Igjen så er det ting som står i VP service bok at det er på tide å sjekke ting.
Denne gangen er det varmeveksleren som står for tur.
Jeg har ikke holdt på med noe dette før, så dette kan bli spennende.
Det er over 2 uker til vi skal på lang sommertur, så jeg har litt tid på meg hvis det skulle være noe som jeg ødelegger og må kjøpe inn nye deler.

Etter at jeg hadde skiftet impeller, så leste jeg på nett av hvis noen av bladene faller av vil disse muligens gå hele veien inn til varmeveksleren, og bli liggende der og sperre, og siden et blad på impelleren er ca 2 cm2 og overflaten på varmeveksleren er ca. 10cmØ ganger Pi = ca. 30 cm2. Dvs opp mot 10% mindre gjennomstrømming, og det ved 1 blad, hva om det ligger 2 der? OG skjell og annet? Sånt ligger jeg våken av om natten, så her er det bare å sette igang!

Rens av varmeveksler på volvo penta md2030.

1. skritt for rens av varmeveksler

varmevekser-glykol-bytte-2 varmevekser-glykol-bytte-1
Pass på på motsatt side der hvor eksosen er, det er fort litt mer varmt på den siden av varmeveksleren hvor den møter eksosen og jeg slet med å få løsnet gummihetten på denne siden, da jeg endelig klarte dette, etter en del smøring og venting, klarte jeg å rive av gummihetten slik at det ble en liten rift i gummien som går ned mot eksosen.
Det kostet ca 600 kroner for en ny gummihette..
Når alle slangeklemmer, gummiklemmer er løsnet er det bare å trekke ut selve sylinderen.
Pass på å trekke denne helt vannrett ut, slik at du ikke skader eller riper opp rørene. Kantene er ganske skarpe!

2. skritt for rens av varmeveksler

Demontere nederste trinn i trappen (Bavaria 36 Cruiser) og trekk ut selve varmeveksleren.

varmevekser-glykol-bytte-3
Sjekk impellerbladet som lå inne foran varmeveksleren

Se så mye avleiringer som sitter på rørene! Itillegg til skjell og annet småkryp som har klart å komme seg opp i båten gjennom skrogventilen, gjennom filteret, gjennom impelleren.
I tillegg til dette fant jeg også et impellerblad fra en tidligere impeller, da jeg skiftet denne for første gang var denne hel, men dårlig. Men alle bladene satt på… Så det bladet jeg fant begynner nok å bli ganske gammelt.
varmevekser-glykol-bytte-4

Her ser du skjellene og slammet som har bygget seg opp over tid på varmeveksleren.

varmevekser-glykol-bytte-5

Da jeg skulle dytte hele varmeveksleren igjennom, stoppet denne opp i trappa(?!)
Og det betyr at den er like lett å få ut som når jeg skal skifte impeller, man må demontere nederste plate for trappen for å komme til.

varmevekser-glykol-bytte-6
Lengre kommer ikke varmeveksleren…

3. skritt for rens av varmeveksler

Rens varmeveksleren for hånd. Da jeg fikk varmeveksleren ut vasket jeg den lett med en klut, og brukte en elektro kabel av type PN 2,5mm2 kabel for å stake opp hullene igjen. De var ikke spesielt dårlige, men når jeg først har tatt ut denne skal det gjøres skikkelig.
varmevekser-glykol-bytte-7

4. skritt for rens av varmeveksler

Etterpå at jeg ikke klare å skylle ut mer drit i rørene eller på selve sylinderen la jeg hele ned i et bad av systemrens.
Som rensemiddel for rens av varmeveksler kjøpte jeg denne på West System, Alnabru. Etter noen timer så begynte det å skje ting!
varmevekser-glykol-bytte-8
Mye av gromset løsner! Husker ikke helt hvor lenge den lå nede i dette badet, men var minst 24 timer.
varmevekser-glykol-bytte-9

5. skritt for rens av varmeveksler

Den ny-overhalte varmeveksleren, se så fin! Da er det bare å montere alt tilbake i motsatt rekkefølge.

varmevekser-glykol-bytte-10

Oppsummering for rens av varmeveksler

  • Forskjellen er enorm! Hele jobben brukte jeg sikkert en uke på, da jeg måtte bestilte ny gummihette.
    Største problemet med denne jobben var å få på gummihettene riktig, det er ganske lite område som man kan jobbe på. Og det er ganske viktig at klemmene for gummihettene kommer akkurat på den plassen de skal. At de ikke kommer å klemmer på selve rørene.
  • Så sett av en 4 timer med en god pause i, så fikser du dette! Husk systemrens eller tilsvarende for rens av varmeveksler.
  • Noen bruker syrebad, men jeg har kun båten som arbeidsplass og ikke interessert i å ha dette liggende å flyte i båten, så viktig er det ikke. 
  • Samtidig med denne jobben med rens av varmeveksler bør du også skifte glykol-væsken for varmeveksleren

Den eneste måte jeg kan sjekk om dette fungerer bedre enn før er ved temp måling på motoren evt. eksostemp, dette har jeg ikke ennå montert, og jeg syns jeg hadde en bra kjøling på motoren før dette. Jeg ska montere en temp.føler med digital visning senere, med high temp alarm, som skal slå ut litt før den originale temp alarmen til VP.

varmevekser-glykol-bytte-4
Før rens av varmeveksler
varmevekser-glykol-bytte-10
Se! Er det ikke magisk?

Les også andre populære nyttige artikler:
Glykolskift
Slik skifter du olje selv på motoren
Montering av SolcellePanel ombord
Skifte impeller i båten
Skife giroljen på seildrevet
Motorrom-isolering

 

Har du spørsmål eller kommentarer til dette eller har du noe smart å tilføye jeg har ikke har med?
Gi oss en kommentar i feltet under med en gang.

Det setter vi veldig pris på 🙂

Legg igjen en kommentar: