Vår påhengsmotor lever et hardt liv. Lite brukt, men først brukt er det full gass. Stues bort full av salt. Bensintanken inneholder bensin fra ifjor eller tidlig på dette året. Og den starter ikke på første forsøk! Hvorfor?
Drener ut vann fra forgasseren på din påhengsmotor selv
Mens motoren går fremover i gir, koble ut bensinslangen. Motoren vil gå så lenge det er bensin i systemet. Hos meg går motoren i 2-3 minutter på lavt turtall i gir før den dør ut. Jeg har stått med vår påhengsmotor på land, med pose med vann under vanninntaket, da gikk den i fri i mange minutter og ikke særlig populært bland andre bryggehygge folk. Det beste er å kjøre påhengsmotoren tom på vei til båten, og ro resten av avstanden inn selv.
Når påhengsmotoren er stanset lar du den kjøle seg ned litt, og demonterer dekselet.
Følg slangene til bensin fra tilkobling du akkurat koblet fra.
I bunn av dette bildet ser du dreningings skruen for påhengsmotoren.
Legg litt papir under og skru skruen litt ut.
Her har jeg skrudd ut skruen helt, noen man ikke trenger. Den er kon i enden, så skru den kom opp til at det begynner å lekke ut bensin eller vann.
Du har nå drenert ut vann fra forgasseren. Og sjansen for at påhengsmotoren starter bedre er mye større. For mange år siden måtte vi avbryte en seilas siden vi ikke fikk start på påhengsmotoren, leverte den inn på verksted og fikk den tilbake sammen med en regning, kommentar; vann i forgasseren. Så det kan være greit å vite hvordan du gjør dette selv, som alt annet:)
Bildet er av bensinfilteret, dette er ett engangsfilter, nye får du kjøpt på Biltema.
Har du ikke nytt filter, kan det holde med å løsne slangeklemmene på begge sider og blåse igjennom motsatt vei med munnen slik at eventuell smuss forsvinner ut.
Gratis manual til Mercury 6hp 4 stroke
Jeg kom over en side som gir ut hele mekaniker-manualen til vår påhengsmotor. Flere steder skal ha godt betalt for denne. Plutselig var det 260 sider med snacks gratis:) Sjekk ut denne siden