Siden jeg kjøpte det nye The Vulcan fra Rocna, bestemte jeg meg for å bli litt seriøs på ankerfronten, og da holder det ikke med 30 meter kjetting. Vi skal ut på tur på lavbudsjett, og har  IKKE lommebok til å ligge i havner overalt. Så med ett skikkelig anker og bra lengde på kjettingen så burde kunne ligge ganske mye på svai, og det er jo det som gjelder. Alt i alt. Ikke hadde jeg lyst til å kjøpe en 100 meter 8mm kjetting for å så å kappe av litt, men heller kjøpe en 50m 8mm og skjøte denne inn sammen med den eksisterende lengden på 30meter. Grei sak tenkte jeg, kjetting er jo lenker som er sveiset sammen (kort og brutalt oppsummert), så da skal jeg jeg klare å få til noe lignende. Tok opp forespørselen på en kjettinglink som må passe inn i vinsjen (DIN 866, kalibert), men verken Maritim, Seatronic, Seaking og noen mindre hadde ikke, det var kun Bestmarin som kom med ett forslag.

Jeg var lur nok til å poste denne på langturseilerene på Facebook, for å høre hva “de flinke” syntes om denne. Jeg hadde betalt i underkant av 100KR og syns den så litt liten ut… Denne fikk slakt av gruppen, ikke hadde den lokale fritidsbåtbutikken noe datablad for denne og kunne dermed ikke fortelle noe fakta om produktet, og det holder ikke for oss. Problemet er at disse må være av en c-GRADE for å være noe tess. Så facebookgruppen anbefalte noen seriøse forhandlere i England. Der ble jeg anbefalt Crosby`s “missing link”, som har en styrke på nesten 900 KG. Og denne “working load” må ikke forveksles med bruddstyrke på ca. 4000 kg
Se siden til firmaet som selger skjøten her; Dette firmaet spesialiserer seg på løft onshore og offshore og vet hva som gjelder og kreves av en skjøt.
http://www.tecni-lift.co.uk/Crosby-8mm-G335-Chain-Missing-Link-890-kgs-WLL-221-013-138

Alt i alt kostet linken oss 300KR inkl mva og frakt levert på 2 uker.

skjoting-av-kjetting

ankerkjetting-10

Til info:

GRADE kjettinger er sertifiserte kjettinger beregnet før løft og feste av last.
Kjettinger levert fra leverandør FLAK er galvaniserte kjettinger til bla fortøyning som følger DIN norm. Dvs. at den er kalibrert etter gitte DIN norm. Ingen sertifisering for kranløft etc. Hvis du skal bruke et av leddene du vedlegger må du bare forsikre deg om at det kan brukes sammen med galvanisert kjetting, så går det bra.

Legg igjen en kommentar: