Kostnadene med å ta vannveien til middelhavet – Lagt inn

Hva koster det å ta med båten på vannveien til middelhavet? Vi har seilt fra Oslo til Lubeck i Tyskland, tok av masten og sendte den med lastebil, seilte kanalene helt ned til sør Frankrike gjennom totalt 270 sluser(!). Her satte vi på masten og seilte ut i middelhavet. Vi la oss midt på treet av øverste luksus mot nederste båt-boms. Vi holdt igjen på penger, men ville også se og gjøre det meste da vi først var i området.
kanalveien til middelhavet priser og kostnader (1)

Her er tallene!

Post Kostnad Merknad Kommentar
Tranport av mast med lastebil kr 14 300 Lubeck, Tyskland til Port Napoleon, Frankrike Må pakkes godt inn i plast / tøy emballasje.
Avmasting kr 2 900 Ta vare på bolter og splinter selv, våre ble «borte» under transporten Book inn dato og tid på forhånd, så slipper du å ligge dager og vente
Påmasting + Trimming + Godkjenning kr 3 000 Port Napoleon kran og M-Marines mannskap, begge må bookes Fint å ha en nøye kontrollert og godkjent mast før videre avreise
Total Mast post kr 20 200 Dette er totale mastkostnader av i Tyskland og på i Frankrike
Diesel kr 3 800 Fyll diesel der du kan, selv om du har 3/4 tank igjen Ingen  vei utenom da vi ikke kan seile nedover
Gass kr 1 395 Campinggaz flasker og ny «utenlands» regulator Vi hadde med 4 x 3 KG «Norsk» Gass, det holdt til midten av nederland
Kanalvei tillatelser (vignetter) kr 1 200 Tillatelser for bruk av sluser og vannveier
Havneavgifter kr 4 116 Ofte ingen vei utenom, havnene var alt fra lav til høy standard Grovt oppsummert; Liggeplasser i Tyskland, ankring i Nederland, havner i Belgia og Frankrike
Total kanalvei driftkostnader kr 10 511
Mat som lages og spises ombord kr 8 724  2 personer
Vinterlagring av båt på land kr 20 880 Siden båten er norsk, kan den lagres på land i max 6 mnd, for så på vannet i 6 nye mnd i EU. Inkludert kran opp og ned, inkl noe strøm, wifi, dusjer og toalett
Kanalveien til middelhavet for S/Y Fabula kr 60 315 2 personer, 36 fot seilbåt, 1,65 m dybde, 3,40 m høyde og  6,3 tonn 3 måneder brukte vi på kanalveien, og vi ville gjort det igjen

kanalveien til middelhavet priser og kostnader (3)

Hvorfor valgte vi vannveien innenlands til middelhavet?

Vannveien var å foretrekke siden vi ikke skulle over til karibia med vår båt, Biscaya er Biscaya, og Portugals kyst er lang og dyr. Og helt fra Vest i middelhavet til Øst er det ca 2000 NM, det er lengre enn hav-strekket over til Karibia fra Gran Canaria eller Kapp Verde. Veien ned ville blitt transport etapper, og vi synes ikke transport etapper egentlig er noe morsomt. Vi liker å seile, men i passe mengder og lengder. Varer seilasen over 40 timer blir det dårlig stemming ombord, og sjøveien til middelhavet fra Oslo til den greske ankerbukta er lang. En dag på vannveien nedover i strålende sol og vindstille zoomet jeg godt ut på kart-plotteren og så av vi lå på samme breddegrad som midt i Biscaya! Og vi hadde det så fint. Parforholdet var på topp, og jeg mistenker at det kunne vært litt annerledes stemning om vi hadde vært noen lengdegrader øst. Og mens jeg tenkte på dette, så var jeg glad vi hadde valgt denne ruta. I samtaler med «gutta» er denne turen kanskje ikke like kul, men komforten er viktigere. Vi er viktigere.
Vi møtte båtfolk eller folk i båt som stresset nedover, alt dreide seg om å være på Gran Canaria i november. Far skal til Karibia. Vi snakket en del om dette, og så litt på det som var effektiv seiltid i ønsket farvann. Vi kunne også godt tenke oss å seile i Karibia, selv om det er litt oppskrytt. Den effektive seiltiden er 4 måneder, i disse månedene seiler man rundt, eller nordover for å være klar til seilingen over til Azorene i mai. 4 måneder. Pluss over-seilingen som er på ca. 15-25 dager over til Karibia. Dvs. nesten 5 måneder «koseseiling». Og dette tar man ut 12 måneder ferie for å klare. Sorry, det regnestykket går ikke opp hos oss, men kanskje for deg hvis du liker flere av seilmodulene. Vi hadde «godkjent» det hvis vi skulle seilt jorden rundt, og hadde hatt 5 år. 3 år er for lite. Stillehavet er fantastisk, og det bør brukes tid her, og heller sette båten på land i orkansesong. Vi møtte flere på Fiji som lå i «orkan-sesong» med seilbåtene sine. Det gjaldt å seile bort fra det verste, selv om jeg er litt skeptisk. Men med dagens skikkelige marinaer og skikkelig værmeldinger så tror vi at det åpner opp for nye seilmønstrer…
kanalveien til middelhavet priser og kostnader (2)

Ved å kremseile

…i Juli langs Norskekysten, svenskekysten og Danmark, før det litt ukjente Tyskland. Så inn på vannveien gjennom Tyskland, Nederland, Belgia og gjennom hele Frankrike som er flott i seg selv. Og så ut av den litt kjedelige forblåste Gulf de Lion ned til Korsika (200 NM). Så var man framme, og vi seiler her egentlig kun på vindretning, vi skal ingen steder og har ingen tider å forholde oss til. Vannet er blått og landsbyene vennlige. Det er et godt båtliv. Båten seiles til Egypt, Gran Canaria, Albania, Slovenia eller Malta når vinteren kommer. Vi har så mange valg og muligheter. Båten vil aldri være så langt unna, ofte kun en flyreise fra Oslo. Og vi begynner å forstå hvorfor mange av de det norske båtfolket har båten sin fast i middelhavet.

kanalveien til middelhavet priser og kostnader (4)

Les også

http://www.breddegrad.no/kanalveien-til-middelhavet/

http://www.breddegrad.no/avmasting/

Landstrøm på kanalene