Beskyttelseshetten som skal hindre rur og annen groing på belgen har løsnet i kantene.
Jeg har holdt på å lime denne litt og litt, men nå var båten endelig oppe og det var mulig å
skifte ut hele.
Det viser seg at Biltema har denne, og Partnummeret deres stemmer med det orginale fra Volvo Penta.
Og en fin pris på 249.- (artikkenummer 25-215 og er laget av EPDM gummi, syntetisk gummi)
hette-belgen-130-s-1
Her er den gamle og nye, på tide syns jeg.

Etter at jeg hadde fått av den gamle, klarer man å se på undersiden av belgen.
Dette er en synsvinkel som man ikke ofte får se!
Brukte fingerne for å skrape ut noe skit som ligger på oversiden av skrogsiden.
Spylte også bra med vann oppunder her, men ikke for mye, livredd for å skade belgen på oversiden.

hette-belgen-130-s-2

Jeg pusset ned begge sidene, både mot skroget som hadde mye igjensittende lim, og mot den veldig glatte hetta.
Feilen jeg gjorde her var at jeg renset med rødsprit. Det skal du aldri gjøre.

Etter at jeg hadde renset med rødsprit, legger det seg en liten fetthinne på overflatene,
og når jeg smører på med Tec7 så vil det fortsatt ligge en hinne på begge sider.
Resultatet er at etter noen måneder så faller hetta av…
Da jeg fikk av hetta igjen ved neste båtløft noen måneder senere, var hetten helt glatt og all Tec7 satt som støpt mot skroget. Nesten rart hvor glatt hetten var, og at all Tec7 hadde most seg og samlet seg mot skroget.
Det er ikke krise hvis denne faller av, den vil kun ligge mot propellen, også foldepropellen.
Dette skal være et ganske vanlig problem, og de langturseilere som har seil lange perioder uten denne
beskyttelsehetten har ikke merket eller sett noen skader på grunn av dette.
Selv så jeg antydninger til gro og ru i rommet over hetten, men siden jeg kun kjørte i ferskvann i kanalene gjennom europa og fikk båten på land da vi kom ut i middelhavet, hadde det ikke fått noe skikkelig grobunn ennå og var lett å fjerne.

Riktig metode er som følger, etter erfaringer fra “flertallet”;

1. Skrap ned alt gammel lim og bunnstoff som er på festestedet for hetta.
2. Vask godt med Aceton, både på hetta og skroget
3. La dette tørke godt før limprossesen.
4. Lim på med kontaktlim, Tec7 skal fungere på syntetisk gummi, men “flertallet” jeg har snakket med mener kontaktlim er best.
5. Press hetta på godt, få noe til å presse dette opp over tid, bruk kanskje strammebånd rundt båten?
6. La dette få herde så lenge du har tid til.
hette-belgen-130-s-5

hette-belgen-130-s-3hette-belgen-130-s-6hette-belgen-130-s-4

 

Her er en liten video av hetta, tatt med gopro kameraet på en lang selfiestick.

Legg igjen en kommentar: