Hellas Reisebrev del 2

Poros, Hellas

Kims helsereiser fortsatte etter en fin dag på sjøen med seiling, spill og moro. Vi gikk trange små gater som i en liten labyrint oppover til toppen der kirkeklokka står. På veien opp gikk vi innom små koselige butikker og vi letet etter Geo-catcher. Paros er en nydelig liten by der vi trivdes. Den ligger beskyttet i en stor bukt med mange små bukter i og vi fant vår egen private lille strand som man bare kunne komme til båtveien. Der grillet vi, badet og koste oss til solen gikk ned og det blir mørkt. For i Hellas blir det mørkt om natta og da er det ikke like artig og vare ute i en liten jolle, eller hva Cecilia? På med hodelykter og se etter en seilbåt med 1 topplanterne og rød blinkende lys akter. Etter 10 minutters jolletur var vi fremme ved den mørke båten.

poros-hellas (6)

poros-hellas (1)

poros-hellas (2)

poros-hellas (5) poros-hellas (7) poros-hellas (9)

Ermioni, Hellas

Videre seilte vi til Ermioni, en liten by på Peloponnes. Her leide vi oss en bil og kjørte rundt hele dag. Første stopp var en romersk teater Epidaurus Theater langt oppi fjellene. Der gikk vi trapper opp og trapper ned på dette svære teatret. Noen testet akustikken og lyden holdt bra. På samme sted gikk vi rundt blant utgravninger og ruiner etter templer, gamle idrettsplasser, badehus osv. Andre stopp var Corinth Kanalen der vi gikk ut på en bru som går over kanalen. Langs kanalen var det gamle bunkers igjen etter krigen. Tredje stopp kom vi til en borg som var bygt oppover fjellkanten. Vi gikk oppover og rundt denne borgen (Ancient Corinth). Siden det nå var blitt 39 grader ute i skyggen var vi veldig fornøyde med at vi leide bil med AC. Etter en lunsj kjørte vi mot kysten igjen og tok fjellveien hjemover. Svingete, smale veier med flott utsikt. Høy puls og ganske dårlige veier, akkurat sånn en skikkelig biltur skal være! Cecilia og Fredrik mønstret av i Ermioni og tok Hydrofoil båten som gjør 33 knop tilbake til Athen, og vi? Vi seilte videre til Dhokas i våre 5-6 knop.

poros-hellas

dhokos-hellas (6)

Ermioni-hellas (4)

corinth-hellas (7)

Ermioni-hellas (3) Ermioni-hellas (5)

corinth-hellas (8)

corinth-hellas (1)

Ermioni-hellas (7)

Ermioni-hellas (6)

Dhokas, Hellas

Vi lå til anker noen dager på øya Dhokas. Kjempe fin ankerbukt med klart turkist vann og masse liv i vannet. Fisker, blekksprut, tusenbein, moray. Kim lagde et fiskehotell (se film) for småfisker med steiner og et bildekk vi fant i vannet. Det hadde vært spennende å komme tilbake om 1 år for og se om hotellet har blitt fullbooket.

dhokos-hellas (5)

Dhokos-hellas (3) Dhokos-hellas (2)

Dhokos-hellas (1) Dhokos-hellas (4)

Vi hadde noen late dager med bading og snorkling før vi seilte tilbake til Poros og møtte Siv Anita, Ben og Keren. De skulle være med oss i 5 musikkdager. Tilbake på Poros viste vi dem rundt i denne fine by og Ben som er like leken som Kim, kjøpte seg en harpun her. Jepp, nå har vi en harpun ombord! Etter byvandring, mye shopping, sjøbading, harpunjakt testing, og grilling av fisken MR. Dorade var vi fornøyde med Poros og seilte nå vidre mot Aeigna. Kim vant veddemålet mot Camilla om at vi ikke skulle skyte hull i seilbåten eller gummibåten med den ganske sterke harpunen første dag etter at Ben hadde kjøpt denne. Full kontroll.

poros-hellas (11) poros-hellas (8)

poros-hellas (10) poros-hellas (4)

Aegina, Hellas

Vi stoppet på veien for å plukke med oss kråkeboller på en øy utenfor Poros. Vel ankret opp i en bukt skulle gutta ut for å fange middag med denne harpunen. Når det gjelder selvfanget mat på tur har vi alltid en plan B. Til tross for at Ben faktisk klarte å fange en liten fisk måtte plan B til for å mette fem sultne mager så vi koste oss med grillet pølser, saganaki og tzatziki. Og hva passer ikke bedre enn litt musikk til en koselig aften. Vi tok ansvar og stilte med korps for hele bukta. Kim på munnspill, Camilla på 17 mai fløyte, Keren på spiseskje, Siv Anita på blokkfløyte og Ben på ukulele. Det ble en kveld med mye lyd og latter. Er litt usikker på om nabobåtene synes dette var like artig som oss. Aegina er en fin øy å utforske med ATV. Det ble ikke tid til det nå men vi har vært der tidligere på vår reise og kan anbefale tur til The Temple of Aphaia og byen Aegina Marina, og også Palaiochora som er en gammel by fra 1600 tallet der rundt 20 små små små kirker står igjen. (det er kun Geo-Cache som får oss ut på de rare stedene)

poros-hellas (12)

Aegina-hellas (1) Aegina-hellas (9)

Aegina-hellas (2)

Aegina-hellas (8)

Aegina-hellas (3) Aegina-hellas (4)

Aegina-hellas (5) Aegina-hellas (6) Aegina-hellas (7)

Korinthos, Hellas

Videre seilte vi mot Corinth kanalen og byen Korinthos. Rolig og fin seiling der vi nok en gang så delfiner.Vi seilte gjennom den fine Corinth kanalen og til byen Korinthos. I denne byen skulle Keren, Siv Anita og Ben mønstre av så vi avsluttet siste kvelden på byen med alt for mye mat og god drikke.

corinth-hellas (3)

corinth-hellas (6)corinth-hellas (5)

corinth-hellas (2)corinth-hellas (4)

Videre seilte vi til Oksia, Meganisi, Lefkas, Koprainia, Dhrepanon og Corfu der vi sjekket ut av Hellas etter nesten 3 måneders seiling her!

oxia-hellas (2)
Oxia, Hellas
oxia-hellas
lefkas-hellas
Lefkas, Hellas
lefkas-hellas (3)
Bursdagsmiddag på Lefkas, Hellas
Lefkas-hellas (2)
Seilbåt og brygge som ligger på havbunnen! Skummelt syn