Da vi kjøpte båt, var det nytt for oss å ha ett ratt å holde i, mot tidligere båter med rorkult. Fordelen med rorkult er det bare var å heise denne opp, så var den borte. Nå som vi har ett skikkelig ratt.
Siden vi ikke hadde hatt erfaring med ratt var jeg heller ikke klar over eikene måtte etterses. Dette er ikke noe problem på de nyere båtene som har sitt ratt i massivt kompositt, noe vi også vurderte men det er ganske stiv pris for ett kompositt / karbon ratt.

Skal du gjøre en sjekk ved kjøp av ny brukt båt eller se om rattet ditt er klart for litt vær og bølger så skru ut skruene og se at alle «rørene» sitter fast, at du har sveisepunkt, at ingen irring eller rust vises, rens så godt du kan med børste og zalo, tørk det godt, og smør på med marinefett. Sveisepunktene er det svakeste leddet her, og vil brekke og ruste først!

Bavaria rattet
Uten bolten
Etter rattet er av pleier vi å sette på bolten igjen og plaststrammeren
Ha en slik bolt liggende i kartbordet, jeg syns det er utrolig at vi ikke har mistet denne ennå. Vi tar av rattet hver gang vi er til anker for enkel tilgang til bading/jolle.
Smør opp disse gjengene også så beskytter du de bedre. Men pass på å ikke smøre på for mye, det blir fort mye gris!

Her kan man se sveisepunktene. I følge vår sveiser mente han at de var blitt sveiset med vanlig stål, og ganske svake sveise-punkter. Han sveiset vårt på nytt med rusttritt stål. Du kjenner lett om rørene er løse eller ikke.
Etter sveisingen tok vi på en god del marinefett for å beskytte punktene best mulig mot rust

 

Nytt vedlikeholdt ratt. Ganske viktig

 

Legg igjen en kommentar: