Dette trenger du for å gjøre din innenbordsmotor klar for vinter og frost.

  • 2 x Bøtte med ferskvann fra hageslange
  • Frostvæske (gjerne konsentrert) 3kg til 119Kr
  • 2 personer, en til å styre motoren, med å gi gass, og stoppe motoren i tide. En annen person til å holde slangen i bøtta og gå over til glykol-bøtta når det er tid for det
  • Skralle med 4mm/6mm for slangeklemme ut fra sjøvannsfilteret

Motoren har ikke godt av å stå med saltvann i rørene, eller i noen av delene ombord i løpet av vinteren. Det er viktig å få spylt igjennom godt med ferskvann, og hvis båten blir liggende utsatt for minusgrader må samtlige vann-holdige deler ha glykol+vann for å forhindre frostskader.

Slik gjør du båtmotoren klar for vinteren.

x1

 

Steng ventilen inn for sjøvann først (nr1) !

Koble av slangen som går ut av sjøvannsfilteret.
Sett denne slangen ned i en bøtte/pøs med ferskvann. Start opp motoren og start samtidig vannet fra brygga/hageslangen. Få opp turtallet på motoren (fortøy gjerne båten slik at du kan sette båten i gir med litt gass slik at motoren får jobbe skikkelig og dermed bli ordentlig varm. Prøv å holde nivået på vannet i bøtta/pøsen høyt, og unngå at det blir for lite vann…
La dette stå og så en stund (vi kjører motoren slik i 5 minutter) , motoren må bli varm slik at den også åpner opp termostaten internt i motoren.

1
Dette er slangen vi kobler av fra sjøvannsfilteret
2
Motoren/impelleren trekker inn vannet fra bøtta, mens vi fyller på hele tiden med nytt vann fra brygga

Etter at motoren hadde gått lenge, fyll på frostvæske og destilert vann 60/40 på til sammen ca. 7 liter i en ny bøtte/pøs. Husk at frost-egenskapene ikke blir bedre jo mer konsentrat av frostvæske man tilfører, les godt på flaska. Stopp motoren når bøtta er nesten tom for frostvæske og destillert vann.
Pass på at du ikke suger opp alt før du rekker å stanse motoren igjen, eller må du lese “båtmotoren klar for vinteren” på nytt igjen 🙂

3
Glykolbøtta står klar til bruk, etter at vi har kjørt motoren i 5 minutter, stenger vi vannet fra brygga og tømmer nesten “ferskvannsbøtta og legger motorslangen i glykolbøtta. Når bøtta nesten er tom så roper vi til hverandre at motoren må stoppes.

 

Nå ligger det frostvæske i impelleren, varmeveksleren og oppsamlingstanken sammen med eksosen.
Det skal nå en del kuldegrader til før det fryser eller korrisjonen starter. Fyll gjerne på litt av blandingen i inntaksrøret, slik at skrogventilen her ikke fryser. Nå er båtmotoren klar for vinteren.

Se en liten video av hvordan vi selv gjør dette i vår båt.

 

Ser du hvor lyst og fint det er i motorrommet? Sjekk https://www.breddegrad.no/servicelys/

Legg igjen en kommentar: