Slik skifter du selv olje på hovedmotoren (md2030)

Båtmotoren min er en Volvo Penta MD2030-D, hvor Volvo anbefaler at jeg har ett oljeskift minst 1 gang i året, eller etter 100 driftstimer. Jobben er ganske grei og rett frem, og er du flink blir det lite søl også. Oljeskiftet gjør du etter at motoren er varm, gjerne etter en liten kjøretur.oljeskift-md2030-volvo-penta (2)

Verktøyet du trenger er;

  • Oljesugepumpe (manuell)
  • filteravtrekker
  • 3 x 1,5 liter tomflasker med kork
  • håndklær/bleier/tørkepapir
  • stor 1/2″ skralle
  • trakt
  • litermåler
  • nytt oljefilter
  • ny olje.

oljeskift-md2030-volvo-penta (3)
Det er flere sted du kan hente ut oljen, men den beste plassen er ut fra bunnpanna i bunn.

På min motor er jeg så heldig å ha en enkel gummiplugg som enkelt dras av, og så ha jeg tilgang til oljen fra bunnpanna.
Dra av gummihetta og sett sugerøret nedi, pass på at det du får røret tett mot stussen, slik at du ikke drar luft og må pumpe mye ekstra.oljeskift-md2030-volvo-penta (4)

oljeskift-md2030-volvo-penta (6)Her ser du bildet av pumping rett ut i en pøs/bøtte. Siden pumpa er av manuell type, er det enklere å pumpe rett i 1,5 liters flasker så sparer du deg for litt søl etterpå når du skal kvitte deg med oljen. Pass på å ikke ha for varm olje eller ha en fille til å holde rundt pumpa, den blir fort varm. Motoren skal heller ikke være for kald, for da er oljen tykk og vanskelig å pumpe ut.oljeskift-md2030-volvo-penta (7)

Oljefilteret skal ikke strammes for hardt, men det er fortsatt ganske hardt å få av igjen til høsten i dette tilfelle selv om jeg ikke strammet så mye sist. En filteravtrekker er tingen (Biltema), som har en hylse som du setter på skralla. Skru lett av med skralla, resten tar du for hånd. Pass på å ha en fille eller håndkle under, det er ikke til å unngå at det renner av litt olje.
oljeskift-md2030-volvo-penta (8)

oljeskift-md2030-volvo-penta (1)

Når du er ferdig, skriv datoen på filteret, hvis du ikke har en motordagbok eller lignende.

Da er det ingen tvil når du byttet dette sist. Ikke bruk Dymo teip som jeg har brukt her, oljen blir varm og da blir filteret varmt, og den gule teipen er ikke klar for varme, slik at hele blir sort.
Det beste er sort sprittusj, skriv på datoen på flere steder på filteret før du monterer dette på, så kommer sikkert teksten til syne.
Peil godt og lenge før du starter opp igjen, og sjekk at du ikke har noen lekkasjer, la motoren gå litt, husk at en del av oljen skal inn i oljefilteret, så nivået vil kanskje synke noe.

Loggboken

Husk å føre dette inn i motordagboken hvis du har en slik, vi har ett stor Excel ark som vi bruker alt av logging til, og reservedelene til motoren har jeg printet ut slik at jeg fortsatt kan ha oversikt over hva jeg har igjen ombord av reservedeler.
Ved å ha priser og artikkelnummer er det lett å bestille inn nytt i tide, da butikkene går fort tomme for filtre/sinkanoder visse tider på året, gjerne da båtsesongen starter.
Jeg har brukt Biltemas olje noen år nå, uten problemer.
Kjølingen har også vært bra, jeg bruker en digital lasertermometer for å måle temperaturen på motoren, og denne ligger på ca. 80-90 grader overflatetemperatur, som er ganske Ok.

Se utdraget fra motordagboken min i Excel under.
xx

Hvilken type olje du skal velge, er ett stor diskusjonstema.

Det vi mener, er at så lenge oljekvaliteten er tilsvarende de tekniske data som Perkins / Volvo Penta setter så er det nok. Som i mitt tilfelle er olje av VDS-2.

Denne får du også på Biltema for 1/3 av prisen for den med VP merket, og jeg mener mine 2 oljeskift i året er bedre enn 1 med VP`s olje, noe jeg tillater meg, siden prisen er lavere pr liter. Det samme gjelder for oljefiltrene.

Oljens formål er å kjøle og spre varmen rundt i motoren, samt trekke til seg små partikler som ved hvert oljeskift forsvinner ut, og ny olje er klar for å gjøre samme innsats. Så jo flere oljeskift jo gladere motor.

Bildene her er av PDF utgaven Instruksjonsboken til Volvo Penta MD2030.

Denne i fullversjon finner du på nett hvis du søker det i fet tekst over

x2

x4x3x1

http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA

 

 

Har du spørsmål eller kommentarer til dette eller har du noe smart å tilføye jeg har ikke har med?
Gi oss en kommentar i feltet under med en gang.

Det setter vi veldig pris på 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *