Vår dieselvarmer har sviktet. Det kommer nesten ingen varme ut! Selv om vi kjører den på full kraft kommer det minimalt med varme ut, 12 grader for å være nøyaktig.

I 90 av 100 tilfeller er det samme type feil. Og det er at det muligheter for ufullstendig forbrenning i selve dieselvarmeren. Dette er både farlig, siden den ufullstendige forbrenningen ikke klarer å frigjøre karbondioksidet og fører til kullos som vi helst ikke skal puste inn. Og det er lite praktisk siden vi ikke får opp varmen i båten etter en dag på sjøen!

Så den vanligste feilen er enten glødepluggen, gitteret eller dieselpumpen.

 

dieselvarmer-bat-1
Dette er delene som trenger en overhaling. Glødegitteret, en pakning og selve glødepluggen.
dieselvarmer-bat-2
Den rød streken viser hvordan dieselen blir pumpet fram og inn til brennkammeret i dieselvarmeren.
dieselvarmer-bat-3
Siden jeg mistenker at det er kommet slam inn til dieselvaremeren, skal jeg også montere på et dieselfilter for dieselvarmeren. Plasseringen av filteret blir der det er merket med gult over.
dieselvarmer-bat-4
Dekselet for dieselvarmeren
dieselvarmer-bat-5
Fra høyre, luft inn til dieselvarmeren, dieselslangen inn, eksosen ut
dieselvarmer-bat-6
Fra høyre, luft inn til dieselvarmeren, dieselslangen inn, eksosen ut. Slik ser det ut etter demontering av slangene. Merk gummipakningen i rødt.
dieselvarmer-bat-7
I toppen av dieselvarmeren.

dieselvarmer-bat-8

dieselvarmer-bat-9

dieselvarmer-bat-10

dieselvarmer-bat-11
Dieselvarmer dekselet sitter sammen med hjelp av små popnagler i plast. Disse var ganske harde å få ut, selv om jeg stod inne hvor det var varmt og plasten hadde fått muligheten til å bli mer myk

dieselvarmer-bat-12

dieselvarmer-bat-13

dieselvarmer-bat-14

dieselvarmer-bat-15

dieselvarmer-bat-16

dieselvarmer-bat-17

dieselvarmer-bat-18
Gammelt gitter, slitt og ødelagt!
dieselvarmer-bat-19
Det nye gitteret, som ser ganske mye bedre ut enn det gamle

dieselvarmer-bat-20

dieselvarmer-bat-21

dieselvarmer-bat-22

dieselvarmer-bat-23

dieselvarmer-bat-24

dieselvarmer-bat-25

dieselvarmer-bat-26

dieselvarmer-bat-27
Dette er restene som hadde lagt seg oppå glødepluggen og i brennkammeret. Dette er grunnen til at dieselvarmeren ikke har fått skikkelig varme.
dieselvarmer-bat-28
Her trodde jeg pakningen var helt flat og burde skiftes. Dette er ikke nødvendig. Pakningen ligger nede i “ringen”, og straks du pirker i denne ødelegger du pakningen og må skifte den ut.
dieselvarmer-bat-29
Ny vs gammel pakning til dieselvarmeren.
dieselvarmer-bat-30
Her er uttaket for varmen på dieselvarmeren isolert. Det er mye varme å hente på å isolere denne delen av rørene, om du ikke orker/kan isolere hele varmesystemet videre inn i båten.
dieselvarmer-bat-31
Her det er orginale fabrikksmonterte dieselvarmer opplegget. Kappet av dieselslangen til dieselmotoren, og satt på en plastskjøt. Originalt fra Bavaria…
dieselvarmer-bat-32
Delene som må til for å få installert dieselfilter på slangen til dieselvarmeren. Hadde dette dieselfilteret vært montert ved installasjonen av varmeanlegget,  hadde vi sannsynligvis ikke hatt problemet med møkk/slam som har funnet frem hele veien til brennkammeret.

dieselvarmer-bat-33

dieselvarmer-bat-34

Temperatur før vedlikeholdet av dieselvarmeren, 12 grader…

Har du spørsmål eller kommentarer til dette eller har du noe smart å tilføye jeg har ikke har med?
Gi oss en kommentar i feltet under med en gang.

Det setter vi veldig pris på 🙂

dieselvarmer-bat-35

Dette er vår varmer, kanskje finner du din Dieselvarmer fra Eberspacher her:

https://www.eberspaecher.no/produkter/drivstoffvarmere/baatvarmere.html

Se resten av prosjektene her.

Legg igjen en kommentar: