Dieselvarmer med isolerte rør i båten! Det har blitt så mye varmere, og så fort!
Vi har en dieselvarmer på 4 KW fra Eberspacher ombord, selve dieselvarmeren sitter helt akterut med avgassrøret ut i hekken. Under vinteropphold i båten, og tidlig vår og sen høst kommer det lite varme fra båtens dieselvarmer til uttakene rundt om i båten.
Først sjekket tilstanden til selve dieselbrenneren som var Ok, og er glad for at vår vedlikeholds-brenning ( maks effekt i noen minutter for å fjerne eventuell sot på brenneren hver 14. dag) om sommeren gir noe resultater. Det kom godt med varme ut den arbeidsomme dieselvarmer, men varmen blir borte på veien til uttakene…
Videre vurderte jeg rørene ut fra dieselvarmer og mot uttakene, og etter å sett at plastrørene ligger inntil skutesiden langs hele båten var det ganske klart hva som så hva som måtte gjøres. Vi kunne kanskje kun ha festet opp dieselvarmer-rørene, slik at de ikke lenger lå inntil skottet, men vi var klare for å få skikkelig varme, og skikkelig varme krever skikkelig prosjekt og arbeid!
Varmetapet fra utgangen til dieselvarmeren, som holder ca. 80-90 grader på maks effekt, gav en liten lunk på rundt 30 grader på toalettet, som er uttaket lengst unna (Wc er forut i båten, 36 fots båt)
Det betyr at vår dieselvarmer må stå å gå en liten evighet før det blir noenlunde varmt på WC, og da tilsvarende for varmt i første lugar som kun ligger 2 meter med rør unna dieselvarmeren. Denne ubalansen mellom for varmt og for kaldt gjør at mye konsens oppgår, og med mye kondens får vi fukt, sopp og generelt dårlig inneklima. Og det passer dårlig da vi har tenkt å bo i båten.
Varmetapet over rørene må begrenses, nå ligger det billig tynt korrugert plastrør, med ca. 2 mm tykkelse, uisolert, og liggende inntil skutesiden som høyst holder 10-15 grader på våren/høsten. Jeg tror jeg ikke var vært med på verre «case» i jobbsammenheng, som innebar blant annet beregninger av varmetap på rør.
Slik isolerte vi plastrørene som fører varmen fra båtens dieselvarmer og ut til uttakene rundt i båten.
Jeg fikk en rull med Rockwool 30mm isolasjon av noen gode kolleger og tilhørende sølv-teip. Det var enkelt å skjære ut i passende praktiske stykker med meterstokk og tapetkniv, men selve installasjons jobben var tung og krevende. Det er så mange rom som er ganske utilgjengelige, og med en spenstig arbeidsstilling tar alt tid. Itillegg tåler ikke mineralullen for mye bend og dytt, før den begynner å smuldre av biter.
Biltema har noe lignende isolasjon, men denne syns jeg blir for tynn, sjekk selv her. Biltemas hadde nok vært lettere å jobbe med, men med litt dårlige resultat.
Etter at det meste ble isolert (jeg kom ikke til i et rom under kartbordet og noen av skottgjennomføringene som var for små til å få isolsjonsmateriale rundt), målte jeg med en laser-digital-termometer i uttakene rundt om i båten og fikk disse resultatene ved omgivende utetemperatur på ca. 10 grader. Dieselvarmeren stod på maks effekt og begynte med målinger etter 15 minutter.
Temperaturen på uttakene våre viste nå disse temperaturer med båtens dieselvarmer
90 grader i aktre lugar styrbord.
82 grader i stua styrbord side.
80 grader i forut lugar.
74 grader på toalett babord.
I etterkant varmes båten fort opp, og vi kan holde en lavere effektpådrag på dieselbrenneren. Vi har også nesten lik temperatur i hele båten, når vi ønsker det. Vi sover ikke med dieselbrenneren på, den er ganske ny og velstelt, men faren for kulloseforgiftning er tilstedet, og vi har ikke montert kullosealarm ennå. Men hadde jeg hatt 2 slike alarmer, en i bikka/sengen jeg sover og en i stua hadde jeg nok sovet med dieselvarmeren på.
Har du spørsmål eller kommentarer til dette eller har du noe smart å tilføye jeg har ikke har med?
Gi oss en kommentar i feltet under med en gang.
Det setter vi veldig pris på 🙂