Reisebrev Danmark: seile utenfor sesong i Danmark
Etter at vi fikk vår båt S/Y Fabula transportert fra Slovenia til Tyskland skulle vi nå seile nordover mot Oslo igjen. Fra Kiel er det mange veier å velge mellom, skal vi ta lille bæltet, store bæltet eller opp Øresund? Skal vi besøke øyene Anholt og Læsø som vi alltid har seilt forbi men aldri stoppet ved? Uten plan og tidspress kunne vi anpasse oss etter været så vi har rett og slett la vinden avgjøre hvilken reiserute vi skal ta.
Hvordan er det å seile i Kattegat i oktober og november?
Vi har brukt lue og hansker i Juli på vei til Skagen før, så hvor mye mer klær trenger vi? Spente var vi også å se hvordan havnemiljøet er så seint på året som i oktober/november. Vil vi møte andre glade seilere, er havnene åpne eller er de stengt ned for sesongen, er det strøm og vann på brygga? Her kommer vårt brev om hvordan det er og seile utenfor sesongen i Danmark, fra Bagenkop til Læsø.
Seilturen vår gjennom Danmark
Turen vår har vært ganske fin på vei nordover gjennom Danmark. Da vi dro sørover sist suste vi gjennom landet på en uke, nå hadde vi tid til å besøke alle de stedene vi alltid har snakket om i Danmark. Samsø, Anholt og Læsø var øyene vi aldri før har vært på som vi gleder oss til.
Varme er alpha omega
Vi har bevisst valgt bort å ligge for anker nå. Været er for ustabilt, det er kort mellom de større kulingene. Det er også begynt å bli kaldt så vi elsker å komme frem til et strømuttak med 16A sikring, vel vitende at vår varmeovn på 2000 Watt står klar til å varme opp båten igjen. Det blir også tidligere mørkt, om sommeren kan vi seile til 22:00 på kvelden, finne ankerplass og ha grei oversikt over bukta før vi legger oss. Nå, blir det mørkt klokka 16:00.
Vinden føles også tyngre nå som den er mye kaldere, luft-tettheten i vinden gjør den ca. 20 prosent sterkere enn vinden i juli. Det betyr mer fart på mindre vind. Men det betyr også hurtigere rev.
Etappene våre prøvde vi å holde på under 4 timer, helst 2-3 timer. Det er kaldt, og på en kryss vi hadde med 13 ms vind «relativ vind» så blir det fort surt og kaldt. Da vi seilte fra Anholt til Læsø hadde vi snittfart på 7,5 knop, med kun en liten fock. Da vi kom frem til Østerby havn på Læsø var vi så kalde, at det å sette opp båten klar med fortøyning og fendre ble vanskelig. Selv stod jeg bak roret og måtte legge til flere ganger før vi kom inntil en enkel longside-plass. Så stive var fingre og kropp.
Nestenulykke
I Laboe i Tyskland så vi plutselig en mann i vannet, han hadde falt av seilbåten da den prøvde å legge til en plass. Skipper stod bak roret i båten mannen hadde falt av. Mannen i vannet var helt rolig og stille. Det var litt ekkelt, han så helt avslappet til det hele. Vi fikk kastet en bøye ut til han med tau, og en annen båt kom straks til etter oss, dro han opp i båten. Han var så sliten og kald at han ikke klarte å komme seg opp i båten, selv om det var en enkel åpen hekk båt. Mannen som nå var søkk våt var også i sjokk i tillegg til å være veldig nedkjølt. Men det gikk bra, men vi ser at det er et annet alvor med seiling i november.
Sikkerhet
Vi setter våre sikkerhets marginer høyere på sen høsten enn i høysesongen, slike enkle ting som å falle i sjøen ved brygga kan plutselig bli farlig. Vi har satt som mål at vi aldri skal komme inn i ny havn etter at det er blitt mørkt. Vi går heller ikke ut fra havnen hvis det er meldt mer enn 10 ms. Vinden blir alltid, alltid høyere enn meldt. Med alle disse «nye» faktorene så har vi klart oss på en nesten smertefri reise gjennom Danmark i oktober og November.
Vil vi anbefale det til andre?
Kanskje, hvis du liker at det litt hardere enn normalt. Belønningen er mer gjestfrihet, god plass i havner som ofte også er gratis. Du får også en god del mer oppmerksomhet, folk som lurer på hva vi skal, om vi er riktig skrudd sammen…
Gjør vi det igjen?
Kanskje, men vi kan fint si ja til ta å seile her i Danmark og Kattegat i hele september og litt ut i oktober. Båtsesongen er da over for de fleste og stedene begynner å bli magiske igjen. Nå i november er det ganske kort mellom de hissige lavtrykkene, og de små byene stenger alt ned, så det er lite å gjøre. I den eneste havnen på Anholt (liten øy midt ute mellom Sverige og Danmark), hadde de stengt ned det meste, surret plast rundt strømuttakene og stengt av vannet.
Storm
Vi lå fortøyd til en brygge i Østerby havn på Læsø i storm, det blåste å det blåste helt forferdelig. Vi hadde 3 x forut brest og 3 x aktre brest sammen med 2 spring alle på forskjellige punkter på land og båten, vi lå trygt men også ganske ubehagelig, båten krenget mye og sjøen inne i havnen var den største jeg har sett i en helt lukket havn! Vi sov ikke lenge på 50 timer.
Båten er vårt hjem, og det er ingen «av» bryter da det ikke lengre er koselig. Du er der, og du må takle det. Og det gjør vi, men det er noe psykisk da vi ser en forlatt seilbåt fortøyd med brukket mast ved siden av oss, eller måkene som tryner idet de prøver å komme i le for vinden. Det har jeg aldri sett før, måker som ruller som fotballer bortover bryggene pga av de sterke vindene. Og akkurat da, da tar det meg, og jeg lurer på om det blåser for mye, og om det er forsvarlig å være her. Det er ingen andre her, det er kanskje en grunn til det?
Men stormen gir seg etterhvert.
Det er godt å være litt alene også. Det har vi aldri vært før i en havn, og iallefall ikke i Danmark!
Så ikke bli skremt bort, men bli med på denne deilige seilasen vår:
Bagenkop
Vårt første stopp ble Bagenkop på øya Langeland. Når vi kom til Bagenkop var det hyggelig å se at flere seilere lå i havnen. Her var det både strøm, vann. Kode til service-anlegget og wifi fikk du når du kjøpte havnebilletten. Butikken lå like ved havnen og det var riktig deilig å kunne kjøpe inn gode friske grønnsaker igjen. Høsten har mye godt å by på matveien. Havna er et koselig møtepunkt med benker og bord, grillmuligheter og dart på bakken. Vi gikk rundt i denne hyggelige by og så på de gamle bindingsverkshus. Tuslet litt på stranden og opp i utsiktstårnet som ligger i innløpet av havna.
Drejø
Videre seilte vi til en lien øy som heter Drejø som ligger i det sydfynske øyhav, et område med mange store og små øyer med små hyggelige byer og havnemiljøer. Her ble vi liggende helt alene i denne lille havnen i noen dager mens en sterk kuling skulle gå forbi. Drejø har flott natur og fine naturstier som går rundt øen. Vi plukket med oss epler tilbake og lagde eplesyltetøy og eplemuffins.
Svendborg
Når været roet seg tok vi turen innom byen Svendborg som ligger sør på øya Fyn. Her lå det flere gjestbåter på bryggen. Strøm kunne du kjøpe i billettautomaten. Du fikk et havnekort der du fylte på penger og samme kort brukte du for å betale dusjen. Vannet på bryggene var stengt men den hyggelige mannen i båtbutikken kunne hjelpe oss med dette. Han koblet hageslangen vår inni butikken, dro slangen gjennom utstillingsvinduet sitt og ut til båten vår så vi fikk fylle vanntankene. Det roet ned en litt stresset «for å gå tom for vann» Camilla. Byen har en del butikker, restauranter, cafeer og en havnpromenade der gamle fiskebåter og skuter lå på rekke og rad. Hele seilingen rundt i dette området var veldig flott. Det var grønt, klart vann med masse brennmaneter, flotte hus langs vannkanten og regnbuen i sin prakt.
Lohals
Endelig skulle solen skinne gjennom skydekket og vi seilte til Lohals helt nord på Langeland. Vel fremme tok vi med oss middags rester, pepperkaker og appelsiner og satte oss på en benk i havna i le for vinden og med trynet mot solen og bare sluket den varmen vi fikk. Vi lå omtrent alene i havna med bare noen fiskere som naboer. Om morgenen kom de inn med store lass ål. Det så helt forferdelig ut med sikkert 100 lange svarte slanger som vridde seg godt i garnposen deres. «Hmm har du spist det før», spurte jeg min kjære. Svaret er nei, så kom blikket og med følgende svar; «nei, vi skal ikke ha ål ombord heller». Vi kan prøve det på restaurant noen gang, kanskje…
Korsør
En vindstille dag og vi putret oss for motor over til Korsør på vestkysten av Sjælland. Vi la oss til en brygge med både vann og strøm inkludert. Det er det beste når alt inngår og du slipper regne ut hva mye strøm du kommer bruke under ditt opphold. Strømmen koster 3,5 DKK pr 1 KW/t, og alt beregnet klart og betalt så gikk vi å la oss. Tidlig på morgen våknet vi at varmeviften stoppet, den hadde stått på 2000 watt istedet for 1000 watt over natten, så våre forhåndsbetalte kw/t hadde gått dobbelt så fort som normalt. Det er ikke gøy å løpe opp til havneautomaten 04:00 for å kjøpe noen flere kw/t, så ned til strømboksen din på brygga, bruke dette havnekortet og fylle opp strømuttak nr 6. Men man lærer. Her slapp vi å kjøpe kort eller legge på mynter.
Reesør
Reesør er en fiskehavn med stor fiskeindustri. Av alle mulige muligheter å fortøye en båt, så syns vi de danske havnene med disse stokkene i vannet er de vanskeligste i Europa. Verre blir det med en god dose vind inn på siden av båten. Vi er heller ikke så vant til en slik fortøyningsmåte og kløner det litt til og gjør det sikkert vanskeligere en det egentlig trenger å være. Strøm fikk vi koble oss til og tur i landsbyen ble det.
Byen har mange bindingsverkshus som er fantastisk flotte hus med stråtak. Vi gikk rundt blant disse husene og beundret bygningene og hagene. En hvit katt uten hale fulgte oss under hele turen. Vi hilste også på noen flotte kuer og store hvite peking-ender. På vei tilbake gikk vi innom den lokale butikken og i alle disse småbyer vi hvert innom møter du hyggelige mennesker som er åpne, hilser og tar en prat med deg. Veldig koselig atmosfære.
Samsø, Ballen havn
I Reesør måtte vi ta et veivalg igjen, skal vi seile østover på nord Sjælland og svenskekysten opp eller skal vi gå nordvest og kysten langs øst Jylland opp mot Læsø. Det ble det sistnevnte og vi seilte i god vind og fart til Samsø. Her ble vi liggende i en trygg og flott havn i noen dager og vente på riktig vind som skulle ta oss videre på reisen. Strøm, vann og wifi er på plass. Også her lå vi alene i havna. På sommerstid er havnene helt sikkert overfulle, kanskje noe mellom overfull og det å ligge alene hadde vært best?
Havnen er koselig med restauranter, butikk, cafeer, strand på andre siden moloen og en gammel fiskebåt som er stilt ut som et museum. Vi hadde planer om å gå til en mølle vi så når vi seilte til øya, men det ble litt langt til fots så vi fikk nøye oss med å vandret rundt i byen, pratet med mennesker som med glede fortalte historier og bare ta det med ro. Samsø har mye interessant å by på som verdens største labyrint og ball-downhill, men de var begge dessverre stengt for sesongen.
Grenå
Nok en flott seiling ute i det danske farvann og vi la til i havnen på Grenå. Her fikk vi også strøm, vann og wifi! Vi lå trygt og godt i den sterke vinden som herjede disse dager. Vi har merket oss at det mørkner ganske så fort på ettermiddagen og vi har et ønske å ligge i havn før det blir mørkt. Dette klarte vi akkurat.
Dagen etter gikk vi inn til byen Grenå som ligger ca 3 km fra kysten. Siden vi nå kommet inn i november og vi begynner å kjenne på kulda så var det på tide å skaffe seg vinterklær. Vi kjøpte vintersko, nye votter og et påfyll med ulltøy. Kim hadde seilte i crocs med doble ullsokker helt fra Laboe i Tyskland og hit. Men dette holdt ikke mot kulden lenger. Etter å gått rundt i byen og butikker en stund satte vi oss på en cafe og spise god lunsj.
Hva passer bra å gjøre når det er skikkelig ruskevær ute? Jo komme seg inn på noe museum eller lignende. Helt ved siden av havnen ligger Kattegat Senteret. Det er et stort akvarium som viser både nordisk og tropisk liv i havet. De hadde bland annet ål, tang, blå hummer, sjøhester, torsk, dragefisk osv. Det var trening og mating av både haier og seler. Vi fikk informasjon om de ulike artene og hvordan de tar vare på dyrene de har. Det var også et fokus på at haier fått et ufortjent rykte på seg som morderiske men at det egentlig er flere mennesker som dreper hai enn hai som dreper mennesker.
Visste du at det er flere som blir drept av kuer, enn av haier hvert år?
Anholt
Nok et veivalg stod foran oss. Følge kysten videre oppover mot Skagen eller ta den hardere veien ut mot Anholt og derfra videre mot Læsø? Vi valgte den hardere veien fordi vinden var med oss og vi har vært ved Skagen siden før. På veien mot Anholt seiler du forbi en veldig stor vindmøllepark midt i havet. Ganske mektig og jeg kan tenke meg det er bra fart på møllene når det blåser godt her.
Vel fremme i Anholt ser vi at alle strømuttakene på bryggene var stengt ned for vinteren. Vi fikk lov til å ligge ytterst på fiskebåtbrygga og der var det heldigvis strøm. Ellers var havnen så godt som stengt ned, ikke vann, butikken og restauranten i havnen var stengt. Da vi gikk tur på øya så vi mange harer. I skogen fant vi et epletre. Vi fylte lommene våres og kom oss tilbake til havnen.
Endelig gikk det opp for oss at disse seilerstuene, som det var er en del plasser i Danmark, faktisk er en genial ting. Du kan komme deg vekk fra havet, været og båten en stund. I seilerstua kan du lage deg litt mat, slå av en prat med andre seilere eller bare sitte med en god bok i et varmt, tørt miljø. Vi lagde eplekake med eplene vi plukket i en elektrisk varmeovn. Luksus.
Læsø
Siste stopp i Danmark for denne gangen er Læsø. Vi hadde en fin men kald seiling til Østerby på Læsø fra Anholt.
Her ble vi liggende en uke å vente på riktig vær for å seile over til Sverige. Læsø har en gratis rutebuss som går gjennom hele øya. Så vi dro til Byrum og Vesterøy havn med bussen. Da vi gikk på kjente vi igjen bussjåføren siden vi hadde spandert på han kaffe en annen dag oppe i seilerstua. Dagen før blåste det storm og han og mange andre hadde han trekt inn i seilerstue for å få le for vinden. Vi satt også der og bød folk som kom på kaffe. Liten øy, lite samfunn:)
Vi var også den eneste seilbåten i havnen, vi begynner nesten å bli vant til dette nå. Kun oss, fiskebåtene og måkene som henger rundt.
I god vind fra øst skulle vi klare kryss-seiling til Gøteborg. Det mest skumle på denne reisen var hovedledene midt imellom Danmark og Sverige. Det er ganske mange båter som bruker denne «veien» nordover eller sørover. Og vi? Vi skal øst, så da er det bare å seile midt ut og igjennom all båttrafikken. Lenge leve AIS på kartplotteren!
Sjekk filmene våre på vår seiling gjennom Danmark