Simringer, -Lekkasje fra sjøvannspumpen.

Bakgrunn

Midt langs Albanias kyst kommer det noen dråper vann fra impellerhuset. Vi forsøker å stramme slangeklemmene, men dette hjelper ingenting. Etter å ha sett enda nærmere ser vi at det drypper fra den blanke akslingen i midten… Dette er en stor jobb for oss som jeg ikke tør begynne på her i Albania. Det er langt til reservedeler og lengre til hjelp skulle jeg klare å ødelegge noe viktig. Motoren går, og det drypper litt. Vi og motoren overlever det. Vi er snart i Montenegro/Kroatia og kan gjøre jobben når vi kommer dit.

For å hindre at sjøvannet drypper ned på slagen og videre ned i motorbrønnen, satte vi på strips for å avbryte dråpene vei. På denne måten kom de fleste dråpene ned i skålen på utsiden av brønnen. Smart.
For å hindre at sjøvannet drypper ned på slagen og videre ned i motorbrønnen, satte vi på strips for å avbryte dråpenes vei. På denne måten kom de fleste dråpene ned i skålen på utsiden av brønnen. Smart.

Verktøyet du trenger :

simringer-volvo-penta-md2030-1
Sett med alle 4 mulige vinkler. Koster litt mer, men gir litt ekstra muligheter.

Skifte av simringer:

Steng sjøvannsventilen inn fra skutebunnen og sikre at motoren ikke kan startes (tenning og stoppbryter)

simringer-volvo-penta-md2030-4
Koble fra vannslagene på over og undersiden av sjøvannspumpen. Ha en skål til å helle over vannet som ligger i slangen(e).

Demonter de 4 skruene som holder pumpen på plass med en skralle og forlenger

simringer-volvo-penta-md2030-5
Pumpen og tannhjulet ligger over oljenivået i motoren, så det vil ikke renne ut noe særlig olje bortsett fra det som ligger allerede og smører tannhjulet.

Legg noe papir på undersiden av pumpen og trekk forsiktig ut pumpen. Du må kanskje lirke litt for å få den ut.

 

simringer-volvo-penta-md2030-6
Inne bak pumpehuset ser du tannhjulet som møter “sjøpumpe-tannhjulet”

Ta ut hele pumpen og skru av lokket og ta ut impelleren. Det kan være lurt å bruke en tusj å merke hvor langt ut impelleren stikker mot lokket, og enda ett merke for å vise hvor langt ut akslingen stikker ut i impellerhuset (mer om det senere, men merk nå!)

simringer-volvo-penta-md2030-7
Ferdig demontert fra motoren
simringer-volvo-penta-md2030-8
Nå kan du begynne med den “lette jobben” med å ta ut impelleren.

Skru ut mutteren som holder giret på plass, denne er kon på den andre siden. Min var ganske hard å få av, jeg hadde heller ikke tilgang på det geniale verktøyet filteravtrekker/tannhjulavtrekker? På med masse tørkepapir og masse krefter så kom hele løs.

simringer-volvo-penta-md2030-9
4 hender er et must her…
simringer-volvo-penta-md2030-10
Vi brukte alle kreftene vi hadde for å klare å få opp denne mutteren. Vi hadde også på masse med WD40 som til slutt fikk virke i 30minutter. Så løsnet den!

Da er det lett å få av tannhjulet, bruk gjerne litt WD40 for å smøre opp litt.

Så setter du hele huset opp ned, over en dorull. Du må ha noe hult under for å klare å dunke ut akslingen. Den skal presses ut fra utsiden og inn / fra lokk-siden og mot motoren. Jeg brukte en gummihammer og masse med WD40 for å klare å banke denne ut.

simringer-volvo-penta-md2030-12
Prøv å merke avstanden mellom akslingen og kanten på pumpehuset. Det er til stor hjelp når du skal slå akslingen tilbake igjen.
simringer-volvo-penta-md2030-13
Impellerhuset er full av WD40 og klar for hammeren.

simringer-volvo-penta-md2030-11

Når du får ut akslingen bør den ikke se slik ut som vår.
Her er det ene kulelageret flyttet på seg, og skaper enda mer jobb enn bare å skifte ut simringer.

simringer-volvo-penta-md2030-14
Her ser du det ene kulelageret (det i metall på venstre side). Det skal egentlig sitte helt mot den hylsen som er til høyre på bildet (ved siden av det andre kulelageret)

simringer-volvo-penta-md2030-15

Egentlig skal du bare ta av simringer og sette på nye i samme rekkefølge som de du byttet, men som du ser på bildet så er mitt kulelager nesten helt av akslingen.

simringer-volvo-penta-md2030-16
Her var feilen vår.

Her ser du den defekte simringen som førte til lekkasjen fra impellerhuset og ut på akslingen, som renner ned i motorrommet. Hadde begge simringene vært dårlige ville det kommet olje fra “olje-siden” av akslingen og sjøvann ut fra “sjøvanns-siden” og ved at o-ringen som ligger imellom også hadde vært defekt hadde det vært muligheter for å få “worst-case” sjøvann inn i oljen.

simringer-volvo-penta-md2030-23
Spesial-verktøy for å få ut låseringen.
simringer-volvo-penta-md2030-18
Her er de nye simringene sammen med hele settet. Det er viktig å ha orden på hvilken del som skal hvor…
simringer-volvo-penta-md2030-20
Her starter kulelager-flyttingen. Vi ligger i en liten havn i Trogir, Kroatia. Vi har lite ekstra verktøy….

Vi bygget opp med baksiden av fastnøkler (ringsiden), helt opp til over kanten. Masse smøring og lette bank med en hammer. Sakte og sikkert flyttet vi kulelageret ned mot “sin plass”. Det er viktig at trykket fra hammeren treffer den innerste ringen på kulelageret, ellers så kan den bli bøyd og motorhavariet er ganske sikkert et faktum.

 

 

 

 

simringer-volvo-penta-md2030-21
Presse (og eller banke) akslingen forsiktig på plass igjen.

Jeg satte på mutteren før vi banket akslingen forsiktig ned. På den måten sparer vi gjengene på akslingen.

simringer-volvo-penta-md2030-24

Akslingen er nå ferdig på plass igjen, hadde vi målt avstanden så hadde vi vært sikre med en gang. Press på impelleren og sjekk at du klarer å skru på lokket igjen uten at selve impelleren skaper i lokket.

 

Linker til andre som forteller godt om denne jobben:

Seilbaaten og Manta

Lykke til. Dette er en av de vanskeligste jobbene jeg har gjort ombord. Kanskje mest for at vi er ute å seiler på evig tid, uten “hjelp” av andre hjemme i Norge. Uten masse verktøy og tid til å vente på deler som jeg mister eller ødelegger under prosessen? Men alt fungerte på første forsøk! Og ingen lekkasjer!

 

Har du spørsmål eller kommentarer til dette eller har du noe smart å tilføye jeg har ikke har med?
Gi oss en kommentar i feltet under med en gang.

Det setter vi veldig pris på 🙂

Legg igjen en kommentar: