Gå rett på problemet ditt:
Slik så foldepropellen første gang vi tok båten opp av vannet etter kjøpet. Vi ser at sinkanoden ved bladene er nesten spist helt opp. Sinkanoden for drevet (VP-130) er også ganske fortært. Det er ikke lett å vite hva man skal begynne med når dette er starten! La Foldepropellen prosjektet starte!
Her ser vi korrosjon fra aksel-bladene, det er de som holder hvert propellblad på plass.
Vi ser også at beskyttelses hetten for membranen også er litt løs og må skiftes. Denne finnes på biltema til 250 KR. Limet bør være skikkelige saker, Tec7.
Her ser vi hvor propellanodene har sittet, merk at det kun er skruene som er igjen. Godt ikke disse er av sink 🙂
Her er selve skruen som holder hele propellen på plass, mye groe og bøss.
Ny skrue montert. Så pent og rent! Masse sjøvannsbestandig fett på.
Her er tegningen over delene til foldepropellen.
Jeg måtte bytte NR 4 ( 3 stykk ). Byttet også del NR 1, NR 2 og NR 3 når jeg først hadde begynt å bruke mye penger på dette.
- Nye skruer NR 5 ble også byttet ut. Ny locktite av blå type for å holde godt på skruene, men ikke for godt, siden det også skal av på neste sesong.
- Sinkanodene NR 11/12 kjøper jeg heller på Biltema (52-200) og bytter de vår og høst.
- Greaset NR 8, er en blå guffe, som fort forsvinner av propellen, men tar på masse av dette når jeg først har båten oppe.
Sink på foldepropellen
Slik så propellblad-sinkanodene ut etter å vært på fra Mai 2014 til Oktober 2014.
Hvilken sink skal du bruke?
Det er to forskjellige steder som skal ha sink på foldepropellen:
En tre-delt sink som du finner her:
En to-delt sinkanode som sitter mot drevet:
Skifte sink i sjøen
Hvis båten ligger i sjøen og du ikke kan skifte sinkanodene på land finnes det fortsatt håp.
Da jeg skiftet de, brukte jeg snorkel, svømmeføtter og maske.
Jeg prøvde å hoppe i vannet uten våtdrakt, men det var altfor kaldt i overgangen september oktober!
Dette var en jobb jeg egentlig skulle gjøre i vannet i slutten av august, men ting pleier som vanlig å strekke ut i tid.
Jeg klarte å gjøre en og en ting i vannet.
Hvert nummer viser 1 dykk under vannet:
- Ned og skrape av rue og annen bøss som er i veien på en av umbraco skruene.
- Løsne på en av umbraco skruene
- Skru nesten helt ut skruen
- Skru skruen helt av og IKKE MISTE denne
- Ta med flat skrutrekker under og få løs gammel anode
- Bruk skrutrekker for å løsne all skit som ligger i kanalen for anoden
- Sette på en anode og entre umbracoskruen
- Skru skruen helt inn
- Stram skruen
- Gjenta alt dette 2 ganger til for de andre delene!
På med sink-anoden for selve drevet, dette er en to-delt anode, og jeg fant kun denne original.
Etter å ha satt på denne, brukte jeg Q-tips og tannpirker for å fjerne alt møkk som ligger i rillene til akselen, helt til det ble blankt og fint, smurte så inn dette med sjøvannsbestandig fett og gnidde det inn i alle rillene, så ett nytt lag med fett som selve propellen drar ut når denne settes på.
Slik ser propellen ferdig overhalt, demonterte bladene. Jeg satt i noen timer, med Swint stålull. Dette tok ganske lang tid, neste år ser det sikkert ikke like ille ut, og da skal jeg polere opp propellen.
Jeg riper også opp sink-anodene med en skrutrekker, slik at de er mer «åpne» og eventuelle fabrikk-lag av et eller annet ikke skal ligge å beskytte anoden i starten.
På med VP`s egen sjøvannsbestandige fett.
Riper opp anoden for at den skal ta bedre, pass på å ikke ripe opp aluminiums-huset!
Foldepropellene åpner og lukker seg som en drøm. Etter at jeg dykket ned på foldepropellen etter noen uker, var alt blått fett borte. Så hvor mye det egentlig hjelper er jeg ikke sikker på. Men vi smører på hver gang for det…
Det ble jo en liten forskjell på foldepropellen til slutt! Stresset med denne jobben var at LASA hadde stengt og jeg møtte kjøre ned til Fredrikstad for å kjøpe disse delene, de finnes ikke i uoriginale deler, og med VP stemplet på så ble prisen deretter. Alt i alt, uten kjøring kostet dette rundt 3 000 KR.
Men følelsen av å ha dette på stell er god. Og så vet jeg at det er jeg som har strammet bolten for å holde propellen på plass. Og at splinten er satt på riktig, og da er det kun jeg som kan ha skylden hvis plutselig propellen er borte på vei inn i Risør innerste havn under trebåtfestivalen lørdag kl 13:00.
Foldepropellen før og etter!
Delene som hører til foldepropellen
Til foldepropellen gjelder delene;
- Sinkanodene fra biltema er: Sink 3 blad VP , artikkelnummer = 25-294 109.-KR
- Dekkplate, skrog 130S 854932, artikkelnummer = 25-215 249.-KR
- Resten er kjøpt originalt fra VP, LASA.
Har du spørsmål eller kommentarer til dette eller har du noe smart å tilføye jeg har ikke har med?
Gi oss en kommentar i feltet under med en gang.
Det setter vi veldig pris på 🙂
Slik demonterer du foldepropellen
Dette kan også være av interesse hvis du har båten ute av sjøen:
Slik renser du seildrevet for saltvann som ligger i sjøvannsinntaket.