Vår Bavaria 36 har ikke inspeksjons hull i dieseltanken, heller ikke dreneringspunkt for vann og grums i bunnen. Dessverre gjelder dette mange andre båt merker også. Vår løsning på dette er å bruke opp mest mulig diesel i tanken, og før vi fyller opp tanken igjen starter vi rense-prosjektet. Våt-støvsuger med overgang til en tynnere gummislange. Ikke perfekt, men ok til å gjøre jobben. Letteste vei inn i tanken vår er gjennom dieselmåleren som sitter med de blå ledningene på på bildet under.

Hageslangen er dyttet inn i støvsugerenden, og masse teip for å få det mest mulig tett.
Pass på å merke/ta bildet av ledningene så vet du hvor de skal kobles på igjen etterpå. Skruene er med mutter som sitter fast i dieseltanken så det er bare å skrue de ut.

 

Løft forsiktig på giveren og legg inn slangen

 

Siden tanken min har skrå bunn, prøvde jeg å få mest mulig vekt over på babord side. Slik at evt. vann og grums legger seg på denne siden og blir lettere å få sugd ut alt.

 

Det samme var å få mye vekt i baugen av båten slik at alt vann og grums kunne havne rett ved slangen jeg hadde i (bildet er før justering av båten)

 

På denne måten tok vi ut ca. 10 liter diesel, fra bunnen av tanken. Vi fikk ut noe grums, men det var ikke noe vann i tanken (som da hadde lagt seg i bunnen). Dieseltanken vår er nå sjekket er friskmeldt. Så gått man kan gjøre det uten stort inspeksjons hull eller dreneringshull i bunnen av tanken.

Det var vanskelig å finne en perfekt dieseltank for “hobby-båter”, men jeg fant en tegning for større båter. Prinsippet er det samme. Tegningen under viser en stor dieseltank med slam-kammer (sludge box) hvor vann etc. legger seg, og som kan tappes ut enkelt i bunnen via en ventil (sludge drain valve)

.

Etter at du har gjort det er det mindre sjanse for at du skal dra med deg vann etc. til forfilteret/vannutskiller filteret.Drener så ut fra båtens dieselfilter.

Lurer du på hvordan vann i diesel ser ut?

Tilbake til Prosjektene

 

Legg igjen en kommentar: