Impeller på Volvo Penta MD2030

Skifte av impeller, skifte av leverandør.

Dette gjelder nå Volvo Pentas egne impeller til min MD2030-D. Hvert år jeg har skiftet denne har de alltid vært dårlige, ikke full krise men nok til å de sikkert ikke hadde holdt en sesong til.
Jeg har lest mye godt om Biltemas impeller, blant annet fra seilbaaten.com er jeg nå overbevist om at det er et bedre valg. Les hans gode artikkel her.

impeller-volvo-penta-md2030 (1)

Dette er synet jeg ser da jeg fikk av lokket til sjøvannspumpa. Jeg så med en gang at det ene bladet er på vei av. Men det som ikke kommer så godt med på bildet her er at samtlige av bladene er dårlige. Da jeg bøyde på bladene var det sprekker innerst, på hvert eneste blad. Det virker som det er en dårlig batch av gummi som er blitt brukt. Det kan vel nesten ikke gå så mye dårligere i løpet av en sesong?
impeller-volvo-penta-md2030 (2)

impeller-volvo-penta-md2030 (3)
I biltemas sett følger det med 2 forskjellige pakninger. Legg de på lokket så ser du fort hvem som er din.
impeller-volvo-penta-md2030 (4)
Litt forsiktig sandpapir på innsiden av lokket for å få bort restene av forrige pakningpapir.
impeller-volvo-penta-md2030 (5)
Blank og fin
impeller-volvo-penta-md2030 (6)
Det negative med Biltema sin impeller er at skruen som skal sitte i midten ikke er skudd inn. Slik at du selv må skru denne inn, noe som i mitt tilfelle var en to manns jobb for å prøve å spare gummien på impeller en, kanskje en liten teip runde på vannpumpetangen gjør det litt mer skånsomt.
impeller-volvo-penta-md2030 (7)

impeller-volvo-penta-md2030 (8)
Jeg har ikke funnet noe erstatting for Volvo Pentas «Impeller lubricant», mitt vanlige marine-fett nevner ikke gummi som bruksområde. Kanskje du har et forslag til meg? Vanlig marine-fett kan tære på gummien.

impeller-volvo-penta-md2030 (9)

impeller-volvo-penta-md2030 (10)
Ferdig og klar for nye runder

Jeg syns å bytte impeller i båten min egentlig ikke er en lett jobb. Luka under trappen må demonteres med 6 lange skuer for å komme til skikkelig og det er også flere små deler og alt må sitte nøyaktig og papirpakningen kan lekke om det er noe som ikke stemmer.
Det finnes to løsninger på impeller-jobben der ute. Den ene er billig og hjelper til ved bruk av vinge muttere istedet for de små små skruene. Sjekk artikkelen her:
Den andre er Speed Seal, som har skjønt problemet med impeller-maset og kommer opp med en genial løsning. Skruene er store så du strammer til med hånden. Papirpakningen er byttet ut med en skikkelig O-ring, og ved bytte trenger du ikke ta lokket helt av, kun skyve det til siden. Hvis motoren løper tørt, skal den ikke svi av impeller en men ved hjelp av en skive som ligger inne i impeller-huset klare flere minutters kjøring uten vanntilførsel.
Kundebehandlingen har de ikke helt på stell ennå, jeg prøvde å kjøpe dette settet til min båt, men de klarte ikke å gjennomføre salget. Tilbake satt jeg i Norge uten å ha betalt og uten å fått varer. Enten så går det unna i impeller-bransjen eller så mangler de en skikkelig løsnings-orientert selger. Men det er åååår siden, så det er kanskje bedre idag, eller konkurs?

Sjekk dem her på Speed seal.com