Bunnstoff, utstyr og fremgangs metode

Det finnes mange forskjellige metoder for båt-pussingen.
Ofte hermer vi etter hverandre i havna, hører om triks og diverse «smarte» løsninger.
Vi har gått inn på leverandørenes sider, og dykke ned i produktbladene og FDV-databladene for å se hva som egentlig er riktig.

Det som overrasket mest var forarbeidet som nesten alltid bør gjøres. Bunnstoff er dyrt og tar mye tid så det gjelder å gjøre forholdene best mulig for at bunnstoffet skal kunne virke best og lengst mulig.

Her har du breddegrad.no sin fremgangs-metode.

Gå direkte til

Fremgangsmåte for bunnstoffing av skrog

  • Skraping / Sliping med våtslipepapir p240 av hele skroget hvor det er gammelt bunnstoff. Pass på å bruke masse vann slik at støv renner av og ikke ut i luften. Det er viktig at de hvite restene etter rur blir helt borte, rur kommer fortere tilbake hvis det er noen rester igjen etter kun høytrykkspyling.
  • Høytrykkspyling, spyl av godt for å se at skroget er slett og fint.
  • Aceton, for å gjøre helt rent/fettfritt. Bruk mange microfiber-kluter som du fukter med aceton. Klutene blir helt sorte (bunnstoff) og de bør skiftes ofte
  • Overflaten må være helt tørr
  • Rullesett med Mohair for mindre loing under påføring, art nr 36-2710 og 36-286 hos Biltema. Støvfiltermaske med FFP3 som tar fint støv. Heldekkende vernebriller som dogger fort, eller vanlige vernebriller som du faktisk bruker. Engangshansker i nitril holder kjemikaliene i bunnstoffet unna hendene.
  • Maskeringstape (Blå farge = UV bestandig) rundt vannlinjekanten 
  • 1 strøk: Seajet Primer 015 (det holder med 1 strøk)
  • Tørketid 24 timer
  • 1 strøk: Mille NCT. Dette skal påføres i 40mym (micro), som betyr 0,04mm tykt lag. Det vil si en kiwi poses tykkelse. I praksis? Ikke hold igjen på bunnstoff, rull godt på.
  • Husk å sette på lokket etter hver gang du har helt over i malingskarret,
  • Bruk en firkantet rørepinne (denne er mye mer effektiv enn en rund rørepinne) og rør litt hver gang før du heller over igjen i malekarret. På den måten får du blandet inn de tunge partiklene i bunnstoffet som synker til bunn etter en stund.
  • Pass på at bunnstoffet er over 15 grader, ikke la det stå utendørs før du skal bruke det.
  • Tørketid 2-4 timer
  • 1 strøk: Mille NCT
  • Tørketid 2-4 timer
  • Ekstra bunnstoff på utsatte steder som ror, vannlinjen og baugen
  • Sett båten i sjøen tidligst 24 timer etter siste lag med bunnstoff

Til info:
Mille NCT og Mille Standard inneholder ikke teflon (ptfe).

Neste gang du skal bunnstoffe skroget på båten:

  •  Høytrykkspyling rett etter at båten kommer opp av vannet, det er nå det er lettest å få av det meste groe.
  • Skraping / Sliping med våtslipepapir p240 av hele skroget hvor det er gammelt bunnstoff. Pass på å bruke masse vann slik at støv renner av og ikke ut i luften. Det er viktig at de hvite restene etter rur blir helt borte, rur kommer fortere tilbake hvis det er noen rester igjen etter kun høytrykkspyling.
  • Høytrykkspyling, spyl av godt for å se at skroget er slett og fint.
  • Overflaten må være helt tørr
  • Rullesett med Mohair for mindre loing under påføring, art nr 36-2710 og 36-286 hos Biltema. Støvfiltermaske med FFP3 som tar fint støv. Heldekkende vernebriller som dogger fort, eller vanlige vernebriller som du faktisk bruker. Engangshansker i nitril holder kjemikaliene i bunnstoffet unna hendene.
  • Maskeringstape (Blå farge = UV bestandig) rundt vannlinjekanten 
  • Hvis du ser at både bunnstoff og primer har falt av noen steder så bruk 1 strøk: Seajet Primer 015 flekkvis
  • Tørketid 24 timer
  • 1 strøk: Mille NCT, husk å sette på lokket etter hver gang du har helt over i malingskaret, husk firkantet rørepinne (firkantet blander mye bedre enn en rund pinne) og rør litt hver gang før du heller over igjen i malekaret.
  • Tørketid 2-4 timer
  • 1 strøk: Mille NCT
  • Tørketid 2-4 timer
  • Ekstra bunnstoff på utsatte steder som ror, vannlinjen og baugen
  • Sett båten i sjøen tidligst 24 timer etter siste lag med bunnstoff
Kilde: http://webserver.flak.no/vbilder/Bunnstoff-guide.pdf

Fremgangsmåte for bunnstoffing av seildrev av aluminium

  • Høytrykkspyling rett etter at båten kommer opp av vannet, det er nå det er lettest å få av det meste groe.
  • Sliping med våtslipepapir p240 på seildrevet for å komme helt ned til aluminium-laget.
  • Ny runde med høytrykkspyling
  • Aceton, for å gjøre helt rent/fettfritt
  • Overflaten må være helt tørr
  • 1 strøk: Primer 017 2komp, husk firkantet rørepinne. Dette er 2 komponent vare hvor du blander den ene boksen sammen med den andre. Les godt på boksene, dette er skumle saker. Vi brukte lang tid på å røre disse sammen.
  • Tørking ca: 12 timer
  • 3 – 4 strøk Seajet 011 eller Seajet 015
  • Tørketid/overmalbar ca: 20 timer
  • 3 – 5 strøk Alusafe 7120D
    FDV = http://webserver.flak.no/vbilder/80003.pdf
  • Tørketid/overmalbar ca: 4 timer
  • 24 timer tørking som minimum før sjøsetting

Til Toppen

Neste gang du skal bunnstoffe seildrevet:

Dette er metoden hvis du tidligere fulgte fremgangsmåten over sist.

  • Høytrykkspyling rett etter at båten kommer opp av vannet, det er nå det er lettest å få av det meste groe.

Ofte havner båten på vinterlagring nå etter høytrykkspyling.
Det er helt greit, resten tar du til våren. Eller så fortsetter du med punktene om du skal ha båten ut i vannet igjen snart:

  • Slip med våtslipepapir p240 på seildrevet for å fjerne rur, skjell og slim.
  • Ny runde med høytrykkspyling / håndvasking med ferskvann
  • Overflaten må være helt tørr
  • 3 – 5 strøk Alusafe 7120D
    (bruk så mye du kan av den 0,75l boksen.)
    FDV: http://webserver.flak.no/vbilder/80003.pdf
    Alusafe 7120D bunnstoffet kan tørke på land i maks 3 måneder før båten må være i sjøen igjen.
  • Tørketid/overmalbar ca: 4 timer
  • 24 timer tørking som minimum før sjøsetting

Til Toppen

Fremgangsmåte for bunnstoffing av jern-kjøl

  • Høytrykkspyling rett etter at båten kommer opp av vannet, det er nå det er lettest å få av det meste groe.
  • Sliping med våtslipepapir p240 på kjølen for å komme helt ned mot jernet. Det er viktig at flaten blir glatt og med minst mulig groper.
  • Ny runde med høytrykkspyling
  • Aceton, for å gjøre helt rent/fettfritt
  • Overflaten må være helt tørr
  • 1 strøk: Primer 017 2komp, husk firkantet rørepinne.
  • Tørking ca: 12 timer
  • 3 – 4 strøk Seajet 011 eller Seajet 015
    Dette er grunningen for bunnstoff
  • Tørketid/overmalbar ca: 20 timer
  • 1 strøk: Mille NCT.
    ( FDV = Underlag: Glassfiber, tre, jern, stål og betong. IKKE til aluminium og lettmetall.)
    Dette skal påføres i 40mym (micro), som betyr 0,04mm tykt lag. Det vil si en kiwi poses tykkelse.
    I praksis? Ikke hold igjen på bunnstoff, rull godt på.
  • Tørketid/overmalbar ca: 4 timer
  • 2 til 3 strøk med:  Mille NCT.
  • 24 timer tørking som minimum før sjøsetting

Neste gang du skal  bunnstoffe jern-kjølen:

  •  Høytrykkspyling rett etter at båten kommer opp av vannet, det er nå det er lettest å få av det meste groe.
  • Overflaten må være helt tørr
  • Alt utstyr og verneutstyr som tidligere
  • Hvis du ser at både bunnstoff og primer har falt av noen steder så bruk 1 strøk: Seajet Primer 015 flekkvis
  • Tørketid 24 timer
  • 1 strøk: Mille NCT.
    ( FDV = Underlag: Glassfiber, tre, jern, stål og betong. IKKE til aluminium og lettmetall.)
    Dette skal påføres i 40mym (micro), som betyr 0,04mm tykt lag. Det vil si en kiwi poses tykkelse.
    I praksis? Ikke hold igjen på bunnstoff, rull godt på.
  • Tørketid/overmalbar ca: 4 timer
  • 2 til 3 strøk med:  Mille NCT.
  • 24 timer tørking som minimum før sjøsetting

Til Toppen

Hvor mye bunnstoff?

  • Vi bruker ca. 6-7 bokser av 0,75 liter på vår Bavaria 36 seilbåt.

Til Toppen

Timeplanen vår sist båten var på land.

Til Toppen

Husk å sjekke resten av prosjekt-artiklene som ligger på breddegrad.

Bunnstoff fra Biltema?

Bunnstoff fra Biltema?

Etter mange år med dyre bunnstoff fra Seajet og Hempel, uten å bli imponert over holdbarheten av effekten. De holder groe unna godt ett år, men år to som begynner det å bli dårlig og vi er nødt til å ta frem dykkemasken og skrape av under båten mens den ligger på vannet.

Sist vi hadde båten oppe fulgte vi oppskriften til Hempel og Seajet nøye, uten noen snarveier. Resultatet ble bedre, men ikke bra nok.

Iår 2020 er båten på land og vi skal prøve Biltemas bunnstoff.
Vi har igjen lest oss opp på hva Biltema sier om påføring og kommet frem til denne fremdriftsplanen.

Her er utstyret vi brukte.

Fremgangsmåte for bunnstoffing av skrog med bunnstoff fra Biltema

  • Høytrykkspyling, spyl av godt for å se at skroget er slett og fint.
  • Aceton, for å gjøre helt rent/fettfritt. Bruk mange microfiber-kluter som du fukter med aceton. Klutene blir helt sorte (av gammelt bunnstoff) og de bør skiftes ofte
  • Overflaten må være helt tørr
  • Rullesett med Mohair for mindre loing under påføring, art nr 36-2710 og 36-286 hos Biltema. Støvfiltermaske med FFP3 som tar fint støv.
  • Heldekkende vernebriller som dogger fort, eller vanlige vernebriller som du faktisk bruker.
  • Engangshansker i nitril holder kjemikaliene i bunnstoffet unna hendene.
  • Maskeringstape (Blå farge = UV bestandig) rundt vannlinjekanten, husk at den går lett av hvis du tar den av senest etter 7 dager.
  • Hvis det gamle bunnstoffet har gått helt av så legg på 1 strøk av Sealer fra Biltema
    Tørketid 24 timer
  • Dagen før du skal bunnstoffe så setter du boksene opp ned i rom som er varmt. Da faller alle de tunge kjemikaliene til toppen av boksen og siden boksen også er varm blir det nå lett å røre i boksen ved båten.
  • Bruk en firkantet rørepinne (denne er mye mer effektiv enn en rund rørepinne) og rør litt hver gang før du heller over igjen i malekarret. På den måten får du blandet inn de tunge partiklene i bunnstoffet som synker til bunn etter en stund.
  • Pass på at bunnstoffet er over 15 grader, ikke la det stå utendørs før du skal bruke det.
  • 1. strøk: Bunnstoff fra Biltema (kobberoksid-basert).
    Dette bunnstoffet er ganske billig så det er bare å smøre på et tykt lag, husk at du skal ikke male båten, du skal påføre bunnstoff.
    Husk å sette på lokket etter hver gang du har helt over i malingskarret.
    Tørketid 16 timer
  • 2. strøk: Bunnstoff fra Biltema (kobberoksid-basert).
  • Tørketid 16 timer
  • 3. strøk: Bunnstoff fra Biltema (kobberoksid-basert).
  • Tørketid 16 timer
  • Ekstra bunnstoff på utsatte steder som ror, vannlinjen og baugen
  • Sett båten i sjøen tidligst 24 timer etter siste lag med bunnstoff og ikke senere enn 30 dager etter siste påføring!

Til info:
Bunnstoff fra Biltema (kobberoksid-basert) inneholder ikke teflon (ptfe).
Bunnstoff fra Biltema (kobberoksid-basert inneholder kobber, og kan ikke brukes på aluminum, propeller eller drev.

Biltema bunnstoff på Jernkjølen?

Ja, dette skal gå fint, det er kun aluminum som det ikke må brukes på.

Hempel VS Biltema

Det meste er bedre med Hempel og Seajet iforhold til Biltema sitt bunnstoff. Bortsett fra pris.
Så vi vil heller nevne bakdelene ved å bruke Biltemas bunnstoff som du bør vurdere opp mot ditt bruk.

Miljø.
Kobberoksidbasert bunnstoff er mye dårligere for miljøet enn de andre bunnstoffene på markedet. Så ille at Sverige ikke tillater det i sine farvann. Kun tillatt i norske og danske farvann (enn så lenge).

Tørketid.
Hempels NCT har tørke tid på ca. 2 timer som er mye mindre enn Biltema sitt bunnstoff på 16 timer. Det betyr at du kun får til ett strøk pr besøk i båten, noe som gjrø at du bruker lenger tid på jobben.

Maksimal tid på land før båten må i sjøen.
Hempels Mille NCT kan stå opptil 9 måneder på land med nytt påført bunnstoff før båten må i sjøen, mens Biltema sitt bunnstoff kun klarer 30 dager på land.

Til Toppen

Erfaringer med bunnstoff fra Biltema

Det første som slår meg er prisen, og det gjenspeiler hvordan jeg påfører bunnstoffet på båten. Jeg ruller maks to eller tre korte lengder før jeg tar på mer bunnstoff. Jeg har aldri tatt på så mye bunnstoff før.

Nå har båten 2-3 strøk over hele båten, som er lagt på i tykke lag.
Seildrevet har fått egen type bunnstoff som egner seg til aluminium.

Bunnstoffet fra biltema er nå påført våren 2020, og svaret på om det var lurt får vi ikke før i 2022.

Bildene under viser bunnstoffet fra Biltema.

Viktig å ikke på påføre biltema sitt bunnstoff på seildrevet

Til Toppen