Husk at du sannsynligvis har to dieselfiltre i båten din, det første etter dieseltanken er for-filteret (som vi skriver om her) som også kan kalles vann-utskiller. Det andre filteret sitter på motoren med skruinnsats og kalles fin-filteret.

Vann er tyngre enn diesel og vil legge seg i bunnen av dette filteret, som ofte også kalles vannutskillerfilteret. Det betyr at du fint kan gå for motor med mye vann liggende i bunnen av filteret uten problemer. Det er først når (og ikke hvis) sjøen blir brå og stor, seilene er nede av en eller annen grunn og du har kun motoren å stole på for fremdrift og sikkerhet. Båten hopper og danser på bølgene og det er disse stundene alt bare må fungere.

dieselfilter (5)

Har du ikke tappet ut vannet som kan ha samlet seg i dieselfilteret, vil dette vannet ristes og blandes sammen med dieselen og bli med mot selve motoren. Vann er ikke noe særlig i motorens diesel inngang og båten stopper opp. Ikke på det speilblanke speilet av en sjø med morgen dugg på sprayhooden mens kaffekoppen står og ryker rett opp og det er helt vindstille. Nei, ikke da, men når du er på vei inn til et ankersted eller havn, før du har kommet deg i trygget bak moloen og bølgene og vinden presser deg mot skjærene…

En gang for hundre år siden, seilte vi hardt medvinds, men så oppdaget vi at vi var på vei inn i en “blindgate”, og med kun en stor genua, klarte vi ikke å krysse oss opp igjen mot vinden og de store bølgene. Da var det fint å ha motoren, og at den startet. Vi var ikke så altfor langt unna skjærene på lo side. 1000 ting lærte vi den gangen, en av de var; at vi alltid skal ha en motor vi kan stole på. Det er så viktig. Andre ting vi lærte var å ha revene klare på forhånd men det er en helt annen historie som snart begynner å bli morsom etter som tiden har fått gått litt!

Utstyret for drenering av dieselfilter på MD2030

  1. Fastnøkkel 12mm
  2. Bunnen av en tomflaske i plast
  3. Pose
  4. Tørkepapir.

dieselfilter (3)

Sett en pose under hele filteret, blir det noe søl så havner det i posen og ikke rundt i alle kriker og kroker. Skjær av en tomflaske som du drenerer ut i. Pass på skruen, vi skruer alldri skruen helt ut, men lar det heller  stå å dryppe en stund. Stram så sammen igjen, med en fastnøkkel av 12mm (hos oss). Fastnøkkelen er lettere å tørke av dieselen etterpå enn en stor skralle med pipe.
dieselfilter (7)

dieselfilter (1)

dieselfilter (6)

Her ser du dieselen i flaskebunnen, fin og ren.

Her har jeg fylt på med litt vann, du ser ett klart skille her! Denne dieselen er fylt på i Marseille, Frankrike og ser kanskje litt annerledes ut enn hjemme i Norge.
dieselfilter (4)
Siden jeg husker dårlig, og liker å ha alt verktøyet klart når jeg har rigget meg til så har jeg skrevet på hvilken mm jeg trenger på arbeidsstedet. Se bilder. Jeg har også tusjet streker på hvilken vei jeg skal dra til for å løsne, så sparer jeg gjengene litt da jeg sikkert alltid skrur litt feil vei… Bildet er av dieselfilter “finfilteret” for å løsne og lufte.

dieselfilter

dieselfilter (2)

Hvor ofte gjør jeg dette? Så ofte som samvittigheten sier, eller så kommer det an på fyllestedene. I Norge er det grei standard, men jeg har hørt om tilfeller i Nord Sudan, hvor man itillegg står med “kaffefilter” eller lignende pga at dieselen ikke er ren. Dieselen kommer da også på fat til deg. Hadde jeg stått i den havna i Sudan, hadde jeg sikkert sjekket oftere 🙂

Sjekk også denne artikkelen som dreier seg om vannet i dieselen.

 

Har du spørsmål eller kommentarer til dette eller har du noe smart å tilføye jeg har ikke har med?
Gi oss en kommentar i feltet under med en gang.

Det setter vi veldig pris på 🙂

Legg igjen en kommentar: