Kjøleskapet i båten vår er kjempeisolert, og går mye mindre enn før. Problemet kom da vi kom mot middelhavet og det begynte å virkelig bli varmt i båten. Kjøleskapet må jo gå av og til, men vi syntes at det gikk mer og mer, og vi måtte løfte av hele sofa-bunnen slik at det kom ny luft til kompressoren. Etter å ha sett hvordan Bavaria har løst kjøleproblematikken her, er det lett å bli skuffet. Båten er fra 2005, og kjøleskapmontøren og designeren må vel snakke sammen for å få til beste løsning?
Slik er det nok ikke, og jeg har sett i helt nye Sun Odysseys båter og Bavarias nye cruiser serie at dette ikke er løst, men snarer blitt enda dårligere. Noen av båtene har også kompressormotoren rett under kjøleskapet så det må nesten bli en liten evighetsmaskin…
Her har jeg saget av en av rillene i veggen for å få mer luftstrøm inn i kompressorrommet. Jeg monterte også en liten lydløs PC vifte med 12V for å suge luft inn til kompressorrommet.
Her er også «hoved-viften» snudd slik at den blåser andre vei. Du ser også PC viften ferdig montert i hjørnet.
Slik ser den nye luftstrømmen ut.
Hovedviften måtte kobles av fra styrestrømmen, en kjapp og enkel metode var å klippe av ledningene, skjøte inn nye i en wago/sukkerbit. Nå starter ikke viftene før motoren starter.
Hovedviften var også full av støv, her er den rengjort og klart til å festes opp igjen.
Letteste var å få den opp med Tec7, det var ikke hull til å feste denne på den andre siden av kjøleribben, og det er lett å borre hull i kobberrørene på baksiden…
Kjøleskapet har gått virkelig ned på timer. Vi åpner aldri opp for ekstra lufting, og det går svært lite.
Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde dette tidligere, da jeg også holdt på med å isolere kjøleskapet. Allerede da la jeg en tykk isolasjonsplate over kompressorrommet for å hindre varmen å stige opp mot kjøleskapet, men det ble for varmt i rommet så jeg måtte ta ut platen.
Det hadde vært spennende å sette inn den platen igjen nå, og sett om det idet hele tatt blir varmt…
Se isolering av kjøleskapet her