Simringer, -Lekkasje fra sjøvannspumpen.
Bakgrunn
Midt langs Albanias kyst kommer det noen dråper vann fra impellerhuset. Vi forsøker å stramme slangeklemmene, men dette hjelper ingenting. Etter å ha sett enda nærmere ser vi at det drypper fra den blanke akslingen i midten… Dette er en stor jobb for oss som jeg ikke tør begynne på her i Albania. Det er langt til reservedeler og lengre til hjelp skulle jeg klare å ødelegge noe viktig. Motoren går, og det drypper litt. Vi og motoren overlever det. Vi er snart i Montenegro/Kroatia og kan gjøre jobben når vi kommer dit.
Verktøyet du trenger :
- Nye simringer (2×100.- LASA/OSLO)
- Spesialtang for låsering (Biltema / Clas Ohlson )
- Gummihammer ( Biltema )
- Tørkerull og dorull
- WD40 spray
Skifte av simringer:
Steng sjøvannsventilen inn fra skutebunnen og sikre at motoren ikke kan startes (tenning og stoppbryter)
Demonter de 4 skruene som holder pumpen på plass med en skralle og forlenger
Legg noe papir på undersiden av pumpen og trekk forsiktig ut pumpen. Du må kanskje lirke litt for å få den ut.
Ta ut hele pumpen og skru av lokket og ta ut impelleren. Det kan være lurt å bruke en tusj å merke hvor langt ut impelleren stikker mot lokket, og enda ett merke for å vise hvor langt ut akslingen stikker ut i impellerhuset (mer om det senere, men merk nå!)
Skru ut mutteren som holder giret på plass, denne er kon på den andre siden. Min var ganske hard å få av, jeg hadde heller ikke tilgang på det geniale verktøyet filteravtrekker/tannhjulavtrekker? På med masse tørkepapir og masse krefter så kom hele løs.
Da er det lett å få av tannhjulet, bruk gjerne litt WD40 for å smøre opp litt.
Så setter du hele huset opp ned, over en dorull. Du må ha noe hult under for å klare å dunke ut akslingen. Den skal presses ut fra utsiden og inn / fra lokk-siden og mot motoren. Jeg brukte en gummihammer og masse med WD40 for å klare å banke denne ut.
Når du får ut akslingen bør den ikke se slik ut som vår.
Her er det ene kulelageret flyttet på seg, og skaper enda mer jobb enn bare å skifte ut simringer.
Egentlig skal du bare ta av simringer og sette på nye i samme rekkefølge som de du byttet, men som du ser på bildet så er mitt kulelager nesten helt av akslingen.
Her ser du den defekte simringen som førte til lekkasjen fra impellerhuset og ut på akslingen, som renner ned i motorrommet. Hadde begge simringene vært dårlige ville det kommet olje fra «olje-siden» av akslingen og sjøvann ut fra «sjøvanns-siden» og ved at o-ringen som ligger imellom også hadde vært defekt hadde det vært muligheter for å få «worst-case» sjøvann inn i oljen.
Vi bygget opp med baksiden av fastnøkler (ringsiden), helt opp til over kanten. Masse smøring og lette bank med en hammer. Sakte og sikkert flyttet vi kulelageret ned mot «sin plass». Det er viktig at trykket fra hammeren treffer den innerste ringen på kulelageret, ellers så kan den bli bøyd og motorhavariet er ganske sikkert et faktum.
Jeg satte på mutteren før vi banket akslingen forsiktig ned. På den måten sparer vi gjengene på akslingen.
Akslingen er nå ferdig på plass igjen, hadde vi målt avstanden så hadde vi vært sikre med en gang. Press på impelleren og sjekk at du klarer å skru på lokket igjen uten at selve impelleren skaper i lokket.
Linker til andre som forteller godt om denne jobben:
Seilbaaten og Manta
Lykke til. Dette er en av de vanskeligste jobbene jeg har gjort ombord. Kanskje mest for at vi er ute å seiler på evig tid, uten «hjelp» av andre hjemme i Norge. Uten masse verktøy og tid til å vente på deler som jeg mister eller ødelegger under prosessen? Men alt fungerte på første forsøk! Og ingen lekkasjer!
Har du spørsmål eller kommentarer til dette eller har du noe smart å tilføye jeg har ikke har med?
Gi oss en kommentar i feltet under med en gang.
Det setter vi veldig pris på 🙂