Her er avstandene som er imellom havnene og byene. Det finnes flere muligheter. Som alt annet i båtverden kommer det an på tid og penger. Vi skulle fra Corfu, Hellas til Bar i Montenegro. Det er ganske mange som seiler båten sin fra Corfu (EU) og en dag/natt i Sarande i Albania, som foreløpig ikke er med i EU. Customs i Hellas så smilende og oppgitt på at vår norsk registrerte båt kun kan seile de 17 nm opp til Albania, og så få evt. en ny tillatelse for nye 18 mnd i EU.
Ting fungerer litt annerledes i Albania enn i EU. Båten vår på nesten 11 meter kjører samme protokoll som en supertanker som er 1000 fot. Det betyr blant annet at vi må sjekke inn i hver eneste havn, som om vi skulle kommet fra et annet land. Dette tar tid og koster penger. Det er rimelig overnatting i havn (rundt 10 Euro), men skal du videre med en gang så hjelper det lite. Det er sluttsummen som teller, hva vi faktisk betaler.
Se vår oversikt over kostnadene for havnene i Albania.
Sarande
Agenten som det kan være lurt å bruke, kontakt han på epost noen dager før ankomst.
Dette er punktet for havnen du skal ligge ved. Det er lite hjelp av Imrays bøker eller sjøkart!
Sarande Havn, en liten skisse over havnen. Regn med å kunne få landstrøm på skjøtetrommel noen timer. Vann er det, men veldig dårlig trykk!
Ifølge sjøkartet vårt fra Navionics skal det ligge ett eller flere skipsvrak midt i denne havnen. Dette stemmer nok ikke lengre.
Vlora, Orikum Marina
Dette er landets eneste marina. Og den fungerer godt. Her trenger du ingen agent. Farvannet er beskyttet av Italia, som patruljerer rundt i kjappe ribb med automatvåpen.
Okrikum marina
Okrikum marina
Okrikum marina
Okrikum marina med havnekontor og in-checks kontor i samme rom. Praktisk. Byen Orikum ligger 15 minutter for fots unna.
Durres
Havneguiden fra Imray eller sjøkartene sa lite om hvor denne havnen faktisk lå.
Tast inn dette som waypoint så får du det litt lettere. Husk å spørre om lov til å gå inn i denne industrihavnen FØR du går inn.
Durres havn, ikke helt for fritidsbåter.
Veldig spesielt i ligge her i «gjestehavna» i Durres.
Det begynner å ligne en gjestehavn med flere seilbåter alongside.
Shejing
Dette var agenten vår i Shejing
Tast inn waypointet fra bildet over, og bruk denne skissen vi har laget for havnen. Imray sier vagt og lite om hvor du skal gå.
Her i Shejing blåste det veldig mye og det var ingen som tok oss i mot hverken på VHF eller i havnen. De rød prikkene viser hvor det er vanlig for fritidsbåter å legge seg til. Vi anbefaler sterkt de 4 som ligger alongside på en brygge. Vi lå helt ved den rød prikken helt til høyre. Da kreves det skikkelig kunnskaper om fortøyning ganger med oppfinnsomhet! Den sterke vinden her er ganske lokal og går langs havnen og stranden. Den ble helt borte da vi seilte ut igjen av havnen.
Dette er brygga i Shejing med de fire rød prikkene fra forrige kartbilde vi har laget. God havn. Ingen fasiliteter.
I mangel på brest, dro denne katamaranen tau rett over hele kaia til den andre siden for å få seg et feste.
Ikke de beste plassene her i Shejing, det er 10 meter mellom betong uthøyningene, så vår båt går akkurat ikke i de båsene. Ikke lett å se på øyemål på vei inn i sterk vind!
Natten senker seg over Shejing havn, og fiskebåtene vi lå ved siden av som vi trodde var i opplag dro ut på fiske.
- Sjekk vårt reisebrev fra seiling helt sør til nord i Albania
- Sjekk artikkelen om tips før seiling i Albania
- Sjekk Filmen fra Seiling i Albania her;