Masten skulle vi ta av hos Bobs verft i Lubeck. Masten skulle så bli liggende der og bli hentet av FASTMAST for spesialtransport ned til havnen vår Port Napoleon i Frankrike, som ligger ute ved middelhavet.

Hos Bobs verft hadde vi sagt ifra på epost datoen vi kom inn til deres verft, og hva vi ønsket. Vi ønsket å bli liggende kortest mulig tid, og heller bruke tid på kanalveien. Ingen snakker særlig engelsk, så all  epost gikk på engelsk som jeg brukte google translate over til tysk, og gjorde det samme med svarene. Vi ble liggende i 2 dager og vente, og en stiv pris på 18Euro pr natt på verftet smakte dårlig, og det er lite forståelse at du ligger å venter på å bli betjent, slik at du heller ikke kan forlate havna i tilfelle det blir vår tur å ta av masta. Vi har lyst til å starte på turen innover, ikke ligge på verftet og ikke vite hva som skjer…

avmasting-bobs-verft-travermunde-9

Husk at det er et servicekontor hvor havnemesteren sitter, og ett eget kontor hvor planleggere, logistikk og annet sitter. Dette kontoret ligger på den andre siden av bygget deres. Det er på dette kontoret du må henvende deg for å få tid til å ta av masten. Havnekontoret med havnemesteren jobber kun på ordre fra det andre kontoret. Med denne informasjonen sparer du kanskje en dag… Sett av en halv dag til å ta av alt, husk at det er mye som skal ned. Storseil, rullefokk/genua, lazybaggen, lazybaglinene(lazyjacks), alle fall og skjøtene, alle reveliner (pass på å lage 8-tallet på endene slik at de ikke forsvinner inn i bommen og kicken og tauet til dette. Alle tau og deler som hører til enten mast eller bom må festes på den delen det hører hjemme. Så når arbeiderne kommer så er det to løft, en bom og en mast, uten masse tau slengende og i verste fall hengende igjen i ett eller annet. Pass på at du har kontroll på alle boltene, vi mistet boltene for kick og bommen her. Boltene burde bli satt i masten eller bommen etter at delene var demontert. Dette var litt synd og kostet oss en del bryderi og penger. Dette hindret oss også å få satt seil med en gang i middelhavet. Etter mange måneder på kanalveien klør det i seilene etter å bli heist! Boltene ble håndlaget av rustfritt verksted i Port Napoleon etter en ukes tid frem og tilbake med målinger skisser til verkstedet.

avmasting-bobs-verft-travermunde-3

Setter du bort jobben med å ta ned og av masta, kan det være greit å ha merket alle kablene som kommer fra masta.
Det er mest sannsynligvis du som må koble dette sammen når du står alene i sør Frankrike. Firmaet som jobber med riggingen kan godt ta denne elektrojobben også, men de jobber på timer (55 Euro pr påbegynte time) og det kan bli dyrt. Spesielt hvis de må feilsøke seg frem til hvilke ledninger som skal hvor. Og da er jobben er egentlig kjempelett, hvis kablene er merket! Dette bør du gjøre tidlig etter at du har fortøyd til verftet, havnearbeiderne er hurtige og har mange jobber løpende, og kanskje ikke like nøye med akkurat din båt når det gjelder kun noen ledninger som på igjen senere. Og når de først kommer for å koble fra alt, går det fort så hvis du allerede har merket alt.

avmasting-bobs-verft-travermunde-11

avmasting-bobs-verft-travermunde-2

Da masten var nede fikk man endelig gjort en skikkelig riggsjekk, noe Bobs Verft gjorde for oss. Plusteslig var det ikke så vaskelig å skifte pære i toppen, eller annet utstyr!

avmasting-bobs-verft-travermunde-5

Et fint triks jeg lærte her var å legge wireèn i hånda og ta på hele wiren,  du skal kjenne et fast mønster i wiren.
Etter at de hadde gått over riggen, viste de meg en wire, akterstaget som var svakt, og sannsynligvis ville holde i 1-2 år.
Jeg kjente på hele denne wireèn og kjente at noen av kordellene hadde en annen gange enn resten, det er helt umulig å se dette, men straks jeg kjente på wireèn, så kjennes det tydelig. Akterstaget vårt byttes i sør Frankrike!

Blir du fortsatt blir liggende i havn etter at masta er av, bør du demontere radar og annet som stikker for høyt over vannlinjen.

Selv kjente vi presset på høyden på broer på hele kanalturen.
I baugen har jeg montert den ene lazybag-røret som vi ikke bruker lengere, med en liten strips på for å få høyden på båten akter på 335cm.
Så når/hvis vi kommer til en bru som bender på den bittelille stripsen så er det full revers, og demontering av stativet/solcellepanelet.

74

 

 

Priser

Skal du sende masta med lastebiltransport er det FASTMAST som gjelder, det er de som har tatt over transporten.
De skulle ha 1480 Euro + 19% VAT, inkl forsikring for vår 36 fot båt.
Prisen for avmasting gjort av Bobs Verft kom på 2 900 KR inkl. 3 netter på brygga.

Kontaktinfo:

Böbs-Werft GmbH; Travemünder Landstr. 304, info@boebs-werft.dewww.boebs-werft.de

FASTMAST GERMANY; Rainer Petras, petras@fastmast.de, +49 171 486 1820

Så det er en grei pris å betale for å få masten, bommen og spribommen sendt ned til sør Frankrike.
Vi møter en de båter som har masten liggende horisontalt på båten, det er ingen tvil om hva som er mest praktisk og behagelig.

Gjør klar vanntette sendelapper som festes godt på alle delene du skal sende, som oss:

avmasting-bobs-verft-travermunde-12

Erfaringen med disse lappene våre var at de ikke fungerte. De ble fulle av vann og teksten nær uleselig. Laminering er nok tingen. Det ligger en god del master overalt, så en god merking av selve masten fungerer nok bedre.
Vår mast lå ca. 2 måneder på lagring nede i Port St. Louis. Det kostet minimalt å ha masten, spribommen og bommen lagret utendørs. Bommen hadde fått gjennomgå noen kosmetiske skader, vi hadde ikke pakket denne inn på noen måte, men det er noe vi vil anbefale på det sterkeste. Port Napoleon ligger helt syd under byen Port de Bouc. Havnen har det meste av båtbutikker mm som man trenger for å få båten oppe å går igjen. Vi la igjen båten vår her for vinteren, og synes havnen ligger litt øde til. Det er ca. 20 minutter å gå opp til byen. Og byer som Motepiller og Marseille ligger ganske langt unna med kollektiv.

Vår ferd fra båten og hjem til Oslo med fly hadde denne ruten;

Taxibus (2 Euro p.p) opp til Port De Bouc, lokalbus til Martinges, ny buss fra Martinges til Marseille. Leide bil i Marseille som vi leverte fra oss på flyplassen i Nice (dette valget med leiebil var akkurat litt dyrere enn togturen Marseille – Nice) som kostet oss ca. 1300 NOK. Så det er som du ser litt av en reiserute for å komme seg hjem. Fly fra Oslo/gardermoen/rygge har ingen direktefly til Marseile i skrivende stund.
Kanskje havner utenfor Nice eller Barcelona gjør transporten lettere? Men prisene er også mye høyere her. Skulle vi ha valgt havn på nytt nå hadde vi hatt påmasting ++ i port napoleon, og seilt nordover igjen til Port de Bouc, prisene er litt lavere i denne byen i forhold til Port Napoleon, og er nok mer livlig å være hvis du har lengre opphold i båten.

Hvis du skal oppbevare båten over vinteren på land eller i havn bør du ha fulle dieseltanker. Port Napoleon har kun tankbil-avtale med minste literkvantum på 200 liter PR BÅT. Vi prøvde å samle noen båter for å fylle samtidig, men dette gikk ikke. Løsningen ble å motorseile uten mast over til Martinges og fylle diesel der (som er 2 timer unna i 6 knop en vei!)

 

Spar penger på påmastingen

Hvis du har planer om å seile videre ut på middelhavet med en gang bør du sende epost eller ringe på forhånd for å avtale tid for å få på mast. Det koster å ligge på gjesteplassene (45 Euro i skrivende stund). Har du sylker ombord kan det være ganske økonomisk å fortøye båten før siste sluse (slusen som er rett før byen Port de bouc), sykle inn til Port Napoleon, lokalisere og inspisere masten din, avtale tid med både riggere og havnekontoret) og så seile ned på morgenen den dag du skal ha på masten. Vi ble liggende 3-4 dager å vente, og fikse på alt mulig. Tiden flyr, og pengene dertil. Sjokket er stort fra å ligge nesten gratis på kanalene til middelhavspriser på 45-60 Euro natten!

 

Til Toppen

Tilbake til Kanalen til middelhavet

Legg igjen en kommentar: