Nå som vinteren er rett rundt hjørnet er det på tide å frostsikre motoren. Glykolen vi i vår motor er den grønne fra Volvo Penta. På sjøvannssiden bruker vi denne metoden for å få sugd inn frostvæske
( https://breddegrad.no/innebordsmotor-klar-for-vinteren-md2030/ )
Men hvilken type frostvæske skal vi bruke?
Vi er klar over at det er fysisk skille mellom glykolen og sjøvannet i motoren, men hva om det er en liten lekkasje eller annet som gjør at de reagerer mot hverandre?

 

Volvo Penta frostvæske oppgir kun ved første øyekast at denne må ikke på noen måte blandes med andre typer glykol.

Hva slags typer har vi, og ikke minst; Hva slags glykol er det som gjemmer seg i Volvo Pentas orginale frostvæske?

For å vite hva vi ikke skal blande den med, så må vi vite hva slags type vi jobber med i utgangspunktet.

I følge VolvopentaShop finnes kun delenummeret tilgjengelig, som er 1141645 for 1 liter og 1141646 for 5 liter

Her kommer det frem hva Volvo Penta Grønn Glykol inneholder;

Volvos pentas grønne glykol = Etylenglykol !

Det betyr at vi ikke kan blande eller helst holde oss helt unna Propylen-glykol.

Frostsikring av motoren kan da sikres med Etylenbasert Frostvæske/Glykol. Da er vi sikre på at det ikke skjer noe i forbindelse med lekkasje internt, eller annet kjemisk gjennom vinteren.

Men hva med arbeidsmiljøet og miljøet i havnebassenget?

Frostvæskene vi har brukt i alle år har vært disse fra Biltema

Når jeg leser på sikkerhetsdatabladet for disse produktene er det mye helseskadelig og miljøskadelig som dukker opp. Jeg har noen utklipp av disse under:

Dette er produkter man må være forsiktige med. Hele sjøvannsdelen av motoren min inkludert slanger, varmeveksler, eksos og rør er nå fylt opp av dette middelet, og passer på slik at ingenting når frysepunktet på .ca -25 grader.

Men hva med miljøet ved oppstart av motoren til våren?

Når våren kommer starter vi opp båten og kjører av gårde. Mange av oss gjør det. Jeg satt på en benk i en havn i Oslo. En daycruiser stod på land, og eieren lurte på om jeg kunne flytte meg da han skulle starte opp, grunnet at motoren var fylt med glykol og den ville sprute ut via eksosrøret ut på bakken. Og han fikk rett, alt ble grønt ved utløpet av båten. Og han er nok ikke alene om dette, hva med båtene som ligger vinter-konservert på vannet. Hvor mange ligger klar med bøtte slik instruksjonen fra Volvo Penta sier i bildet over?

Finnes det noe mer miljøvennlig alternativ til Glykol som frostsikring?

Wilhelmsen Chemicals har kommet med et produkt som kan være interessant. Produktet er organisk og skal gi minimal forurensning til sjøen.
Frostvæsken heter Blåtind Antifrost Natur. Ved 50% vann og 50% av Blåtind Antifrost Natur, holder det motoren frostsikker ned til minus 31 grader C.
Les mer om produktet Blåtind Antifrost Natur her.

Vake Organic AntiFrost Giftfri er også ett godt alternativ som også er bra/bedre for miløet med kun mild vannforurensning. Denne er basert på Raps og er organisk. En kanne koster 169 kr inkludert mva som gir en literpris på 42 kr for ferdig blandet (denne skal ikke blandes med vann) mot
den kjemiske frostvæsken til Biltema som koster 26 kr pr liter ferdig blandet. Det er dobbel pris, men både du og miljøet har godt av å bruke bedre miljøprodukter i din hjemmehavn.

Kilder;


https://no.wikipedia.org/wiki/Glykol
https://www.maritim.no/frostvaske-volvo-1-liter-kons-gronn-1
https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/AccessoriesCatalog/7118?path=6903%2F6904%2F7118
https://www.seasea.no/doc/S%C3%A4kerhetsdatablad%20Kylarv%C3%A4tska.pdf
https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/frostvaske/frostvaske-glykol-ferdigblandet-2000038523
https://www.biltema.no/bil—mc/bildeler/Kjolesystem/radiatorer/frostvaske-longlife-konsentrert-2000038425
https://www.biltema.no/BiltemaDocuments/SecuritySheets/nb/361786_SDB.pdf
https://seatronic.no/nyheter-hos-seatronic/vake-organic-antifrost-giftfri-organisk-frostvaeske-4-liter-28-grader
https://www.wilhelmsenchemicals.no/giftfri-frostvaeske-blatind-antifrost-natur/#

Legg igjen en kommentar: