Etter hvert har vi merket en liten slakk i roret. Har ikke tenkt så mye på det, og styresystemet har jeg stor respekt for, og derfor også litt redd for å fikse på det. Er det noe som må fungere ombord så er det styringen! Men det viste seg å være en fin enkel jobb og roret blir helt stramt og fint. Det er også betryggende å vite hvordan dette fungerer, så hvis det skulle løsne så klarer man å fikse det igjen.
Noen båtvenner sa at under deres tur til Karibia så løsnet styrewirene 2 ganger, og selvfølgelig da i litt sjø. Wirene hadde vært så slakke at de hopper ut av sporet sitt under litt hard seiling.
Jeg trodde ikke det var mulig å få så god rorfølelse som jeg hadde da jeg stod ved roret i en ny First 35 engang, dette var en skikkelig regatta maskin. Trimmet og strammet perfekt. Og nå har vår Bavaria den samme rorfølelsen!
Etter å ha lest at i 90% av tilfellene er disse wirene for stramme, så var det viktig å ikke overstramme disse. Disse skal egentlig håndstrammes, men siden jeg nesten ikke kom til under og samtidig klare å bruke noen krefter på å dra denne wireèn fremover. Løsningen ble å bruke en fastnøkkel, som fikk 1 tørn pr side. Og det holdt!
lewmar (3)
Værktøyet var en skralle 17mm for å få av låsemutteren (den ene siden manglet låsemutter!, så det er viktig å se etter dette systemet !)
lewmar (4)
lewmar (5)
17mm fastnøkkel for å stramme litt, og en 7mm for å holde wireen i ro slik at wirene ikke snurrer rundt mens du strammer inn.
Vi har også noen runder med elektrotape for å prøve å holde wirene på plass hvis det skulle gå ille, hvor bra det faktisk fungerer er jeg usikker på, men det skader ikke.
Ha en person ute som kan tørne roret helt over fra side til side og kjenne fortløpende på rorfølelsen og spray over med WD40 på alt før du kryper deg ut igjen fra dette umulige trange rommet.

lewmar (1)

lewmar (2)

Legg igjen en kommentar: