chalons en champagne

Gå direkte til avsnittene

Utstyret du bør ha før kanalveien
Sikkerheten i kanalene
På vei mot slusene
Fortøyning i slusene
Ut av slusene
Kanalveien til middelhavet gjennom Tyskland
Kanalveien til middelhavet gjennom Nederland
Kanalveien til middelhavet gjennom Belgia
Kanalveien til middelhavet gjennom Frankrike
Våre egne reisebrev på kanalene
Våre gode råd før du planlegger kanalturen
Les hele artikkelen om mast og kostnader, praksis og erfaringer her.
Les om de faktiske kostnadene for å seile båten ned til middehavet på kanalene

Generelt om slusing og seiling på kanalveien til middelhavet.

Vår ferd startet i Oslo, hvor vi seilte sørover med noen stopp på svenskekysten og inn mot København, ned mot Travermunde i Tyskland og så inn i Lubeck. Denne artikkelen beskriver kanalveien til middelhavet fra Lubeck helt nord i Tyskland, innom Nederland og Belgia, før vi seilte ut i Port Napoleon i Frankrike ved Marseille.
Denne turen tok oss ca. 250 motortimer og 3 måneder, og vi tok oss god tid. Vi har hørt rykter om at det skal gå på 4-6 uker, men det betyr lange dager motorseiling, så det var ikke noe for oss. Det er jo også ganske mye morro på veien, og det er synd å bare ekspress-seile forbi alt dette. Vi har tatt oss fri for å ha og bruke tid, ikke spare tid. For denne turen måtte vi ta ned masten for å klare å komme under de mange broer, de laveste var på 3,5 meter høyde! Flere båter seiler med masten liggende horisontalt på båten, billig og greit. Vi valgte luksusutgaven, som betyr at vi sendte masten som spesialtransport ned til Port Napoleon. Det er noe vi ikke angret på. Vi møtte båter som hadde bøyd masta i slusene…

Utstyret du bør ha før kanalveien starter

  • 2x båtshake
  • 2x kniver (fest en i baugen og en i hekken, smør knivene inn med marinefett så ruster de ikke.)
  • lange tau (4 x 20 meter 8mm Ø, du vil ikke ha for tykt tau. Det er vanskeligere å kaste opp på pullerter)
  • kulefender
  • skjøtetrommel (se artikkel om landstrøm på kanalene)
  • fendere på begge sider (2x 4 fendere)
  • håndholdt vhf i cockpit
  • vanntett nettbrett med sjøkart for kanalene
  • sammenleggbare sykler, det kan være langt til nærmeste matbutikk
  • boken kanalveien til middelhavet av Per Hotvedt
  • boken inland waterways of france fra Imray
  • Noe gloser muntlig tysk og fransk for å få kontakt med sluseoperatører og med havnekontorene.
  • Dieselkanner er ikke nødvendig, fyll på alle steder du har mulighet å fylle opp tanken. Det er egne dieselkart i boken fra Imray og Per Hotvedt, det laveste vi hadde av diesel var 1/4 tank som var på ca. 150 liter totalt, motoren var en Volvo Penta 2030D 29HK.
  • Planker til beskyttelse av fenderne og bedre beskyttelse mot store kaier. Mange brukte disse, men vi brukte aldri våre 2 planker.
  • Vannslange på 20 meter og koblinger+vannkrankobling 3/4″ og 1/2″ størrelse (det er vanlig å ha sin egen vannslange, med koblinger imotsettning til Norge.)
  • Wifi-forsterker, det ER langt til havnekontoret som har wifi-senderen stående i skranken, men det bør nevnes at selv om vi hadde en sånn forsterker fikk vi ikke alltid inn signal/båndbredde.
  • GPS på mobilen med nedlastet kart for offline-bruk (eks. appene HERE eller SYGIC som er gratis)

Navigere på kanalveien til middelhavet

Å ferdes på kanelveien til middelhavet kreves litt navigasjonshjelpemiddel. Vår kartplotter Raymarine C80, med kart for nord-Europa og en annen kartbrikke for middelhavet, har lite å stille opp med på kanalene. Raymarine hadde nok ikke kanalveien i tankene da de skulle sette begrensninger på kartene sine, og vi brukes kun kartplotteren C80 for å se på AIS, dybden og farten.

kanalveien til middelhavet slusing
Sjøkartet på vår Raymarine C80 viste ikke noe særlig detaljer på vår ferd sørover.
kanalveien til middelhavet slusing
Navionics appen Europa på vårt nettbrett fungerte kjempebra.

Slik så det ut på vårt nettbrett Sony X (vanntett versjon) med appen Navionics Europa. Så ett  nettbrett med ferdig nedlastet kart gjør livet litt lettere i kanalene. Og ikke minst planleggingen av etappene. Husk at planleggingen av etappene gjøres etter antall sluser og ikke kilometer noen steder!

kanalveien til middelhavet
Dette var en tunnel som vi skulle igjennom, på vår seilas sørover var det flere tunneler.

Til Toppen

Sikkerhet i kanalene til middelhavet

Tyveri og innbrudd er noe vi ikke ønsker velkommen ombord i vår båt. Havnene og liggeplassene ligger ofte åpne og er tilgjengelige for almenheten, med de positive og negative sider det gir. En regel vi har brukt er at hvis det er en stor by, så skal vi inn i en skikkelig havn, med lås og barrierer som hindrer mannen i gata å komme ombord. I mindre byer, pleide vi bare å låse ned båten, slik at man ikke kom inn, samt at syklene var låste ute på dekk. I de minste byene og liggeplassene lot vi alt stå åpent. Erfaringen vår tilsier at det er i de små byene og landsbyene sikkerheten er på topp, folk bryr seg om hverandre, og ting får være i fred. Vi hadde ingen problemer med sikkerheten verken mot oss eller båten på vår ferd sørover.

Til Toppen

På vei mot slusene

Du blir pent nødt til å kalle opp operatørene når du ankommer slusen (er du flink kaller du de opp 5-10 minutter før du ankommer, så kan det bli en effektiv sluse). Prosedyren vår var på VHF-båndet på enten tysk, engelsk eller fransk;
“Sluse Ultzen, dette er X seilende fra Nord”
-Hei X, svarer Sluse Ultzen
“Vi ønsker å sluses nedover/oppover”
-Den er god, vi gjør slusen klar, 10 minutter
“Takk, vi venter på grønt lys.”

lyssignaler kanalveien til middelhavet

Når du kommer til slusen vil du se lyssignalene.
Kort betyr de;

  • Rødt = slusen er opptatt
  • Rødt og grønt = slusen gjøres klar for deg/fartøy på din side av slusen
  • Grønt = slusen er åpen
sluser kanalveien-til-middelhavet-med-båt (4)
Her ser du de grønne lysene som viser at det er OK å gå inn i slusen.

Husk at all nyttetrafikk har ekstremt forkjørsrett, og førsterett på slusene. Vi lå nesten klar ved en sluse, da ett elvecruise-båt kalte opp operatørene og da at de ville nå slusen om 30 minutter. Og vips så fikk ikke vi gå inn, men måtte pent vente til denne båten hadde kommet inn og blitt sluset nedover. Faren var da at det kunne komme andre båter som var viktigere enn oss igjen, og da vente enda lengre. Det meste vi ventet var 3 timer, med da hadde vi fått beskjed om å vente 3 timer så da la vi oss til en ventebrygge. Det kjedeligste opplevde vi var da vi hele tiden fikk beskjed om å vente nye 10 minutter i 50 minutter. Men selv om du kommer til en sluse med grønt lys, er det ikke sikkert det grønne lyset er ment for deg, men for en større båt som kan være 5-10 minutter unna. Så hvis du går inn, og ikke hører noe på VHFèn (vi pleide å spørre om det grønne lyses var for oss) så bør du legge deg ganske langt frem i slusen. Vi opplevde at etter vi hadde fortøyd i slusen så kom det inn ett enormt stort lasteskip aktenfra, noen minutter etter av vi hadde lagt til. Resultatet ble at vi slapp all fortøyning og flyttet oss helt frem i slusen. Og da tankbåten hadde lagt seg til, lå den midt i slusen og vi hadde kanskje 10 meter klaring mot denne. Da vi skulle ut, var det full gass som skal til, for tankbåten kommer ganske fort rett etter og bryr seg lite om oss og mye om sin styrefart. Vi gav nesten full gass ut av slusen og la oss godt til styrbord slik at de fint kan gå midt i kanalen og forbi oss.

Vi fikk vite at fritidsbåter ikke skal legge seg ved siden av store båter, helst kun bak dem, og det er fordi når dem går ut skal dem ligge mitt i slusen for å klare styre hele den lange skuten sin ut og pga at dem lager strøm og uroligheter i vannet. Så konklusjonen er at de store båtene bestemmer, og du kommer etter og tar den plassen du får beskjed om å ta. Disse lasteskipene er også ganske brede, at i flere av slusene var vi i tvil om de klare å komme seg inn uten å presse og mose båten vår som lå til den ene siden.

Til Toppen

Slik fortøyer du i slusene

Det finnes både faste og flytende pullerter. De flytende er fortøyningsfester som sklir opp og ned sammen med vannnivået i slusen. Dette er de beste festemulighetene, og gjør slusingen både oppover og nedover til en lek. Grunnen er at du slipper stresset med å skifte pullert etterhvert som vannet stiger eller synker.

sluser kanalveien til middelhavet slusing
De faste pullertene kan gi mer mas og stress. Her må du skifte feste etterhvert som du sluses opp eller ned. Men så lenge det ikke er for mye strøm i slusen går det greit.
sluse kanalveien-til-middelhavet-med-båt (6)
Det kan være langt mellom pullertene og festene i slusene, slusene er laget for de store fartøyene.

Dette gjør det da lurt å kun bruke et feste/pullert i slusen, og strekke dette fremover og bakover (som 2 spring). Slik at festet på land (pullerten) er ca. midt på båten. Springene holder båten på plass. Det er da enkelt å stå med en båtshake foran og bak å dytte ifra så avstanden til kanten er lik hele tiden. Utgangpunktet er å holde festepunktet på land midt på båten, men vi hadde dager hvor vi hadde skikkelig vind inn aktenfra/bakfra slik at hvis vi hadde ligget slik hadde hekken blåst ut fra veggen. Løsningen ble da å ha festepunktet på land helt akter, nesten som et lite spring slik at hele båten da ble smurt til brygga av den sterke vinden. Annen utfordring var da det var mye strøm i slusen, slik at festepunktet måtte være langt fremme og fungere som forre spring.

Festepunktene i slusene kan være noe griseri. Fullt av slim og annet grums. Regn med at fenderne og tauene du bruker kommer til å bli ganske skitne, og det kan være lurt å ikke dra disse rundt på dekket. En danske vi møtte hadde eget sluse-tøy som han brukte i slusene, og var aldri i slusene de dagene det regnet. Vi forsto hva han mente da vi var ute en regnfull og vindfull dag…

sluse kanalveien til middelhavet slusing

Oppstår det strøm i slusen kan det bli en utfordring å skifte festepunktet på land. Vi opplevde en båt som mistet det ene festet i baugen. Resultatet ble at båten svingte ut, sleit tauet av på det aktre brestet, flaks i uflaks hadde båten motoren igang og klarte kjapt å bytte plass til den andre siden i slusen.

Her ser du feste oppover i slusen, det gjelder å bytte feste når båten ligger noenlunde stille.
En pullert blir 2 spring.

sluse kanalveien til middelhavet slusing
Her holdes springet forover stramt, og bruk av båtshake for å holde baugen klar av siden.

sluse kanalveien-til-middelhavet-med-båt

sluser stress
Her er vi ferdig sluset opp, og vannet er helt oppe slik at våre fendre ikke klarer å gjøre jobben sin.

I mye vind kan dette bli ganske vanskelig å holde båten unna brygga, så vi prøvde å ligge stille i havn de dagene det blåste over 7-10 m/s.

Det er mye rart som dukker opp på kanalveien til middelhavet. En del døde dyr og denne levende fisken.

Til Toppen

Ut av slusene

I de største slusene er det store porter som løftes opp og ned. Det meste av vannet renner at de når de går opp, men det er en god del som kommer som en dusj på båten, og det er ingen vei utenom. Pass på å lokk vinduet til kartbordet,  gjem bort andre gjenstander som ikke er så glad i litt vann.
Se vår video under noen av dem;

Til Toppen

Kanalveien til middelhavet gjennom Tyskland

Det er ikke mye som skjer langs kanalveiene her, det meste er bygget i senere tid, så det betyr lange effektive rette strekninger. Som da både har sine positive og negative sider.

Siden det er langt mellom byene, og de fleste havnene vi var på ligger ett godt stykke fra sentrum eller byene vi ville besøke hadde vi kjøpt inn sammenleggbare sykler for å komme oss rundt og kjøpe inn vann og mat. Dette fungerte fint. Dette kan du lese mer om her

Det foregår også en del utbygging av kanalveiene, med enveiskjøring over lange strekk, så AIS er ganske greit å bruke for å se om du rekker å kjøre igjennom arbeidsområdet før en ny tankbåt kommer. Jeg er litt usikker på hva som hadde skjedd hvis vi hadde møtt en båt på enveis-langstrekket. Det er ikke så bredt, og arbeiderne som jobber her forlanger bølgefritt arbeidsmiljø, det var flere steder hvor vi lå fortøyd ved arbeidsplassene og så på at det kom kjeft i store tyske ord mot motorbåter som kom bittelitt over 3-4 knop forbi med sine halvplanede skrog.

Grunnen til at det forbudt med bølger at de holder på å bygge ut bredden på kanalene, og har kun en liten vegg mot kanalen som ligger 20 cm over vannnivået. Så hvis en stor bølge bryter ned denne veggen av jord så fylles den nye sidekanalen fort. I Tyskland er kanalveiene ment for de store båtene, fritidsbåter som oss er bare i veien og de fleste kommersielle båter og slusepersonell nedprioriterer fritidsbåtene. Hele strekket fra Lubeck til Emmerich hadde fine dybder.Dybdene er på minimum 1,8 meter.Samtlige bruer er høye. Alle slusene er gratis og lange åpningstider (på de store hvor lekterne går).De fleste sluser må du kalle opp slusevakta, og de snakker kun tysk. Du burde lære deg frasene til å kalle opp sluseoperatørene på tysk. Det er ikke lov å legge seg ved siden av de store lekterne i slusene, de trenger plassen når de skal manøvrere seg ut igjen etterpå.

sluser kanalveien til middelhavet med båt (5)

Båtheisen på 38 meter i Scharnebeck, som ligger utenfor Hamburg i Tyskland. Istedet for en god del sluser, er dette ingeniørkunststykket løst med en heis for båter. Du legger deg enkelt til inne i heisen, så samme måte som vanlige sluser, kun at du gjør fast faste fortøyninger med spring. I heisen er det plass til ca. 20 båter av normal fritids-størrelse. Hele turen tar 1 minutt, ganske effektivt! Dette er også områdets turistattraksjon, så regn med en god del turister som skal se på mens heisen går. Turistene står på en egen platå inntil heisen, og får med seg halve turen fra bunn til omtrent midten.

Havner og liggeplass

I Tyskland er det to muligheter til overnattning, havner eller liggeplasser. Selv om kanalene hadde bra dybder så var det ikke alltid slik i havnene. Dybdene i havnene var ofte grunne, ned mot 1,5 meter, så det var flere vi måtte stå over eller pløye oss igjennom mudderet og inntil bryggene. Noen steder er det satt opp skilt ved innseilingen om hvilken dybde som er i havnen men ikke alle. Men når du kom inn i havnene, var det som regel helt ok standard på havnene med det meste av fasiliteter som vann, strøm, do og dusj, vaskemaskin og Wi-Fi. Vi brukte  minst like mange liggeplasser som havner gjennom Tyskland. Liggeplasser tilbyr som regel ikke stort mer en å kaste søppel men tilgjengelig er de gratis, og du har større sjanse for å få ligge alene. Liggeplass er ofte et langt strekke, angitt med skilt, langs kanalen som du legger deg til for natten. Liggeplassene langs kanalene i Tyskland er merket med skilt

  • NUR FUR KLEINFAHRZEUGE – Kun for fritidsbåter, her kan du ligge
  • AUSGENOMMEN KLEINFAHRZEUGE – Alt utenom fritidsbåter, her kan du ikke ligge

Hvis området du tror du kan ligge på virker litt for godt og langt, så er det nok det. Tankbåtene seiler til slusene stenger og legger seg til da første sted før neste sluse, i mørket. Og da er det ikke noe særlig å måtte flytte båten, i mørket.

Spesielle problemer med innseiling til havnene.

På kanalene, og i dette tilfellet på Mittenkanalen i Tyskland, gikk vi inn i  havnen
Mindener Yacht-Club.Dette er er endelig god dyp havn for seilbåter med over 2 meter dybde.
Inngangen til disse kanalhavnene er ganske små, og strømmen i havnen kan bli ganske sterk ved inngangen.
mindener yacht club
Vi gikk inn samtidig som da en stor lekter på ca. 80 meter gikk forbi, og da denne gikk forbi, ble det ett voldsomt sug ut av havnen, og det er ganske mange liter vann som skal gjennom den trange åpningen for havna. Etter at lekteren har kjørt forbi og suget er borte, strømmet vannet tilbake inn i havnen. Og gjør det like strømt i havnen igjen, og det virker som om det kommer for mye vann inn, for etter at strømmen av vann inn i havnen er ferdig, er det igjen en del vann som skal ut igjen. Dette gikk vi inn i, og første utfordring var at vi måtte opp på ganske høyt turtall for å ikke skli langs inngangen da vi kom inn, da vi ble sugd mot sideveggene.Havnen er litt trang, og da jeg hadde funnet meg en plass, kom strømmen den andre veien og båten tar fint en turn på 180 grader. Strøm i havn er ok, så lenge den er konstant og lik retning. Da er det lettere å ta til høyde for strømmen i vannet. Så trikset for en perfekt puls i disse havnene er å vente med å gå inn til lekteren(e) har passert og den normale vannstanden i havnen er tilbake. I disse kanalhavnene med store lektere som seiler ofte forbi, så blir fortøyning viktig, særlig med spring begge veier. Det må ha sett ut som om vi hadde leid båten rett på utsiden av den havna, for som den båten danset frem og tilbake, med høyt turtall både forover og akterover. Og alt det for å legge til å en vindstille havn midt i Tyskland. Men man lærer vel så lenge man gidder å holde på:)

mindener yacht club

Se noen videoer jeg tok etterpå da det kom en lekter på 80 meter forbi.

Hjemmesiden til havnen har noen fine oversiktsbilder som viser innløpet til havnen her;
http://www.mindener-yacht-club.de/

Lektere (store lange kanalbåter), det har vi en kort video på her;

Vi har også en artikkel om seiling på Rhinen, den ser du her.
Til Toppen

Våre gode råd før du planlegger kanalturen

  • Ha en skikkelig motor som du stoler på, og som klarer å gå hardt 8-10 timer om dagen. Motoren skal gå mye. Utrolig mye. Vurdere om du skal lydisolere på forhånd, noe vi gjorde og dette hjalp endel på lyden ombord. Se prosjektet her. Regn med å skifte olje underveis, vi byttet etter første 100 timer og igjen da vi kom ut av kanalene ved middelhavet. Ha med lik olje. Oljen skifter du selv underveis. Hvis du ikke er sikker på hvordan se her, så skifter du dette selv FØR avreise så kan du det. Det er viktig at du gjør det riktig når du er i kanalene, slik at du får motoren i gang igjen etter oljeskiftet. En motor uten vannfilter på sjøvannsinntaket har ingenting kanalveien til middelhavet å gjøre!

 

  • Klargjør motoren skikkelig. Egentlig så er disse sidene verdt å ta en titt på. Det er mye å hente der, og vi kan nevne at vi ikke hadde noen problemer med motoren på vår ferd på kanalveien til middelhavet. Egentlig så har vi aldri hatt motorproblemer, preventivt vedlikehold er kanskje grunnen 🙂 Det viktige er at du kjenner motoren, så hvis det skjer noe så har du et godt grunnlag for å klare å løse problemet.

 

  • Kjøp alt av utstyr i Norge, Seatronic/Maritim/Biltema/Clas Ohlson er bedre og billigere. Vårt inntrykk av båtprodukter var at det enten var billig skvip eller merkevarer til priser høyere enn i Norge. Det er også vanskelig å oppdrive tilsvarende butikker som  Biltema/Clas Ohlson på kanalveien til middelhavet. Vi brukte en god stund på å finne endekobling til hageslangen, så lang tid at vi fikk besøkene fra Norge til å dra innom butikkene i Norge, istedet for at vi skulle gå rundt å oppdrive spesialbutikkene, som skulle være billige og samtidig fra relativt bra kvalitet. Så det er sagt, ting er billigst og best i Norge.

 

  • Vi anbefaler absolutt ingen seilbåt som er dypere enn 1,8 meter å ta kanalveien til middelhavet. Har du en kjøl vil denne slepe seg igjennom gjengrodde partier, har du to kjøler så skal begge disse slepe seg igjennom bunnen noen steder… I praksis så kan det være grunnere enn oppgitt. Noen steder slet vi med å komme oss videre (vi er 1,65 meter uten last), og noen havner er ikke dype nok, kun 1,2 meter! Vi møtte flere som hadde snudd etter å gitt opp å komme seg ned til middelhavet, en båt var en stor flott seilbåt med dybde på 2,2 meter og en annen på 2,5 meter. De hadde hatt så store problemer at de måtte taues oppover kanalene igjen, lettere irriterte, siden de hadde brukt fjorårets sommer på å prøve å få båten ned, og denne sommeren på å få båten opp igjen til Norge/Sverige.

 

  • Prøv å la alt utstyret du har på båten være innenfor ytterkantene på selve båten. Det vi prøver å si er at hvis du kommer inntil en høy vegg og fenderen tar støyten, bør det ikke være en antenne eller lyskaster som stikker på utsiden av dette. Dette lærte vi i noen av de første store slusene, det har aldri vært noen sak under vanlig seiling, men straks den høye sluseveggen sammen med strømmen i vannet så bøyes det meste som ikke er av fendergummi ytterst!

 

  • Prøv å planlegge med kortere etapper per dag. Det kan være slitsomt å seile 10 timer hver dag på kanalene. Det må stå noen konstant ved roret og nesten ingen kanaler er rette så man må følge med hele tiden. Fra en seilers syn så kan det være slitsomt å høre motoren gå konstant, det positive er at det er nok strøm ombord til 2-3 pcer, tv og lading (via en inverter 230v) av alt tenkelig utstyr så man trenger ikke strøm i havnene når man kommer frem.

 

Til Toppen

Dette er våre egne reisebrev fra vår ferd på kanalveien til middelhavet

Kanalveien starter
Avmasting av seilbåten
Kanalveien gjennom Tyskland
På Rhinen
Kanalveien gjennom Nederland
Kanalveien gjennom Belgia
Kanalveien gjennom Frankrike
Gjennom Champagne-regionen

 

Kanalveien til middelhavet gjennom Nederland

Kanalene til middelhavet gjennom Nederland er enkle og fine. Du har både bra dybde og høyde opp til bruene. På grensen Tyskland – Nederland må man kjøpe en bok for å ferdes på kanalene gjennom Nederland. Denne kan kjøpes på forkant også hvis man vil, sjekk finn.no, det er sikkert noen som selger den der. Boken handler om reglene for å ferdes på kanalene og den må være ombord i båten ved kontroll selv om boken er kun på nederlandsk og ganske uforståelig for oss. Nederland var flinke til å skilte, så det var lite tvil om hvilken kanal du skulle videre på. Men vi syns det mister litt av sjarmen med disse motorveiskiltene.

kanalveien til middelhavet roermond

På vår ferd gjennom Nederland var det få sluser, 9 sluser totalt, hvor 2 av de sto åpne så vi bare kunne seile igjennom. Kanskje det letteste landet å seile på. Se en video fra en av slusene vi tok. Her var det en del båter som kom før oss inn, og man har plutselig ikke luksusen av å velge plass.

Her legger vi oss ved siden av en litt stor lekter, men alternativet var å måtte vente på utsiden av slusen og vente, og den var ikke så stor lekter 🙂

kanalveien til middelhavet ankerplass mook

Også Nederland hadde flere muligheter til overnattning. havnene var fine og kunne tilby fasiliteter som vann, strøm, do, dusjer, noen også vaskemaskiner. I mange havner trenger du egen vannslange til å fylle vann i båten men dette varierte mye fra sted til sted. Havnene lå sentralt til der du kunne få tilgang til butikker, turistattraksjoner og også gode tog eller buss forbindelser til større steder som Amsterdam. Fint til å ta imot besøk eller å være turist.

kanalveien-middelhavet-nijmegen (3)
Havnene er dimensjonert for store vannstander, se pålene i vannet.

I Nederland var det flere store innsjøer, og dybdene var på 8-10 meter. Da var det ganske fint å kaste ankeret. Mot kvelden så var det ganske få båter igjen, om noen. Her ligger vi alene i hele bukta. Fantastisk. Klart vann, så det blir også mye bading.

kanalveien til middelhavet ankerplass mook
Til anker, kun noen ivrige fiskere som sover i telt langs vannet, og oss.
kanalveien til middelhavet roermond
Frittgående kuer med tilgang på ferskvann.

Til Toppen

Kanalveien til middelhavet gjennom Belgia

I Belgia trenger du en godkjenning for å benytte kanalnettet. Dette er gratis på denne strekningen vi skulle. I boken «Kanalveien til middelhavet» nevner de denne innsjekkingen i slusen «sluizen Lanaye» som noe forferdelig vanskelig, så vi hadde forberedt oss godt på ulike sitiuasjoner som kunne oppstå. Dette gikk helt fint, det er bygget en ny topp moderne sluse, så denne problemslusen er historie. Da vi var helt ferdig med å sluse oss oppover, gikk vi opp i slusetårnet der det satt det personell som kunne engelsk og skulle ha papirene på båten og informasjon om hvor vi skulle og hvor lenge vi sannsynligvis kom til å være på Belgias kanalnettverk. Enkel sak, og så var man på vei på kanalveien til middelhavet gjennom Belgia!

Belgia var nok det landet med denne finesete omgivelsene i kanalene. Det hang dramatiske klipper utover kanalen, høye fjellskråninger, grønt og vakkert. Også her hadde vi gode dybder og god klaring til bruer.

kanalveien til middelhavet namurLeffe House?

kanalveien til middelhavet namur

Dinant, kanskje Belgias peneste by. Gjestehavnen ligger midt i byen. I Belgia var ingen liggeplasser, så det er kun mulighet for å legge seg i havner.

bro i frankrike
Kanalveiens fineste bro

Til Toppen

Kanalveien til middelhavet gjennom Frankrike

Når du skal sjekke inn båten i den første slusen i frankrike som heter «ecluse Les 4 Cheminèes» på en høyde på 2,7 meter er det slutt på å snakke fransk-engelsk. Her er det kun fransk som gjelder. Det er også her du får/kjøper tilatelsen for å seile på kanalene i Frankrike. Kvitteringen du kjøper heter «vignette» på fransk. Tilatelsen/Vignettene finnes i ulike utgaver utefra hvor lenge du har tenkt å ferdes på kanalene i Frankrike og utefra hvilken tid på året du tenkt å bruke kanalveien i Frankrike. Det er VNF (Voies Navigables de France) som krever denne avgiften og det er også de som er ansvarlig for driften av sluser og kanalvei. Vignetten skal festes på båten i en plastlomme som du får når du kjøper tilatelsen din. Det er også mulig å kjøpe eller forlenge denne Vignetten på nettet – www.vnf.fr. Avgiften du betaler stiger med båtstørrelse (lengden x bredden) og hvor lenge du skal benytte deg av de Franske kanalnettverket, som er det mest spennende delen av kanalveien til middelhavet.
kanalveien til middelhavet praktisk

I tillegg til å vise papirene som viser at båten er vår, kommer det en del spørsmål ang båten og reisen. Det kan være greit å ha skrev opp alt dette klart på forhånd, og gi lappen til de med en gang, stedet for å bruke lang tid på å forstå hverandre.

Det du må oppgi er:

    • Kvadratmeter på båten.
    • Vekt i vannet
    • Høyden
    • Motorstørrelse i KW
    • Dybden
    • Bredden
    • Hvilken plan for kanalene du har for veien videre nedover.
    • Hvor du kommer fra, og hvor du skal ut av Frankrike.
    • Hvor lenge du skal være på vannveiene i Frankrike.

Vi har laget et ferdig forklarende skisse du kan skrive ut og fylle inn med penn, og gi skissen til de respektive myndighetene. Det er en PDF som heter “Info-om-båten.pdf”.

Se en film vi laget her:

Vi er blitt inspirert av NRKs sakte-tv og har noen filmer som er filmet i 1:1. Filmene er uten kutt, uten tilsatt lyd, helt uten mettet fett og fri for palmolje. Sett deg godt tilbake i stolen og se disse når du har tid. Dette er den beste måten for å komme nærmest selve opplevelsen. Det går sakte, og det er tid til å la inntrykkene synke sakte inn:

I Frankrike vil du møte mange forskjellige type sluser. Det finnes manuelle sluser som opereres av personell fra VNF, manuelle sluser med vribryter og håndbetjening i slusene, fjernstyrte sluser hvor du benytter deg av en fjernkontroll og å operere slusene, og de store slusene hvor det sitter operatører på slusene og kommuniserer med deg på VHF. Det fleste slusene er åpne 09:00 til 18:00 for fritidsbåter. Laveste registrerte dybde i kanalene var 1,8 meter og broene hadde en minste høyde på 3,5 meter. Overnatting skjer i de mange havner og noen liggeplasser, disse liggeplassene er ikke skiltet som i Tyskland, men ved bruk at litt fantasi er det mange steder man kan legge seg inntil for natten. Det mest største samtaleemnet var Rhonen som de fleste skulle ut på etterhvert når man kom langt nok sør. Dette er elven som fører deg ut i middelhavet. Før krevde elven gode kunnskaper om manøvrering, men nå er elven demmet opp med mange sluser så vannstrømmen blir ikke så stor på vei nedover, men vi var glade vi ikke skulle nordover på Rhonen. Det er også et parti med ganske mange manuelle sluser. Her måtte vi bestille dag på forhånd og ble møtt med slusepersonell på scooter. Alle slusene måtte håndsveies for å åpnes, en ganske tung jobb.
Se en timelapse video av de rundt 20 manuelle slusene her;

På vei mot slusen, hvordan åpne dørene på slusen i Frankrike

Når du nærmer deg en sluse, kan det være flere måter å komme seg igjennom denne på. Har du en bok som beskriver kanalveien med slusene kan du se hva slusen heter og hvilken kanal operatørene lytter på (det er ikke kanal 16). Stort sett er metodene enten VHF, manuelle vribrytere eller fjernkontrollen du har fått utlevert i starten av kanalen.

fjernkontrollen til slusene
Skiltet og mottakerboksen for signalene for åpning av slusen.

fjernkontrollen til slusene
Her er fjernkontrollen «telècommandes» som du bruker i slusene. Du trykker om du skal opp eller ned,  for å åpne slusedørene og “Bassinèe” som du trykker på når du har fortøyd ferdig og er klar til å starte sluseprosessen. Denne skal du bruke i de automatiske slusene du vil møte på din vei. Noen steder i kanalene hvor man ikke benytter seg av luksusen ved å ha en fjernkontroll er det satt opp manuelle staver som man vrir på mens man seiler forbi. Disse ser slik ut;

le chesne vribryter
Vribryteren

kanalveien-til-middelhavet-med-båt
På vei inn i slusen. Nøye valgt ut pullert som vi skal ha. Denne slusen er av stor størrelse, men har mange steder å fortøye til. Og da er det bare å prøve å legge seg mest mulig alene, så har man plass hvis det skulle skje noe underveis. Du får en feeling på hvor mange båter som legger seg sammen med deg i slusen pr dag. Og om det er noen store båter som også sluser i samme periode som deg. Er det tilfelle bør du legge deg tett opptil de andre fritidsbåtene.

kanalveien til middelhavet praktisk
Når du kommer inn i slusen, etter at du har fortøyd skal du dra i disse rørene. Blått rør for å heve/senke vannstanden og rød for alarm/stopp.

Vi kom borti det rød røret engang, som trekkes nedover imotsetning til det blå. Da stanset alt, og vi fikk ikke gjort noe som helst, og måtte ringe opp til VNF kontoret som sendte en bil ned til oss. Servicemannen gikk da inn i de slusehusene og restaret systemet. Og vips så var man i rute igjen.

kanalveien til middelhavet praktisk

kanalveien til middelhavet praktisk

kanalveien til middelhavet slusing
Hvis slusen er stor, er de betjente av slusepersonell. Da er det bare å vente så starter slusingen av seg selv.

kanalveien til middelhavet praktisk
Her ser man at det gror litt i slusene. Flere steder hadde det nok vært godt med litt høytrykks-rens.

kanalveien til middelhavet praktisk

Noen sluser ble så fulle av vann at det rant over. Det er ikke så mye fenderne klarer å gjøre her!

revin
Revin gjestehavn, kanskje den beste og peneste gjestehavnen på hele kanalveien til middelhavet.

revin

loivre (4)

I Frankrike på noen spesielle kanaler er det ganske tett mellom slusene, da kan det være greit å ha noen sykler som man kan sette av noe av mannskapet for å få en forandring i hverdagen. Sykling fra en sluse til en annen går en del fortere enn båten, så stress var det ikke. Samtidig får skipper plutselig hjelp i neste sluse. Vi prøvde dette, å sende folk i land med sykler og VHF, så hadde vi enkel gratis kommunikasjon underveis, annerledes og morro.

loivre

Det kan være en utfordring å klare å komme seg inn i slusene.

Når slusedøren innerst i slusen er stengtm, betyr det at det er mye vann som må gå i by-pass rør fra øverste vannnivå ned til nivået du er på. Noen av disse rørene kommer ut rett ved inngangen på slusen og det kan være nok til å flytte båten mye når du er på vei inn. Og det er ganske smalt akkurat når du skal inn i sluseporten, så litt strømtrekk til siden hjelper ikke noe særlig. Vi fant aldri ut hvilken metode som var best, vi prøvde å overkompansre for strømmen, høy fart, lav fart. Men vi tror det er flaks som fikk båten vår igjennom alle disse vanskelige slusene uten en skramme i båten.

Se bilder under av problemet med strømmen, vi har desverre ikke bilder av de verste slusene. Da vi kom til disse slusene var vi mer opptatt av å klare å komme oss hele igjennom. Der du ser strømmen av vann kommer ut, var det på de verste stedene kun 1-2 meter fra inngangen.

kanalveien til middelhavet frankrike

kanalveien til middelhavet frankrike

Se også en kort video av dette her

le chesne
Tunneller med båt var noe vi ikke akkurat har vært med på så mye før.
Du kan se noen filmer vi har laget med disse tunnelene her:

Film fra Pont-a-Bar i Frankrike:

 

 

 

 

 

 

 

 

Andre nyttige artikler

Reisetips fra vår jorden rundt reise!

10 tips for å få langturseiling til å vare lengst mulig

De beste båt bloggene

Legg igjen en kommentar: