Seiling til Korsika

Vest for Toulon, Frankrike til Calvi, Korsika.
Det er 140 nm, eller 32 timer konstant seiling i 4,2 knop. Vi dro rundt ni på morningen i god vind fra vest på 8-12 meter pr sekund. Det er best å seile med vinden eller og ha vinden inn på tvers (90 grader). Det er da vår båt spiser avstander, og det er mye mer behagelig ombord og man slipper å krysse seg frem og tilbake. Det kan være morsomt å krysse også, men ikke på en slik lang havreise.
Solen forsvant rundt 20:30 og da ble det skikkelig mørkt. Det blåste fortsatt 12 meter pr sekund fra vest, så vi hadde en knall kurs mot øst! Etterhvert så lyste halvmånen opp og lyser opp havet en del. De gangene vi prøver oss på nattseiling så prøver vi å ha med fullmåne, da blir havet og bølgene lyst godt opp og man ser så mye mer.
Rundt 00:00 da vår nattseiling er igang hører jeg på VHF`en noe skurring og ett eller annet om «Navy security control». På kartplotteren har jeg lenge sett av hjelp av AIS`en at det ligger et skip midt ute i havet uten fart.
Det bare ligger der.

Seiling til Korsika i Middelhavet (4)

Akkurat i det vi har kjørt forbi skipet som vi ikke ser i virkeligheten men kun på kartplotteren ( skipet lå ca. 10 nm fra oss ), så legger det seg på kollisjonskurs med oss og vil møte oss om en time ifølge kartplotteren! Så om en time vil vi ha en konfrontasjon med skipet. Midt på natten! Skipet endrer også sin beskrivelse og jeg lurer på om det er «hemmelig» spionskip som passer på inngangen til middelhavet fra Gibraltarstredet. At ingen luringer som driver med nattseiling skal komme seg uoppdaget forbi.

Slik sitter jeg alene på vakt ved roret og ni-stirrer på skipets lanterner som kommer til syne etterhvert. Etter 45 minutter liker jeg ikke at vi fortsatt er på kollisjonskurs, og ser at det er 15 minutter til «game-on». 15 minutter til bording av båt. 15 minutter med nattseiling. Jeg skulle sette ny kurs på kartplotteren for å komme oss bort fra dette og akkurat da dukker det opp en stor submarine opp på kartplotteren på den andre siden av oss!
Nå tenker jeg, nå skjer det saker! Har Ubåter AIS-signal i overflaten? Og mens hjertet slår rekordfort og varmer kroppen så ser jeg har det står submarine-cable.

Det er ingen ubåt som skal ta oss, det er en undervannskabel på 2500 meters dybde! Og det hemmelige spionskipet? Det var et stort cargo-skip som skulle til Genova og ga etterhvert som sikkert motorene var blitt varme, flatt jern på gassen og cruiset avgårde fra oss i 23 knop, og forsvant.

Seiling til Korsika i Middelhavet (3)

Igjen sitter jeg alene ved roret og seiler, og tenker at jeg har en bra fantasi. Nattseiling er noe annet en dagseiling… Kanskje på tide å bytte vakt snart?

Seiling til Korsika i Middelhavet (12)

Rett før kvelden kom kunne man se istoppene på Korsikas fjell, selv om vi var 80-100 NM unna. Etterhvert som nattetimene gikk også vår halvmåne ned i horisontene og ble byttet ut med det etterlengtede fyr huset på Calvi, Korsika. Lyset her er akkurat så lyst st du ser det fra 21 NM, selv om jeg så det fra 25 NM men jeg har også supersyn!
Så da gikk vi fra å bruke stjerner som holdepunkter i horisonten til dette fyrhuset. Vi hadde planlagt å komme frem etter at det hadde blitt lyst, men mye surfing på bølgene gav oss ekstra fart på overfarten så 06:00 seilet vi inn bak moloen til Calvi. Her lå vi og drev til det hadde blitt lyst ( en halvtimes tid). Helt ferdige og utslitte la vi oss til anker i en bukt helt alene med helt blått vann.
Årets første nattseiling er over, og man skaper ikke mer dramatikk enn det vi selv lager og tenker!

Seiling til Korsika i Middelhavet (2)

Se også video fra denne turen her;

Legg igjen en kommentar: