Siden vi skal ta kanalveien ned til Middelhavet, betyr det at det kommer til å bli en del motorkjøring. Her må det motorromisolering til! Motorrommet er standard lydisolert med 20mm isolasjon, men ingenting mot taket (!?).
Dette var en oppgave jeg hadde lyst til å gjøre midt-vinters, men pga kaldt og fuktig tak, og minusgrader for herding av limet, måtte jeg vente til våren. Jobben er ganske grei, det er bare å klippe ut og tilpasse best mulig. Bruk gjerne hard papp for å lage modeller slik at du unngår å få så mye kapp.
Her ser du Bavarias standard motorromisolering i seilbåt på 20mm isolasjon. Jeg vurderer å tilleggsisolere med 30mm isolasjon.
Isolasjonsplatene jeg brukte var disse varmebestandige/flammehemmende platene på 30mm isolasjon.
Platene kuttet jeg ut med tapetkniv, og svidde av sidene etterpå med turbogass, dette pga. at det smuldret litt opp, og jeg vil ikke ha dette inn i motorluftinntaksfilteret.
Disse har en side med dobbelsidige tape, men denne stoler jeg ikke på, for det viser seg at alt jeg setter opp med dobbelsidig tape faller ned i løpet av en kort periode, i tillegg kommer det til å bli varmt her, så er redd at det kommer til å gi etter etterhvert som det blir varmt. På med masse av Tec7. Her skal det være skikkelig motorromisolering!
Da jeg kun får «feste» på midtpartiet (delte taket opp i 2) brukte jeg støtteklosser av isolasjon for å være med å styrke taket, slik at det ikke detter ned! Litt ekstra isolering skader nok ingen.
Begynner å ligne ordentlig motorromisolering! – Tenk om dette kunne være standarden? Iallefall i seilbåt, motorbruk er jo en lydplage uansett.
Dette er hva vi kaller skikkelig motorromisolering.
Platene får du hos Biltema