Giroljen på din innenbordsmotor er noe som ikke byttes like ofte som motoroljen (hver 200 time/hvert år). Se vedlikeholdsplanen til min motor under ( MD-2030 ).
I følge Volvo Penta, har de endret anbefalt olje for giret på min MD2030 D til «vanlig motorolje/samme spesifikasjoner som motoren.
Siden jeg har lyst til å få ut all «gammel» olje i giret, vil det ikke være godt nok å ta å suge ut oljen gjennom røret er ved siden av peilepinnen for giroljen. Det vil da ligge igjen en ca. 2dl olje som sugepinnen ikke klarer å få opp.
Det er viktig at de 2 dl som ligger igjen har samme kvalitet og viskositet som de nye ca. 2,8 literne du heller på. Det er derfor viktig, riktig og tungvint å gjøre dette når båten først er på land. Dette for å komme til dreneringsskruen som sitter i bunn av seildrevet, for så å drenere ut alt sammen.
Her ser du bildet fra undersiden av seildrevet, det er ikke lett å se hvor skruen sitter. Spesielt hvis det ikke har vært noen andre å skiftet oljen i det siste, eller at den er fylt opp med flere lag bunnstoff.
Bruk en tynn flat skrutrekker for å frese ut sporet til skruen, det er viktig å få hulet ut skikkelig spor, slik at du lettest mulig får av skruen etterpå. Denne sitter godt, så du trenger all hjelp du kan få.
Pass på å bruke en stor flat skrutrekker når du skal åpne skruen, jeg sleit litt selv om jeg brukte den største jeg fant i verktøyskassa. Straks du har fått skrudd av skruen ett lite turn, finn frem ei bøtte for å samle opp oljen som kommer i gravitasjonsfart, de proffe klarer å ikke miste skruen i bøtta sammen med all oljen sa en mekaniker til meg, rett etter at jeg mistet skruen nedi bøtta. Detaljer, det handler om detaljer…
Husk å skru peilepinneskruen inne i motorrommet helt av, slik at dreneringen av den gamle oljen går fortere.
Etter at all oljen er ute, la det stå å dryppe en god stund, og etter at det er gått en god stund, fyll på litt av den nye giroljen på giret, og la også denne renne tvers igjennom og ut i bøtta. På den måten får du med litt mer av den gamle som ligger langs «veggene i drevet». La også dette stå å dryppe en god stund.
Skruen er ikke stor, men ganske viktig. Husk å skru i denne godt før du heller på ny olje. Stram skruen selv, kjenn på det og stol på deg selv. Det er mye bedre å kunne skylde på seg selv hvis det skulle gå galt senere, og sannsynligvis gjør du det bedre og med mer kvalitetssikring enn enn venn eller mr. «Skjønnersegpådet» i havna der du står.
Når du fyller på, bruk en trakt, fyll gjerne på i 1 DL`ere. Så vet du når du har fylt på nok.
Området for maks og min. er ganske lite, så det er like greit å være kjempenøye når du heller på den nye oljen. Husk også at oljen trenger tid for å legge seg, og bruk giret litt (mens motoren ikke går) slik at det synker mer. Etter at du har vært ute med båten noen timer, sjekk nivået igjen, sansynligvis har det synket noe.
Du har nå skiftet girolje på ditt seildrev, neste gang du skal skifte så vet du hvilken type som er på, så er det bare å skifte mens båten er på vannet. I følge Volvo Penta skal min skiftes hvert 200 time eller hvert år. Så det skal skiftes ganske ofte, så denne jobber tjener du sikkert inn på tiden etterhvert.
Litt for ordens skyld så har vi forklart delene under;
Slik skifter du giroljen på din innenbordsmotor / seildrevet (Volvo Penta – md2030).