Foldepropellen, slik fikser du det!

Gå rett på problemet ditt:

foldepropell
Propell og 130A drevet

Slik så foldepropellen første gang vi tok båten opp av vannet etter kjøpet. Vi ser at sinkanoden ved bladene er nesten spist helt opp. Sinkanoden for drevet (VP-130) er også ganske fortært. Det er ikke lett å vite hva man skal begynne med når dette er starten! La Foldepropellen prosjektet starte!
foldepropell-2

Her ser vi korrosjon fra aksel-bladene, det er de som holder hvert propellblad på plass.

Vi ser også at beskyttelses hetten for membranen også er litt løs og må skiftes. Denne finnes på biltema til 250 KR. Limet bør være skikkelige saker, Tec7.foldepropell-3

foldepropell-4
Her ser vi hvor mye som er tært på holderne til bladene! Ikke mye før disse løsner!
foldepropell-6
Ikke bra…

foldepropell-7

foldepropell-5
Sinkanodene (3 delte) er helt borte og det er kun de syrefaste skruene igjen!

foldepropell-25

Her ser vi hvor propellanodene har sittet, merk at det kun er skruene som er igjen. Godt ikke disse er av sink 🙂

foldepropell-23

Her er selve skruen som holder hele propellen på plass, mye groe og bøss.

foldepropell-24

Ny skrue montert. Så pent og rent! Masse sjøvannsbestandig fett på.

Her er tegningen over delene til foldepropellen.foldepropell-skisse

Jeg måtte bytte NR 4 ( 3 stykk ). Byttet også del NR 1, NR 2 og NR 3 når jeg først hadde begynt å bruke mye penger på dette.

  • Nye skruer NR 5 ble også byttet ut. Ny locktite av blå type for å holde godt på skruene, men ikke for godt, siden det også skal av på neste sesong.
  • Sinkanodene NR 11/12 kjøper jeg heller på Biltema (52-200) og bytter de vår og høst.
  • Greaset NR 8, er en blå guffe, som fort forsvinner av propellen, men tar på masse av dette når jeg først har båten oppe.
foldepropell-9
Fettet ser bra ut, og smører bra. Men etter 2 uker i sjøen er alt borte…

foldepropell-10

Sink på foldepropellen

foldepropell-11

Slik så propellblad-sinkanodene ut etter å vært på fra Mai 2014 til Oktober 2014.

Hvilken sink skal du bruke?

Det er to forskjellige steder som skal ha sink på foldepropellen:

En tre-delt sink som du finner her:

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/anoder/sinkanoder/sink-3-blad-vp-2000020722

En to-delt sinkanode som sitter mot drevet:

https://www.maritim.no/sinkanode-vp-130-150-seil-drev#.Wu13EqSFMuU

Skifte sink i sjøen

Hvis båten ligger i sjøen og du ikke kan skifte sinkanodene på land finnes det fortsatt håp.

Da jeg skiftet de, brukte jeg snorkel, svømmeføtter og maske.
Jeg prøvde å hoppe i vannet uten våtdrakt, men det var altfor kaldt i overgangen september oktober!

Dette var en jobb jeg egentlig skulle gjøre i vannet i slutten av august, men ting pleier som vanlig å strekke ut i tid.

Jeg klarte å gjøre en og en ting i vannet.
Hvert nummer viser 1 dykk under vannet:

  1. Ned og skrape av rue og annen bøss som er i veien på en av umbraco skruene.
  2. Løsne på en av umbraco skruene
  3. Skru nesten helt ut skruen
  4. Skru skruen helt av og IKKE MISTE denne
  5. Ta med flat skrutrekker under og få løs gammel anode
  6. Bruk skrutrekker for å løsne all skit som ligger i kanalen for anoden
  7. Sette på en anode og entre umbracoskruen
  8. Skru skruen helt inn
  9. Stram skruen
  10. Gjenta alt dette 2 ganger til for de andre delene!

foldepropell-13

På med sink-anoden for selve drevet, dette er en to-delt anode, og jeg fant kun denne original.

Etter å ha satt på denne, brukte jeg Q-tips og tannpirker for å fjerne alt møkk som ligger i rillene til akselen, helt til det ble blankt og fint, smurte så inn dette med sjøvannsbestandig fett og gnidde det inn i alle rillene, så ett nytt lag med fett som selve propellen drar ut når denne settes på.

foldepropell-14
Slik skal den se ut rett før du sjøsetter båten!

Slik ser propellen ferdig overhalt, demonterte bladene. Jeg satt i noen timer, med Swint stålull. Dette tok ganske lang tid, neste år ser det sikkert ikke like ille ut, og da skal jeg polere opp propellen.

Jeg riper også opp sink-anodene med en skrutrekker, slik at de er mer «åpne» og eventuelle fabrikk-lag av et eller annet ikke skal ligge å beskytte anoden i starten.
På med VP`s egen sjøvannsbestandige fett.

foldepropell-16

Riper opp anoden for at den skal ta  bedre, pass på å ikke ripe opp aluminiums-huset!

Foldepropellene åpner og lukker seg som en drøm. Etter at jeg dykket ned på foldepropellen etter noen uker, var alt blått fett borte. Så hvor mye det egentlig hjelper er jeg ikke sikker på. Men vi smører på hver gang for det…

Det ble jo en liten forskjell på foldepropellen til slutt! Stresset med denne jobben var at LASA hadde stengt og jeg møtte kjøre ned til Fredrikstad for å kjøpe disse delene, de finnes ikke i uoriginale deler, og med VP stemplet på så ble prisen deretter. Alt i alt, uten kjøring kostet dette rundt 3 000 KR.

Men følelsen av å ha dette på stell er god. Og så vet jeg at det er jeg som har strammet bolten for å holde propellen på plass. Og at splinten er satt på riktig, og da er det kun jeg som kan ha skylden hvis plutselig propellen er borte på vei inn i Risør innerste havn under trebåtfestivalen lørdag kl 13:00.

foldepropell-2

Foldepropellen før og etter!

foldepropell-14

Delene som hører til foldepropellen

21 22

Til foldepropellen gjelder delene;

  • Sinkanodene fra biltema er: Sink 3 blad VP , artikkelnummer = 25-294 109.-KR
  • Dekkplate, skrog 130S 854932, artikkelnummer = 25-215 249.-KR
  • Resten er kjøpt originalt fra VP, LASA.

Har du spørsmål eller kommentarer til dette eller har du noe smart å tilføye jeg har ikke har med?
Gi oss en kommentar i feltet under med en gang.

Det setter vi veldig pris på 🙂

Til toppen

Slik demonterer du foldepropellen

Bruk en umbraco nøkkel for å skru ut de tre skurene
Her er en av skruene ute. Skruene holder stålboltene/stålsylinder på plass
Når du har tatt ut to skruer kan du dytte igjennom bolten som ligger i hullet. Bildet viser at toppbolten er fortsatt på plass mens den ene nedre er tatt ut
Her er bolten tatt helt ut
Når bolten er tatt ut er det ingenting som holder selve foldepropell-bladet på plass. Pass på så bladet ikke går rett i gulvet!
Jobb med en bolt og blad av gangen. Til slutt ser det slik ut
Neste du må gjøre er å skru ut den bolten som sitter midt i. Den er beskyttet av en liten låseskive som du må bruke en flat skrutrekker for å løsne. Da kommer du til en liten bolt som trenger 13 mm pipe. Det kan være vanskelig å se den, og den er ofte gjenngrodd av ting. Skralle med forlenger og 24 mm pipe for å løsne den spesielle bolten som holder hele propellen på plass
Det kan være greit med med en stor skrutrekker som du dytter igjennom hullene for å ha ett motpress når du skal ha ut bolten. Den sitter hardt. På bildet hadde jeg ikke en skrutrekker og måtte bruke umbracosettet, som ikke er like lett
Før du kan få ut bolten med 24mm så sitter det en liten låseskive som du må bruke en flat skrutrekker for å løsne. Denne sikrer at bolten ikke spinner ut ved bruk av foldepropellen
Her er begge boltene og låseringen tatt av. Nå er det bare å trekke av hele propellen
Dra den rett av , slik at du ikke skader akslingen som er i midten
Her er propellen på vei av, og vi ser sinken for propellen. Jeg skifter ikke denne, sinken er ganske stor og den kan fint tære fra seg en sesong til

Til toppen

Dette kan også være av interesse hvis du har båten ute av sjøen:

Vann inne i seilbåtroret -drenert!

Til toppen

Slik skifter du giroljen på din innenbordsmotor

Beskyttelsehette til seildrevet

Slik renser du seildrevet for saltvann som ligger i sjøvannsinntaket.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *