokk over hvor lange avstander det er mellom ting. Lenge kunne man se et punkt langt fremme men det tok veldig lang tid før vi kom frem til dette punktet. Akkurat som seiling.

Med å leie bobil i USA besøkte vi disse plassene:

Grand Canyon

Stort, mektig, flott og vakkert bør være gode beskrivelser av Grand Canyon. Vi gikk et par trail til mange flotte utsiktsposter. Shuttlebusser gikk til ulike trailutgangspunkter så det var veldig bra lagt opp gratis av nasjonalparken. Januar i Grand Canyon kan være både bar bakke og pluss grader, eller snøstorm og stengte veier. Vi fikk oppleve begge deler. Det ble så mye snø den siste dagen vi hadde der at vi møtte kjøre bak en brøytebil sørover mot Williams fra South Rim. Vi hadde egentlig tenkt å bli her lengre, men det var minusgrader både på dagen og på natten så vår RVs stod med full varme hele tiden og var fortsatt litt kald. Vi hadde heller ikke vinter-klargjøring av bobilen, så vi har litt engstelig for at rørene skulle sprekke i RVen. South Rim hadde egne plasser for RVs for overnatting. Grand Canyon var nok det beste stedet vi besøkte i USA.
Vi vil nok leie bobil i USA igjen for å kunne besøke Grand Canyon etter vintersesongen men før sommersesongen. Mars/april/mai skal være de beste månedene for å rafte og sove langs Colorado river.

grand-canyon2
Grand Canyon
grand-canyon3
Grand Canyon

Når du skal leie bobil i USA bør du sjekke at du har “All weather tyres” som blir det samme som helårsdekk hjemme. Bildet er tatt tidlig på morgenen før det virkelig begynte å snø.

grand-canyon

Hoover Dam

En stor demning, den var fin, så fin en demning kan være. Det som var litt artig er at halve demningen hørte til Nevada og den andre halve til Arizona. Og disse to statene har forskjellig tidssone. Så når du gikk over demningen gikk du også inn en ny tidssone.

hoover-dam
Hoover Dam

Red rock Canyon

Vi kom på kvelden i masse regn, og  våknet til blå himmel og sol midt i nasjonalparken til Red Rock Canyon. Dette var ett fint sted der det vokste masse kaktuser ute i ødemarka. Spennende og annerledes. Mange harer hoppet rundt der og siden vi hadde hørt coyoter på natten lurte vi på når dem skulle komme frem og bite oss. Dette var det nærmeste vi kom serien Breaking Bad, selv om den er spilt inn i Albuquerque som vist her. Å se landskapene som også var med i denne serien var en av grunnene til at vi dro ut hit.
red-rock-canyon-1

red-rock-canyon-2

Ghost Town, Rhyolite

Ghost town skulpturer av spøkelser som så skummel og ekte ut.
GHOSTTOWN

Death Valley

Death Valley er en svær nasjonalpark med mange forskjellige naturfenomener. Området er ekstremt påvirket av vind, regn, jordskjelv og temperaturer opp mot 60 grader C. Vi lærte en del om “light pollutions”, som handler om at verdens mørke områder forsvinner slik at den perfekte klare mørke nattehimmelen blir vanskelig å oppdrive. Death valley har blitt godkjent som ett av områdene i USA som har blitt utnevt til Dark Sky Park. Det vil si at det er ingen by eller områder rundt som “ødelegger” himmelen med lys i natten. Stjernehimmelen vi så her hver kveld uten månen var noen av de mest klare og fantastiske vi har sett. Man kunne også se Melkeveien! Det er også spesiell stillhet her, det er ikke noe hav som bruser, noe trær som rasler, noe som går i gresset. Det er bare stille. Når Camilla ikke snakker.

Badwater

Vi trodde først det var snø eller innsjø langt i det fjerne mens vi kjørte i nasjonalparken Death Valley og ut til Badwater. Men det viste seg å være salt. Badwater ligger 86 meter under havnivået. Vi gikk ut mot midten av “vannet” som er ca. 10km ut og satte oss i våre godstoler som vi hadde tatt med. Helt stille og dødt. Ingen vind, ingen lyder.

BADWATER

BADWATER2

Natural bridge

Veien opp til parkeringsplassen er ikke ment for RVs eller sarte sjeler eller biler. Men opp kom vi oss, selv om vi nesten veltet på vei oppover i den utrolige humpete grusveien. Vel fremme gikk vi inne mellom svære steiner i alle mulige slags farger, brunt, grønt, beige, svart, rødt, lilla. Det er flomvann over tid som har laget stiene og broene her.

Death Valley

Death Valley

Devils golf

– en stor “åker” med salt skulpturer. Hvor kun djevelen klarer å spille golf…

DEVILS-GOLF-COURSEødemark-7

Artist Drive

– en trang, og akkurat plass til oss og kjøre på, vei som tok oss inn til Canyon og dens skjønnhet. Så ut som en malers palett av farger, spesielt vakker om ettermiddagen i solens skinn over stedet. Det er mineralene i steinene som gjør at det er så mange farger.

Golden canyon

Golden Canyon tilbyr forskjellige gåturer inne mellom steinene. vi gikk både den korte og den lange ruten. Her er det både bratt og flatt, trangt og brett, du må klatre litt, huke deg under steiner som rast ned, balansere litt men for en flott utsikt vi hadde.

GOLDEN-CANYON

GOLDEN-CANYON2

Zabriskie point

Hit dro vi og mange andre for å få se solnedgangen og senere stjernehimmelen.

Zabriskie point - Death Valley (2)

Zabriskie point - Death Valley (1)

HOT SPRINGS

Vi badet i naturlige varme kilder. Vi turte ikke gå uti med det første, men en mexicaner på ferie sa det var trygt så da var det bare å hoppe uti. Disse badene skal være sunne og rike på mineraler. Vi smurte oss inn i masse leire som stivnet så vi ikke klarte å bevege oss. Og Camilla fikk endelig sin spa behandling. Det mexikanske paret dro hit fra Las Vegas bare for å bade her i helgene.

hot-springs-ca

hot-springs-caliornia

ROUTE 66

Vi kjørte ett stykke på denne berømte veien. Bensinprisen var 5 USD / Gallon, dvs dobbel pris av vanlig bensinstasjon 🙂

route66-1 route66

GoPro kameraet klar til innsats. Fleksibilen tripod med elektro tape for å sikre og hindre risting i filmen.

 

JOSHUA TREE NATIONAL PARK

Ørkenlandskap med Joshua trær. Vi var 3 dager i denne nasjonalparken. Det var her vi så vår første coyote på nært hold, men det var bare en så da er de ikke farlige. På kvelden og natten hørte vi flokkene hyle og vi var glade vi ikke måtte bruke en utedo. Enda en grunn til å leie bobil i USA med toalett ombord.

ødemark9

CACTUS GARDEN

Kjempestort område med kaktuser. Fin sti å gå rundt på. Her må man gå forsiktig, ellers så går det som det gikk med Camilla, som sparket til en kaktus-“rot”. Piggene gikk gjennom gummisålen, men ikke igjennom tåen, men Kim mener den hadde gjort det også om piggene hadde vært  lengre!
Vondt var det iallefall.

kaktus

kaktus1

ARCH

Steiner som har blitt formet av vinden. I dette området lignet nesten alle steinene på ett eller annet. Ser du også elefanten i dette bildet?

arthc
Eller hvalen på bildet under her?

arth

SKULL

Bildet sier vel seg selv 🙂

skulls (2)

Hidden Valley

Dette var plassen for Californias klatrere, enten med topptau eller buldring. Eller så kan man bare gå rundt å ta bilder av blomster, slik vi gjorde.

joshua tree national park climbing (1) joshua tree national park climbing (2)

Pioneer Town

Kjempekul cowboyby med 350 innbyggere, en del cowboyfilmer har blitt spilt inn her. Byen har også en skikkelig cowboysalon som har flere hesteparkeringer enn bilparkeringer, sjekk ut Pappy + Harriets. God mat og live musikk. En fin avslutning på å leie bobil i USA.

pioneertown2
Pioneer Town
pioneertown
Pioneer Town
ødemark
Gode gamle postkasser i bruk.

 

Sjekk filmene våre som vi lagde i California:

Priser på å leie bobil i USA.

Det er lett å lurt av prisene på nettet eller på forhånd, det er utrolig mange tillegg som legger seg på sluttsummen.

La oss vise deg hvilke kostnader eller FEE`s som det heter bort i USA slik at du kan få en bedre start på din USA-ferie.

Utgangspunktet for turen vår var å leie en “vanlig” bobil for 4 personer, WC/dusj, dobbeltseng og kjøkken. Vi ønsket å leie bobilen i Las Vegas, og så kjøre rundt i USA i 2 uker for så å levere bobilen ved flyplassen på LAX, internasjonale flyplassen i Los Angels. Vi er 2 voksne personer.

Vi skal leie bobil i USA
Vi skal leie bobil i USA

Slik ser grunnprisen vår ut. Det var denne summen vi brukte til å sammenligne mellom de 3-4 største bobilutleiefirmaene rundt Las vegas og Los Angeles.  Vi ser at TOTAL PRISEN (grunnprisen er på 490 USD), og den fine skriften med other charges, som ikke er med i Totalprisen.

Så forløpig er vi oppe i 490 USD

+ 250 USD for levering i Los Angels istedet for Las vegas

+ 185 USD prep FEE, for at de skal klargjøre bobilen, dvs. kjøre den frem til deg og gi deg en instruksjon om hvordan ting fungerer.

+ 67 USD for Tax, skatt er aldri inlkudert i noe i USA, så det er lett at sluttsummen drar seg opp nesten 10%, etter alle Fee`s.

Bra, da er vi klare til avreise, eller? Sluttsummen, som vi sier i Norge, er nå på 993,93 USD.

Men, vi skal jo kjøre noen mil eller miles også?

leie-bobil-i-usa-2

Bra, da er det lagt på også.

Så da har vi fått en oversikt over hva “alt” kommer på, som ser slik ut:
leie-bobil-i-usa-3

Vi har en pris på 863 USD som skal betales i 2 deler, og merket i gul tekst det skal skal betales på oppmøtestasjonen. I nettbanken trekker det nå ut 2 summer, grunnet at det er under 45 dager til vår tur starter. Vi glemte at vi hadde flere kostnader som skulle betales når vi kom frem, så det var litt surt da vi mente at alt var betalt og fikk en stor sum midt i trynet…

Ferdig? Kanskje, men kan være greit å ha lest Terms and conditions, hvor det kommer frem at det ligger en Surcharge for bruk av kredittkort på 1,95% av totalsummen, (sluttsummen som vi sier i Norge). Se merket i gult under.

leie-bobil-i-usa-4

Sånn, det er det meste med. Vi sa nei til å kjøre generatoren som koster 3 USD i timen for å få 110V ombord til å lade kamera ++.
Vi har kjøpt 1000 miles som vi kan kjøre for, kjører vi for under dette er det “tapte penger” men kjører vi over dette må vi betale en sum på 0,31 USD pr miles. Vår tur tok 300 miles ekstra over de kjøpte 1000 miles. Så når vi leverte bobilen ble det ca. 120 USD å betale ekstra, som betales med kredittkort og 1,95% surcharges.

Selskapet trekker et depositum på 1000 USD når turen starter, dette er fryste penger på din konto som du ikke har tilgang til under oppholdet. Det kan være greit å vite hvis det er små budsjetter eller små grenser på kredittkortet når du skal leie bobil i USA.

Vi så også at bensinnålen sank underveis på tur, og fylte like mye gallons som liter hjemme på bilen ( 1 gallon er 4 liter ). Så selv om literprisen på bensinen er lav, bruker bobilene i USA en god del bensin…

Bensinen måtte betales på forhånd inne i bensinstasjonen. Så ofte turte vi ikke fylle for mer en 80 USD, men etterhvert så overtalte jeg kassepersonalet at de kunne holde på kredittkortet og førerkortet til jeg hadde fylt opp tanken, slik at jeg fikk full tank og slapp å dra avgårde med 3/4 full tank. På noen bensinstasjoner stod det store WARNING skilt med 12″ max high, og bobilen vi leide var 13,5″  høy. I disse situajonene ble løsningen å sende madammen opp på stigen bak mens jeg kjører sakte under, som regel er disse tallene for lave så det går greit, men slo henne hardt i taket var det bare å stoppe med en gang.

Legg igjen en kommentar: