Kroatia – alle seilers drøm.
Det var her Kim gikk ombord i en seilbåt for første gang for seks år siden for å se hva «seiling i kroatia» var for noe. Han så fort at dette må være det beste livet i verden. Med sin skjærgård med tusenvis av øyer, med sitt krystallklare vann og sin natur er det en drøm å seile i Kroatia. Vi skal seile hele Kroatia fra sørøst til nordvest, men først måtte vi sjekke inn i landet og det gjorde vi i byen Cavtat. Etter at vår seiltillatelse i Kroatia var i boks var det bare å glede seg til eventyret som ventet.
Så hvilke byer besøkte vi under vår seiling i Kroatia?
Mljet
En av våres favorittplasser var en en ankerbukt på øya Mljet. Her kunne du ankre langt ut i bukta der det var ganske dyp, eller du kunne ta en bøye som ikke kostet noe hvis du spiste på restauranten senere på kvelden. Vi valgte de siste alternativet og fikk oss et skikkelig godt måltid med hyggelige folk og vakker utsikt. Vannet var så klart og turkist i bukta at du ikke kunne motstå å bade. Det var nesten vanskelig å stupe ifra båten, det var vanskelig å ha et punkt i vannflaten å treffe. Kun noe sand seks meter lengre nede. Dette var en riktig bra start på Kroatia. Veldig lite båter også.
Øyene Korcula
Videre seilte vi til de øyene Korcula, til den populære øya Hvar og Brac. Alle disse stedene har vakker natur, deilig vann og god stemning men for oss blir det alt for mange båtfolk og turister så plassene mister for sin sjarm. På Brac tok vi en bøye der det var 30 meter dypt!! Innen vi brukte denne plassen har vi alltid tenkt at det er tull med bøyer som vi må betale for men med så mange båter som det faktisk er i høysesongen i Kroatia så skulle det være enda dårligere plass i buktene og tenk på alle anker som skraper bunn. Og vi ville nok aldri hive ankeret uti på 30 meters dybde.
Seiling i Kroatia med Charter ?
Trogir
Videre gikk turen til Trogir. Det er her de fleste charterbåtene med «Seiling i Kroatia» holder til. Og vi er enig at Trogir er et bra utgangspunkt for å leie seilbåt. Vi lå ankret opp på ved øya Ciovo utenfor badebyen Okrug i noen dager og tok derfra turer til the blue lagoon, et meget meget meget (!) populært ankerplass ( vi presset oss inn og hev ankeret på 2,1 meters dybde som er det laveste vi noen gang har ankret opp på…) Vi reiste også inn til gamlebyen Trogir som ligger på en liten øy mellom fastland og øya Ciovo. Her kan man tusle rundt i en bilfri bykjerne og se i små butikker, spise godt på restauranter og cafeer. Vi hadde mange koselige dager i dette området.
Telascica nasjonalpark
Men videre skal vi og det ble et stopp i Kaprije før vi hadde en flott seiltur forbi populære Kornati og seilte heller opp til nasjonalparken Telascica. Til vår forundring var det ingen andre båter i denne nasjonalpark. Da vi spurte om det fikk vi svar at det er charter bytte så om 2 dager forventet dem full bukt igjen. Vi la oss til bøye og rodde inn til land med vår lille dingy. Her gikk vi turer i nasjonalparken gjennom skogen opp på klipper med fantastisk utsikt, minnet oss om Bonifacio på Korsika. Vi gikk også tur til salt lake som lå høyt over havnivå. Et grønt, flott nasjonalpark som absolutt var verd et besøk. Samme morgen når vi skulle videre kom en butikk båt forbi og vi fikk kjøpt ferskt brød, frukt og grønt, dette var helt supert.
Uvala Prtljug
Uvala Prtljug på øya Ugljan var en fin ankerbukt med fullstendig ro og fred. Vi la oss der i godt beskyttet for nordlige vinder som var meldt, men plutselig etter en fin dag med lite vind sol og bad ble himmelen plutselig mørk og på få sekunder begynte det å blåse. Og vinden kom ikke fra nord som meldt, dette var en sørlig vind med stor kraft (squalls). Vi var på dette tidspunkt på land og skynde oss til jolla og rodde med all kraft mot denne vinden som nå hadde klart å blåse opp en del bølger. Det var like før vi gav opp å klare å ro ut igjen til båten, men med flaks klarte vi å ro frem til vårt hjem S/Y Fabula. Våte av bølger som slått inn over jolla og regn som falt ned fra himmelen stod vi nå standby til å dra. Det var en annen båt i denne bukta og han satt alene klar med fullt sett av seilklær på og motoren igang i tilfelle dette skulle trenges. Bukta var liten og litt trang, vi hadde kun fire fem meter å drifte med ankeret på før vi ville så inn i steinene rundt oss. Men like fort som dette uvær kom forsvant det også og vi kunne trygt bli i denne bukt. Camilla så på meg med det berømte «blikket», da jeg ville inn på land igjen for å sette på natt-fotografering (nightlapse-gopro) for natten…
Silba
Nå føltes det som om vi snart var ferdige med Kroatia, ihvertfall denne siden av Kroatia så nå måtte vi hvertfall benytte anledningen til å bruke dette fantastisk deilige vann til å bade i, snorkle og nyte solen som var. Silba var en fin øy og vi fant en bukt der vi kunne ta en bøye for en liten sum. Mange av de stedene der du bøyer tilbyr dem å ta med søppel, du kan få ferskt brød til morgenen etter, det finnes en restaurant med god mat, du kan til og med bestille mat og få det levert til båten din. Så noe service er det å få og det føles veldig trygt å ligge på bøyene som vi vart på.
Losinj
Siste plass på øyrike siden (som vi kaller det) av Kroatia. Vi hadde noen fine dager både på vann og på land. Vi fant vår lille private klippe du bare kom til med jolla, vi gikk turer i byen, badet og snorklet. Det er disse dagene, da man ønsker at livet skal bare stoppe opp. At denne stunden skal vare evig. Livet er herlig!
Uvala Kanalic
Vi seilte oss over til fastland siden av Kroatia. Vi var egentlig litt spente på hvordan dette vi bli i forhold til å seile på øyrike siden av Kroatia. Det er få ankerplasser pga av at det er ikke noe øyrike. Men i Uvala Kanalic fikk ankret opp en kjempe stor bukt med veldig mange båter. Her fikk vi en flott solnedgang. Dagen etter fikk vi besøk av Police/Customs som skulle sjekke papirene våre! For å seile i Kroatia er det en del papirer som må være på plass, mer om det senere. Imens politiet sjekker papirene våre, legger jeg merke til i øyekroken at det er en stor seilbåt fra Østerrike som starter opp motoren. De er kanskje seks, sju mann ombord. Jeg tenker ikke noe mer på det, men plutselig hører vi et voldsomt brak. Et skikkelig båtkræsj! Den store båten som lå for anker over natten som hadde startet opp motoren sin hadde hatt den i gir med litt gass da han startet opp. Etter oppstart hadde skipper og alle andre ombord flydd rundt for å gjøre andre ting klare til avgang. Så båten hadde kjørt rett frem i 20-30 meter, før ankeret hadde tatt tak igjen og rett i siden på en liten tysk seilbåt av stål. Det kom en naken tysker løpende opp av luka på båten sin og lurte på hva i h* som skjer? Hva er det som kan skje i en rolig og stille ankerbukt 09:00 på morningen?
Den lille båten hadde fått seg ett skikkelig hakk tvers av båten, den store båten, som var «helt ny» hadde en flat front så hele frontsiden prøvde å kappe den lille tyske båten, hadde den lille båten vært av plast så tror jeg den hadde knekt! Så hva lærte vi av dette?
Stå alltid ved roret etter oppstart! Og ha motoren i fri, det er ikke godt for motoren å starte i gir, heller ikke for den lille tyske båten! Så blir sikker seiling i Kroatia spennende, men trygge eventyret vi søkte etter!
Porec
Etter en super dag seiling la vi oss til en bøye utenfor byen Porec. Dette var en koselig by med masse butikker, restauranter og severdigheter. Akkurat da vi var der ble det arrangert en middeltidsfestival. så her var det aktiviteter som kaste kloss slik at mannen falt ned i vannbøtta som var morro på 1700 tallet, og litt idag. Husker av kurver istedet for stål, og tau som lenker istedet for kjetting. Mye morro.
Novigrad
Dette er siste by og dermed utsjekkingsbyen (port of call) for oss i Kroatia. Nok en gang lå vi til bøye og tok vår dingy inn. Det vi har merket oss på denne siden av Kroatia er at her har dem betydelig tidevann. Så jolla som du la på stranden da du gikk inn i byen lå å fløt på vannet når du skulle tilbake seinere på kvelden. Heldigvis godt fortøyd til land. Denne byen var også koselig å gå rundt i og dem hadde visst et tema «paraplyer» gjennom byen. Det hang paraplyer i ulike farger mellom husene.
Ankring i Kroatia
I Kroatia du fortøye på flere sett. Du kan ankre, du kan ligge på bøye og selvfølgelig ligge i havner og marinaer. På mange av ankringsbuktene har Kroatia lagt ut bøyer som du er velkommen til å bruke, dermed blir ankringsplassene skjøvet utover i bukta der det er dypt og man ligger mer utsatt til. Allikevel opplevde vi at vi kunne ankre mange steder og kanskje på de steder det ikke er like «populært» å være. Vi likte godt konseptet med bøyene men dette må du betale for. Det kommer en person i en liten båt ut til deg og tar betalt for bøyen. Vi opplevde også at du lå gratis på bøye hvis du spiste inne på restauranten som hadde ansvaret for bøya i bukta. Likeså kan du ligge ved noen restaurantbrygger gratis hvis du spiser der. Havner og marinaer har ofte forskjellige priser per natt og dem tilbyr også forskjellige fasiliteter. Hvis du skal inn i en marina så må du tenke på at du ikke kommer på en charter bytte dag(changeover-day), fordi da har marinen ikke noen plass til deg.
Se våre filmer fra Seiling i Kroatia
Hva med disse artiklene?