Dette er vår sjekk-liste for frostsikring av båten.

  • Kjør igjennom frostvæske i motoren, slik at den ikke kan fryse og evt. sprekke iløpet av vinteren, mer om vinterklar motor her
  • Dusjavløpet, skru av filteret som sitter før pumpa. Da renner det en god kopp med ferskvann tilbake i bunn av båten. Som ikke blir liggende i slangen og fryser/sprekker rørene
  • Før det blir kaldt ute er det greit å ha en luftavfukter som tar bort fuktigheten og mye av “båt-lukten” ombord.
  • Bruk frostvæske til å fylle på sjøvannsventilene. Alle skrogventilene våre skal være stengt helt gjennom hele vinteren.
    Disse ventilene har vi;
  1. Sjøvannventilen for motoren
  2. Saltvannspumpen i byssa. Koble av slangen, blås luft ned så boblene kommer opp på siden av båten, steng ventilen mens du gjør dette. Sånn får du en ventil uten vann. Er vi litt i tvil så fyller vi på med litt frostvæske i røret ned på ventilen for ekstra sikkerhet. Vi “tørr-pumper” saltvannspumpa slik av vi er sikre på at alt vannet som er inne i pumpen forsvinner ut.
  3. Sjøvannsinntaket på WC må også skrus av og blåses igjennom, og gjerne med litt frostvæske i røret. Etter det monterer jeg på slangen igjen på toalettet. Det er viktig at slangeklemmene sitter godt, slik at når våren kommer er det bare å åpne skrogventilen.
  • Vannpumpe-filteret ett kan bli stående med ferskvann, pass på å blåse godt igjennom hvis du ikke demonterer filteret slik at det dreneres. Vi burde gjøre dette, men gjør det ikke og det har gått fint…
  • Toalettet vårt har også en drenering på siden, slik at vi får ut vannet som ligger igjen i skålen. Etter at den er tømt stenger vi den igjen og heller på litt solsikkeolje. Vi har prøvd med frostvæske/rødsprit, men det lekker/ødelegger pakningene våre.
  • Selve toalettslangen inn på septikk-tanken gjør vi ingenting med. Den burde kanskje vært drenert den også men det er en møkkete jobb som vi kvier oss for å gjøre. Og det har gått bra hittil…
  • Ta hjem sofaputene og alle madrassene. Disse trives tørt og varmt

Vi tømmer begge ferskvanntankene helt, og lar trykkpumpa gå litt ekstra for å få ut mest mulig fra tankene. Etter det har vi en dreneringslange som går fra VVB som vi åpner opp og tar trykket gå helt ut. For å få til dette må alle kraner stå åpne, og dusjen ute akter skrues helt av. Det er ca. 10-15 liter vann som da renner ut fra slangene. Slik sørger vi for at det ikke står vann i noen av slangene i båten, og dermed ingenting som kan fryse.

For at vannet skal renne helt ut, så punktet for tappingen være laveste punkt. Dvs. at jeg må presse en 1 liters flaske ned i motorrommet for å klare å tømme ut hele røropplegget for ferskvann

Legg igjen en kommentar: