Vår Bavaria 36 har ikke inspeksjons hull i dieseltanken, heller ikke dreneringspunkt for vann og grums i bunnen. Dessverre gjelder dette mange andre båt merker også. Vår løsning på dette er å bruke opp mest mulig diesel i tanken, og før vi fyller opp tanken igjen starter vi rense-prosjektet. Våt-støvsuger med overgang til en tynnere gummislange. Ikke perfekt, men ok til å gjøre jobben. Letteste vei inn i tanken vår er gjennom dieselmåleren som sitter med de blå ledningene på på bildet under.
![](https://breddegrad.no/wp-content/uploads/2017/11/rense-dieseltanken-123.jpg)
![](https://breddegrad.no/wp-content/uploads/2017/11/rense-dieseltanken-3.jpg)
![](https://breddegrad.no/wp-content/uploads/2017/11/rense-dieseltanken-1.jpg)
![](https://breddegrad.no/wp-content/uploads/2017/11/rense-dieseltanken-5.jpg)
![](https://breddegrad.no/wp-content/uploads/2017/11/rense-dieseltanken-4.jpg)
På denne måten tok vi ut ca. 10 liter diesel, fra bunnen av tanken. Vi fikk ut noe grums, men det var ikke noe vann i tanken (som da hadde lagt seg i bunnen). Dieseltanken vår er nå sjekket er friskmeldt. Så gått man kan gjøre det uten stort inspeksjons hull eller dreneringshull i bunnen av tanken.
Det var vanskelig å finne en perfekt dieseltank for «hobby-båter», men jeg fant en tegning for større båter. Prinsippet er det samme. Tegningen under viser en stor dieseltank med slam-kammer (sludge box) hvor vann etc. legger seg, og som kan tappes ut enkelt i bunnen via en ventil (sludge drain valve)
.
Etter at du har gjort det er det mindre sjanse for at du skal dra med deg vann etc. til forfilteret/vannutskiller filteret.Drener så ut fra båtens dieselfilter.
Lurer du på hvordan vann i diesel ser ut?
Tilbake til Prosjektene