Vi lå og ventet ved Korinth kanalen i 1 1/2 time før vi endelig fikk seile igjennom. Det skjedde mye spennende både på VHF og utenfor moloen inn til kanalen. Det er nok ikke mange som lest seg opp på forhånd, eller lest noe av pilotbøkene som beskriver kanalen. Les mer om det i bunn av artikkelen.
korinth-kanalen (4)

Prosedyren i Korinth kanalen er enkel og grei:

  1. Kall opp Korinth channel
  2. ligg for motor og vent godt utenfor moloen
  3. lytt til kanal 11 og hør etter når du blir kalt opp og får tillatelse til å seile igjennom
  4. “Full speed” gjelder gjennom kanalen
  5. Legg deg på brygga ved utløpet i øst, det er her kanalkontoret ligger som skal ha betalt.
  6. Kommer du øst fra, kall opp Korinth channel og spør om du kan legge deg på brygga for betaling.
  7. Kall opp kontrolltårnet for Korith channel og spør om du kan forlate brygga

Du kaller opp kontroll-tårnet når du er et par NM unna, og spør om tillatelse til å gå igjennom kanalen. Kontroll-tårnet registrer at du ligger på vent, og ber deg vente på utsiden av moloen, og klar av denne (det kommer mest sannsynligvis en del båter som skal forbi etterhvert ut av kanalen) i påvente å bli kalt opp på VHF for å få lov til å passere igjennom.

Hvis du har AIS mottaker ser du at båtene er på vei mot deg i kanalen og du ser da ca. hvor lang tid det er til du sannsynligvis får beskjed om å passere.

Kontroll-tårnet kaller opp alle båtene som har meldt sin ankomst tidligere og ber deg gå inn i kanalen med full speed. Vi gikk bakerst (mange stresser og ligger tett i en klynge ved inngangen i påvente å få lov til å gå igjennom, det ser ut som alle vil først igjennom.

korinth-kanalen (2)

Inne i selve Korint kanalen ser vi en motorseiler som prøver å kjøre forbi en annen stakkars seilbåt som holder grei fart etter alle de andre som seiler igjennom. Det er trangt (ikke like trangt som “kanalveien til middelhavet”),  men etter å ha vært på sjøen uten kanter en stund blir denne kanalen trang. Det går nok ikke mer enn 3 båter i bredden pluss fendere…

korinth-kanalen (3)

Vi vet at bryggen vi kommer ut til er liten, og med så mange båter kommer det til å bli trangt (vi har nok i en konvoi på 10 seilbåter), og med så mange som stresser til havs så må det gå gælì i havn. Vi ligger fortsatt bakerst og går i grei marsjfart på 5,5-6 knop, mens de nærmeste båtene gjør 7-8 knop, avstanden øker (ikke mye men noe), så vi blir kalt opp og får beskjed om full speed! Jeg ser turtallet mitt er på 2200 omd, og sier vi allerede har full speed. Vi skal ikke presse motor/diesel/penger mer gjennom her. Det er allerede verdens dyreste kanal sett i Kr pr nautiske mil. Vi er en seilbåt, 6 kn er nok, for motor.

Da vi kommer til enden av korint kanalen holder flere båter fortsatt på å legge til. Det er litt strømt her og jeg tenker på hva den gamle mannen i Holmsbu gjestehavn sa; strøm og stress er sikker suksess. ( I den gjestehavnen i Holmsbu kjøpte vi noen jordbær og satte oss på toppen av berget og hadde nok underholdning da båtene kom inn i den litt trange havnen uten å takle strømmen i vannet særlig godt, spiste jordbær med en liten bi smak. Vi skulle jo også ut av denne havnen engang).

korinth-kanalen (5)

Brygga er full da vi kommer, men får beskjed å legge oss long-side en gammel pilot-båt. Enkelt og greit. Foran oss ligger en svær katamaran som har full gass på den ene motoren og forsøker å gå ut fra brygga (mye sterk pålandsvind inn på brygga gjorde det utfordrende), foran katamaranen ligger en ennå også stor seilbåt som er lite fornøyd med at katamaranen har så mye kraft på gang. Hvis noe går feil her så flyr katamaranen langt inn i hekken på den ellers så robuste seilbåten som ønsker å gå ut før den ganske brede katamaranen. I det katamaranen klarer å vippe baugen ut skrikes det fint ut fra de ansatte at dem ikke har lov til å forlate brygga. En ny konvoi med et stort tankskip er på vei inn. Fritidsbåter er nedprioritert i denne kanalen som alle andre kanaler. Selve kanalen er 21 meter bred, så “vanlige” frakteskip er for brede for den, så det er mest turistskip (11000 i året) som passerer her. Prosedyren er å kalle opp kontroll-tårnet igjen for å spørre om du kan forlate brygga.

korinth-kanalen (6)Endelig litt ro, etter å seilt forbi den første senkebroen, hvor biler, motorsykler og mennesker stod å ventet. Broen er lukket i bakgrunnen.

korinth-kanalen (7) korinth-kanalen (8)

Selve kanalturen varte ikke mer enn 30-45 minutter effektiv seiling, men det er en fin kanaltur og vi sparer 150 NM på å gå igjennom her istedet for rundt. Vi fikk kanalstemning og begynte å snakke om vi skulle vurdere å ta kanalveien til Norge fra middelhavet også.

Kommer du øst fra kaller du opp kontroll-tårnet og spør om du kan legge deg til bryggen i øst. Sannsynligvis er det en konvoi på vei igjennom korinth kanalen og du får pent beskjed om å ligge unna til de har seilt kanalen, lagt til å betalt og seilt ut.

Det er høye fjell på Nordsiden av korinth kanalen som kan skyte ned noen skikkelige vindkast fra nesten vindstille. Det er ikke noe særlig å ligge å vente i disse vind-rossene, men du har intet valg.
korinth-kanalen (1)
Det er vanskelig å ta bilde av hissig vind, men vind-rossene kommer ned fra fjellet i bakgrunnen. En liten fock fikser det bra.
korinth-kanalen-strikkhopp
Midt i kanalen er det satt opp anlegg for strikkhopp, litt spennende. De hopper rett etter siste båt i konvoien.

Tips for Korinth kanalen

  • Korinth kanalen er stengt på tirsdager pga vedlikehold
  • Havnen i vest er ikke noe særlig, det lønner seg å ligge på vent for seil/motor. Eventuelt å ankre opp godt utenfor moloen. Bare pass på å være kjapp til å heve ankeret igjen!
  • Planlegg å være ved en sidene på morgningen rundt 09:00. Det er en fin ankerbukt ca 15 NM unna på vestsiden.
  • Håndholdt VHF har ikke sterke nok signaler fra Vest siden til kontroll-tårnet som ligger i øst. Bruk stasjonær VHF.
  • Betaling med VISA-kort på østsiden av korinth kanalen, alongside brygge.
  • Utregning for din avgift går på m2, lengde x bredde. NOR papirer som oppgir hva av båt som er i vannet kommer godt med.
    Vår båt er registret på 10,97 m og kostet 155 Euro, èn vei.

Sjekk ut http://www.cruiserswiki.org/wiki/Corinth_Canal hvis du trenger mer info.
Eller https://no.wikipedia.org/wiki/Korintkanalen

Og litt dramatikk til slutt

En fransk båt med fulle seil ville absolutt inn i kanalen, evt. bryggen på første forsøk. Etter mye krangling på fransk og engelsk ender det med at båten må legge seg på vent som alle andre på utsiden av moloen. Kontroll-tårnet snakket dårlig fransk og avsluttet samtalen som alle lyttet til med NO NO NO – GO GO GO AWAY.

En annen herre, gikk rett inn mot broen, kunne ikke skjønne hvorfor det lå 10 båter og drev ved inngangen ved moloen. Broen var stengt, og plutselig ropes det på en megafon, GO AWAY GO AWAY. Herren i den flotte 52 fot seilbåten kjører full revers, legger seg midt i leden utenfor moloen. Det ropes mer i megafonen uten at det skjer så mye. Ting skjer fort da tankskipet bruker hornet sitt da det var på vei ut av kanalen, og lurer fælt på hvorfor seilbåten ligger rett foran inngangen, som også brukes som utgang for de som kommer østfra.

En skipper jeg møtte på kontoret var opprørt, jeg hadde fått min pris på 155, som var 5 euro mer en jeg håpet på, han skulle ut med 400 euro, og var ikke i nærheten av å forstå seg på prisen. “Better to go around perhaps?” spurte jeg. “Cost money that too” sier skipperen. Ikke bare bare å ha en 45-50 fots katamaran…med seil.

Legg igjen en kommentar: