Det finnes mange forskjellige metoder for båtpussingen. Ofte hermer vi etter hverandre i havna, hører om triks og diverse “smarte” løsninger. Det beste er å gå inn på leverandørenes sider, og dykke ned i databladene for å se hva som egentlig er riktig.

Det som overrasket mest var forarbeidet som nesten alltid bør gjøres. Bunnstoff er dyrt og tar mye tid så det gjelder å gjøre forholdene best mulig for at bunnstoffet skal kunne virke best og lengst mulig.
Her har du breddegrad.no sin fremgangs-metode.

 

Fremgangsmåte for bunnstoffing av skrog:

 

  • Høytrykkspyling rett etter at båten kommer opp av vannet, det er nå det er lettest å få av det meste groe.
  • Skraping / Sliping med våtslipepapir p240 av hele skroget hvor det er gammelt bunnstoff. Pass på å bruke masse vann slik at støv renner av og ikke ut i luften. Det er viktig at de hvite restene etter rur blir helt borte, rur kommer fortere tilbake hvis det er noen rester igjen etter kun høytrykkspyling.
  • Høytrykkspyling, spyl av godt for å se at skroget er slett og fint.
  • Aceton, for å gjøre helt rent/fettfritt. Bruk mange microfiber-kluter som du fukter med aceton. Klutene blir helt sorte (bunnstoff) og de bør skiftes ofte
  • Overflaten må være helt tørr
  • Rullesett med Mohair for mindre loing under påføring, art nr 36-2710 o 36-286 hos Biltema. Støvfiltermaske med FFP3 som tar fint støv. Heldekkende vernebriller som dogger fort, eller vanlige vernebriller som du faktisk bruker. Engangshansker i nitril holder kjemikaliene i bunnstoffet unna hendene.
  • Maskeringstape (Blå farge = UV bestandig) rundt vannlinjekanten 
  • 1 strøk: Seajet Primer 015 (det holder med 1 strøk)
  • Tørketid 24 timer
  • 1 strøk: Mille NCT, husk å sette på lokket etter hver gang du har helt over i malingskarret, husk firkantet rørepinne og rør litt hver gang før du heller over igjen i malekarret.
  • Tørketid 2-4 timer
  • 1 strøk: Mille NCT
  • Tørketid 2-4 timer
  • Ekstra bunnstoff på utsatte steder som ror, vannlinjen og baugen
  • Sett båten i sjøen tidligst 24 timer etter siste lag med bunnstoff

Fremgangsmåte for bunnstoffing av seildrev av aluminium:

  • Høytrykkspyling rett etter at båten kommer opp av vannet, det er nå det er lettest å få av det meste groe.
  • Sliping med våtslipepapir p240 på seildrevet for å komme helt ned til aluminium-laget.
  • Ny runde med høytrykkspyling
  • Aceton, for å gjøre helt rent/fettfritt
  • Overflaten må være helt tørr
  • 1 strøk: Primer 017 2komp, husk firkantet rørepinne. Dette er 2 komponent vare hvor du blander den ene boksen sammen med den andre. Les godt på boksene, dette er skumle saker. Vi brukte lang tid på å røre disse sammen.
  • Tørking ca: 12 timer
  • 3 – 4 strøk Seajet 011 eller Seajet 015
  • Tørketid/overmalbar ca: 20 timer
  • 3 – 5 strøk Alusafe 7120D
  • Tørketid/overmalbar ca: 4 timer
  • 24 timer tørking som minimum før sjøsetting

Fremgangsmåte for bunnstoffing av jern-kjøl:

  • Høytrykkspyling rett etter at båten kommer opp av vannet, det er nå det er lettest å få av det meste groe.
  • Sliping med våtslipepapir p240 på kjølen for å komme helt ned mot jernet. Det er viktig at flaten blir glatt og med minst mulig groper.
  • Ny runde med høytrykkspyling
  • Aceton, for å gjøre helt rent/fettfritt
  • Overflaten må være helt tørr
  • 1 strøk: Primer 017 2komp, husk firkantet rørepinne.
  • Tørking ca: 12 timer
  • 3 – 4 strøk Seajet 011 eller Seajet 015
  • Tørketid/overmalbar ca: 20 timer
  • 3 – 5 strøk Alusafe 7120D
  • Tørketid/overmalbar ca: 4 timer
  • 24 timer tørking som minimum før sjøsetting

Hvor mye bunnstoff?

Timeplanen vår sist båten var på land.

Husk å sjekke resten av prosjekt-artiklene som ligger på breddegrad.

Legg igjen en kommentar: