Det å kunne skifte dieselfilter selv er viktig. Det å meste det mest sentrale og fundamentale i en båtmotor gir økt selvtillit og økt sikkerhet på sjøen.
Gjør du dette selv stille og rolig i havn så lærer du deg det som er 99% av motorstopp tilfellene på sjøen. Som er så lett å fikse selv.

Motoren her er en MD-2030 D fra år 2005

Start med å stenge tilførsel av diesel fra tanken. Bilde viser bryteren i stengt stilling
Dette er forfilteret jeg bruker, det er uorginalt. Du ser fort at det er forfilter siden det er gjenger på den ene siden som gjør at filteret kun kan skrus på. Forskjellen på orginale og uorginale dieselfilterere er blant annet at ved fortettning i filteret vil det orginale ofte ha stålgitter som holder filterveggene på plass, mens ett uoriginalt filter vil trekke seg sammen og gjøre vondt verre. Dette var det beste argumentet jeg fikk for valg av filter. Mitt finfilter er aldri skittent og jeg har valgt å bruke uorginale filtre. Dette har jeg nå gjort i mange år uten problemer. Jeg skifter dette hvert år, tidlig på sesongen.
Jeg har skrevet med tusj på skruen for lufting av diesel. Dette er lurt, for ved en motorstans er 99% av tilfellene dieselproblemer, og jeg kan ta en kjapp titt her og se at det er en 19mm fastnøkkel som må brukes.
Lufteskruen, 19mm. Ingen tvil.
Her er lufteskruen tatt ut, og jeg har pumpet mye (kanskje 50 ganger), og nå ser vi at det begynner å komme diesel ut av lufteskruen. Da vet vi at forfilteret er fullt.

 

Her er diesel-pumpen som du bruker ved manuell pumping (f.eks ved motorstopp) Den skal dyttes ca. 3-4 cm over, og du skal høre en pumpelyd når du bruker den.

 

Hvis du ikke vil bruke den manuelle pumpen kan du fylle på diesel på forfilteret før du skrur det på, da blir det minimalt med pumping. Men jeg anbefaler å bruke den manuelle pumpen, det er denne du må kunne bruke hvis du får motorproblemer
Skriv dato direkte på filteret før du setter det på. Så er du helt sikker på når filteret er byttet sist.

 

Jeg bruker en filteravtrekker for å løsne forfilteret, det pleier å sitte stramt. Etter at jeg har løsnet det litt legger jeg en pose under. Du kan se at jeg også har satt på pil for hvilken vei som er steng/stram så man ikke strammer ekstra når du egentlig skal løsne det. Så sparer du gjengene på motoren.
Sett en vanntett plastpose under, så slipper du dieselsøl.
Nytt filter klart
Forfilteret sitter løst og er klart til å tas av

 

 

Glemmer du å skrive på dato på filteret blir det ikke like pent hvis du skal gjøre det etter at filteret er på plass. Eller som i mitt tilfelle, jeg skrev bare datoen ett sted, som selvfølgelig havner på baksiden inn mot motoren etter at jeg strammet til.

RS 139 Uni Oslofjord fra Redningselskapet

Mye god plass her! Bildet er tatt i motorrommet til RS 139 Uni Oslofjord fra Redningselskapet

Legg igjen en kommentar: