Hva koster det å ta med båten på vannveien til middelhavet? Vi har seilt fra Oslo til Lubeck i Tyskland, tok av masten og sendte den med lastebil, seilte kanalene helt ned til sør Frankrike gjennom totalt 270 sluser(!). Her satte vi på masten og seilte ut i middelhavet. Vi la oss midt på treet av øverste luksus mot nederste båt-boms. Vi holdt igjen på penger, men ville også se og gjøre det meste da vi først var i området.
Her er tallene!
Post | Kostnad | Merknad | Kommentar |
Tranport av mast med lastebil | kr 14 300 | Lubeck, Tyskland til Port Napoleon, Frankrike | Må pakkes godt inn i plast / tøy emballasje. |
Avmasting | kr 2 900 | Ta vare på bolter og splinter selv, våre ble «borte» under transporten | Book inn dato og tid på forhånd, så slipper du å ligge dager og vente |
Påmasting + Trimming + Godkjenning | kr 3 000 | Port Napoleon kran og M-Marines mannskap, begge må bookes | Fint å ha en nøye kontrollert og godkjent mast før videre avreise |
Total Mast post | kr 20 200 | Dette er totale mastkostnader av i Tyskland og på i Frankrike | |
Diesel | kr 3 800 | Fyll diesel der du kan, selv om du har 3/4 tank igjen | Ingen vei utenom da vi ikke kan seile nedover |
Gass | kr 1 395 | Campinggaz flasker og ny «utenlands» regulator | Vi hadde med 4 x 3 KG «Norsk» Gass, det holdt til midten av nederland |
Kanalvei tillatelser (vignetter) | kr 1 200 | Tillatelser for bruk av sluser og vannveier | |
Havneavgifter | kr 4 116 | Ofte ingen vei utenom, havnene var alt fra lav til høy standard | Grovt oppsummert; Liggeplasser i Tyskland, ankring i Nederland, havner i Belgia og Frankrike |
Total kanalvei driftkostnader | kr 10 511 | ||
Mat som lages og spises ombord | kr 8 724 | 2 personer | |
Vinterlagring av båt på land | kr 20 880 | Siden båten er norsk, kan den lagres på land i max 6 mnd, for så på vannet i 6 nye mnd i EU. | Inkludert kran opp og ned, inkl noe strøm, wifi, dusjer og toalett |
Kanalveien til middelhavet for S/Y Fabula | kr 60 315 | 2 personer, 36 fot seilbåt, 1,65 m dybde, 3,40 m høyde og 6,3 tonn | 3 måneder brukte vi på kanalveien, og vi ville gjort det igjen |
Hvorfor valgte vi vannveien innenlands til middelhavet?
Vannveien var å foretrekke siden vi ikke skulle over til karibia med vår båt, Biscaya er Biscaya, og Portugals kyst er lang og dyr. Og helt fra Vest i middelhavet til Øst er det ca 2000 NM, det er lengre enn hav-strekket over til Karibia fra Gran Canaria eller Kapp Verde. Veien ned ville blitt transport etapper, og vi synes ikke transport etapper egentlig er noe morsomt. Vi liker å seile, men i passe mengder og lengder. Varer seilasen over 40 timer blir det dårlig stemming ombord, og sjøveien til middelhavet fra Oslo til den greske ankerbukta er lang. En dag på vannveien nedover i strålende sol og vindstille zoomet jeg godt ut på kart-plotteren og så av vi lå på samme breddegrad som midt i Biscaya! Og vi hadde det så fint. Parforholdet var på topp, og jeg mistenker at det kunne vært litt annerledes stemning om vi hadde vært noen lengdegrader øst. Og mens jeg tenkte på dette, så var jeg glad vi hadde valgt denne ruta. I samtaler med «gutta» er denne turen kanskje ikke like kul, men komforten er viktigere. Vi er viktigere.
Vi møtte båtfolk eller folk i båt som stresset nedover, alt dreide seg om å være på Gran Canaria i november. Far skal til Karibia. Vi snakket en del om dette, og så litt på det som var effektiv seiltid i ønsket farvann. Vi kunne også godt tenke oss å seile i Karibia, selv om det er litt oppskrytt. Den effektive seiltiden er 4 måneder, i disse månedene seiler man rundt, eller nordover for å være klar til seilingen over til Azorene i mai. 4 måneder. Pluss over-seilingen som er på ca. 15-25 dager over til Karibia. Dvs. nesten 5 måneder «koseseiling». Og dette tar man ut 12 måneder ferie for å klare. Sorry, det regnestykket går ikke opp hos oss, men kanskje for deg hvis du liker flere av seilmodulene. Vi hadde «godkjent» det hvis vi skulle seilt jorden rundt, og hadde hatt 5 år. 3 år er for lite. Stillehavet er fantastisk, og det bør brukes tid her, og heller sette båten på land i orkansesong. Vi møtte flere på Fiji som lå i «orkan-sesong» med seilbåtene sine. Det gjaldt å seile bort fra det verste, selv om jeg er litt skeptisk. Men med dagens skikkelige marinaer og skikkelig værmeldinger så tror vi at det åpner opp for nye seilmønstrer…
Ved å kremseile
…i Juli langs Norskekysten, svenskekysten og Danmark, før det litt ukjente Tyskland. Så inn på vannveien gjennom Tyskland, Nederland, Belgia og gjennom hele Frankrike som er flott i seg selv. Og så ut av den litt kjedelige forblåste Gulf de Lion ned til Korsika (200 NM). Så var man framme, og vi seiler her egentlig kun på vindretning, vi skal ingen steder og har ingen tider å forholde oss til. Vannet er blått og landsbyene vennlige. Det er et godt båtliv. Båten seiles til Egypt, Gran Canaria, Albania, Slovenia eller Malta når vinteren kommer. Vi har så mange valg og muligheter. Båten vil aldri være så langt unna, ofte kun en flyreise fra Oslo. Og vi begynner å forstå hvorfor mange av de det norske båtfolket har båten sin fast i middelhavet.
Les også
http://www.breddegrad.no/kanalveien-til-middelhavet/
http://www.breddegrad.no/avmasting/