Vi seilte inn til Vaneren i Sverige en gang (som egentlig er en historie i seg selv), og da vi hadde motoren i gang, gikk motoren med kjøling av ferskvann, og jeg kjente på den følelsen av å rense opp i den utvendige delen av motoren, motordelen hvor saltvannet vanligvis går. Det å ha en indirekte kjøling av motoren, som nå bestod av ferskvann som møter og kjøler ferskvann er fantastisk.
Saltvannet som vanligvis blir sugd opp i seildrevet enten via bunnen på seildrevet og , gjennom skrogventilen, gjennom sjøvannsfilteret, impelleren, sigfongventilen, gummihetten på varmeveksleren, for så å presses gjennom alle de 34 små rørene som er i varmeveksleren, ut i overgangen hvor saltvannet og eksosen møtes, videre til vann og eksos oppsamleren, som nå bader i ferskvann, som igjen skytes ut i rolige takter ut av båten.
Men det er ikke vært år vi seiler i Vaneren, så det må renses på andre måter også.

1
Når du har båten på land, kobl av slangen som går inn på sjøvannsfilteret for motoren. Sett hageslangen/vannslangen med ferskvann inn i dette røret.
Pass på at sjøvannsventilen for motoren står åpen.
2
Sett på trykk, det morsomme nå er at alt skit som har samlet seg opp i «medstrøms» opp i seildrevet, nå får trykk fra motsatt side. Det betyr at det kommer ut en del bøss.
5
Stå gjerne med en liten skrutrekker og pirk ut det som ikke klarer å komme ut av sjøvannsinntaket på seildrevet. Men vær forsiktig så du ikke skraper til på innsiden av seildrevet med skrutrekkeren, seildrevet er av aluminium og er skjøre saker. Kirurgisk pirking er det som må til.
4

Groe og annet som har festet seg i kjølevanskanalene trives ikke i ferskvann, så la gjerne vannet stå på en stund.

36

Sjekk videoen hvordan vi gjør det på vår båt når den er på land;

Legg igjen en kommentar: