Det finnes mange forskjellige metoder for båtpussingen. Ofte hermer vi etter hverandre i havna, hører om triks og diverse “smarte” løsninger.
Det beste er å gå inn på leverandørenes sider, og dykke ned i databladene for å se hva som egentlig er riktig.

Det som overrasket mest var forarbeidet som nesten alltid bør gjøres. Bunnstoff er dyrt og tar mye tid så det gjelder å gjøre forholdene best mulig for at bunnstoffet skal kunne virke best og lengst mulig.
Her har du breddegrad.no sin fremgangs-metode.

Gå direkte til

Fremgangsmåte for bunnstoffing av skrog

  • Høytrykkspyling rett etter at båten kommer opp av vannet, det er nå det er lettest å få av det meste groe.
  • Skraping / Sliping med våtslipepapir p240 av hele skroget hvor det er gammelt bunnstoff. Pass på å bruke masse vann slik at støv renner av og ikke ut i luften. Det er viktig at de hvite restene etter rur blir helt borte, rur kommer fortere tilbake hvis det er noen rester igjen etter kun høytrykkspyling.
  • Høytrykkspyling, spyl av godt for å se at skroget er slett og fint.
  • Aceton, for å gjøre helt rent/fettfritt. Bruk mange microfiber-kluter som du fukter med aceton. Klutene blir helt sorte (bunnstoff) og de bør skiftes ofte
  • Overflaten må være helt tørr
  • Rullesett med Mohair for mindre loing under påføring, art nr 36-2710 og 36-286 hos Biltema. Støvfiltermaske med FFP3 som tar fint støv. Heldekkende vernebriller som dogger fort, eller vanlige vernebriller som du faktisk bruker. Engangshansker i nitril holder kjemikaliene i bunnstoffet unna hendene.
  • Maskeringstape (Blå farge = UV bestandig) rundt vannlinjekanten 
  • 1 strøk: Seajet Primer 015 (det holder med 1 strøk)
  • Tørketid 24 timer
  • 1 strøk: Mille NCT. Dette skal påføres i 40mym (micro), som betyr 0,04mm tykt lag. Det vil si en kiwi poses tykkelse. I praksis? Ikke hold igjen på bunnstoff, rull godt på.
  • Husk å sette på lokket etter hver gang du har helt over i malingskarret,
  • Bruk en firkantet rørepinne (denne er mye mer effektiv enn en rund rørepinne) og rør litt hver gang før du heller over igjen i malekarret. På den måten får du blandet inn de tunge partiklene i bunnstoffet som synker til bunn etter en stund.
  • Pass på at bunnstoffet er over 15 grader, ikke la det stå utendørs før du skal bruke det.
  • Tørketid 2-4 timer
  • 1 strøk: Mille NCT
  • Tørketid 2-4 timer
  • Ekstra bunnstoff på utsatte steder som ror, vannlinjen og baugen
  • Sett båten i sjøen tidligst 24 timer etter siste lag med bunnstoff

Neste gang du skal bunnstoffe skroget på båten:

  •  Høytrykkspyling rett etter at båten kommer opp av vannet, det er nå det er lettest å få av det meste groe.
  • Skraping / Sliping med våtslipepapir p240 av hele skroget hvor det er gammelt bunnstoff. Pass på å bruke masse vann slik at støv renner av og ikke ut i luften. Det er viktig at de hvite restene etter rur blir helt borte, rur kommer fortere tilbake hvis det er noen rester igjen etter kun høytrykkspyling.
  • Høytrykkspyling, spyl av godt for å se at skroget er slett og fint.
  • Overflaten må være helt tørr
  • Rullesett med Mohair for mindre loing under påføring, art nr 36-2710 og 36-286 hos Biltema. Støvfiltermaske med FFP3 som tar fint støv. Heldekkende vernebriller som dogger fort, eller vanlige vernebriller som du faktisk bruker. Engangshansker i nitril holder kjemikaliene i bunnstoffet unna hendene.
  • Maskeringstape (Blå farge = UV bestandig) rundt vannlinjekanten 
  • Hvis du ser at både bunnstoff og primer har falt av noen steder så bruk 1 strøk: Seajet Primer 015 flekkvis
  • Tørketid 24 timer
  • 1 strøk: Mille NCT, husk å sette på lokket etter hver gang du har helt over i malingskaret, husk firkantet rørepinne (firkantet blander mye bedre enn en rund pinne) og rør litt hver gang før du heller over igjen i malekaret.
  • Tørketid 2-4 timer
  • 1 strøk: Mille NCT
  • Tørketid 2-4 timer
  • Ekstra bunnstoff på utsatte steder som ror, vannlinjen og baugen
  • Sett båten i sjøen tidligst 24 timer etter siste lag med bunnstoff
Kilde: http://webserver.flak.no/vbilder/Bunnstoff-guide.pdf

Fremgangsmåte for bunnstoffing av seildrev av aluminium

  • Høytrykkspyling rett etter at båten kommer opp av vannet, det er nå det er lettest å få av det meste groe.
  • Sliping med våtslipepapir p240 på seildrevet for å komme helt ned til aluminium-laget.
  • Ny runde med høytrykkspyling
  • Aceton, for å gjøre helt rent/fettfritt
  • Overflaten må være helt tørr
  • 1 strøk: Primer 017 2komp, husk firkantet rørepinne. Dette er 2 komponent vare hvor du blander den ene boksen sammen med den andre. Les godt på boksene, dette er skumle saker. Vi brukte lang tid på å røre disse sammen.
  • Tørking ca: 12 timer
  • 3 – 4 strøk Seajet 011 eller Seajet 015
  • Tørketid/overmalbar ca: 20 timer
  • 3 – 5 strøk Alusafe 7120D
  • Tørketid/overmalbar ca: 4 timer
  • 24 timer tørking som minimum før sjøsetting

Til Toppen

Neste gang du skal bunnstoffe seildrevet:

Dette er metoden hvis du tidligere fulgte fremgangsmåten over sist.

  • Høytrykkspyling rett etter at båten kommer opp av vannet, det er nå det er lettest å få av det meste groe.

Ofte havner båten på vinterlagring nå etter høytrykkspyling.
Det er helt greit, resten tar du til våren. Eller så fortsetter du med punktene om du skal ha båten ut i vannet igjen snart:

  • Slip med våtslipepapir p240 på seildrevet for å fjerne rur, skjell og slim.
  • Ny runde med høytrykkspyling / håndvasking med ferskvann
  • Overflaten må være helt tørr
  • 3 – 5 strøk Alusafe 7120D (bruk så mye du kan av den 0,75l boksen.)
  • Tørketid/overmalbar ca: 4 timer
  • 24 timer tørking som minimum før sjøsetting

Til Toppen

Fremgangsmåte for bunnstoffing av jern-kjøl

  • Høytrykkspyling rett etter at båten kommer opp av vannet, det er nå det er lettest å få av det meste groe.
  • Sliping med våtslipepapir p240 på kjølen for å komme helt ned mot jernet. Det er viktig at flaten blir glatt og med minst mulig groper.
  • Ny runde med høytrykkspyling
  • Aceton, for å gjøre helt rent/fettfritt
  • Overflaten må være helt tørr
  • 1 strøk: Primer 017 2komp, husk firkantet rørepinne.
  • Tørking ca: 12 timer
  • 3 – 4 strøk Seajet 011 eller Seajet 015
    Dette er grunningen for bunnstoff
  • Tørketid/overmalbar ca: 20 timer
  • 3 – 5 strøk Alusafe 7120D
    Dette er bunnstoffet til drevet (aluminium)
  • Tørketid/overmalbar ca: 4 timer
  • 24 timer tørking som minimum før sjøsetting

Neste gang du skal  bunnstoffe jern-kjølen:

  •  Høytrykkspyling rett etter at båten kommer opp av vannet, det er nå det er lettest å få av det meste groe.
  • Overflaten må være helt tørr
  • Alt utstyr og verneutstyr som tidligere
  • Hvis du ser at både bunnstoff og primer har falt av noen steder så bruk 1 strøk: Seajet Primer 015 flekkvis
  • Tørketid 24 timer
  • 1 strøk: Mille NCT, husk å sette på lokket etter hver gang du har helt over i malingskaret, husk firkantet rørepinne (firkantet blander mye bedre enn en rund pinne) og rør litt hver gang før du heller over igjen i malekaret.
  • Tørketid 2-4 timer
  • 1 strøk: Mille NCT
  • Tørketid 2-4 timer

Til Toppen

Hvor mye bunnstoff?

  • Vi bruker ca. 6-7 bokser av 0,75 liter på vår Bavaria 36 seilbåt.

Til Toppen

Timeplanen vår sist båten var på land.

Til Toppen

Husk å sjekke resten av prosjekt-artiklene som ligger på breddegrad.

Legg igjen en kommentar: